www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 apr 2024, 22:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 15 okt 2015, 17:21 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 15 okt 2015, 17:11
Indlæg: 1
Hej derude!
Jeg ligger inde med store mængder af knudret elmetræ. Desværre er meget af det meget blødt, så det ligefrem støver, når jeg drejer i det. Jeg har forsøgt flere ting for at stabilisere, er nu nået til at smøre den færdigdrejede, men ikke pudsede, skål ind i vandglas. Dette i håb om at kunne pudse uden at dele af skålen forsvinder helt. Er der nogen her, der har erfaring i dette eller andre metoder?? Jeg har prøvet skibslak, epoxy, snedkerlim uden megen held. Den færdige skål skal helst kunne tage mod olie.
Mange hilsener Knud


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 okt 2015, 05:53 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Du kan prøve med en sanding sealer, enten celluloselak baseret eller shellak. Køb skellak i blonde eller blegede flager og opløs i ren sprit - ikke husholdningssprit, men enten bioethanol til brændere eller karburatorsprit. Brug forholdet 250 gram flager Per liter sprit, men lav ikke mere end du kan bruge på et halvt års tid.

Hvis du ellers vil være med herinde, er det en god ide at udfylde din profil med hvor i landet du bor.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2015, 19:14 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 25 aug 2014, 17:23
Indlæg: 129
Geografisk sted: Knebel, Mols
Kan man skalere forholdet 1:4 og lave f.eks. 25g shellak til 100 ml ethanol?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2015, 19:19 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Christian TH skrev:
Kan man skalere forholdet 1:4 og lave f.eks. 25g shellak til 100 ml ethanol?


Selvfølgelig kan du det. Det er ikke så kritiskt, der bruges både halvt så meget shellak flager til at grunde med og dobbelt så mange til at lakere med, som politur. Ved stuetemperatur skal du regne med at det tager et døgn og lidt omrystning/omrøring at opløse flagerne.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2015, 20:22 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 okt 2014, 20:00
Indlæg: 144
Geografisk sted: Ebdrup- et sted midt på Djursland
Jeg har lige konstateret at vacuumimprægnering med resin er meget effektivt. Havde noget meget porøs elm. Det var så porøs at jeg ikke turde spænde det op i patronen. Efter stabilisering var det hårdere end frisk træ. Et billede af en stump der lige er færdigdrejet og behandlet med H-olie


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Vh
Birger


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 okt 2015, 18:56 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2008, 11:02
Indlæg: 936
Geografisk sted: Frederikshavn
Kan du ikke lige forklare lidt om, hvad resin er for en størrelse, jeg har læst om, at det bruges til stabilisering, men har aldrig fundet ud af, hvad det egentlig er. Kan det købes herhjemme? Dyrt?

_________________
Mvh
Kaj S.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 okt 2015, 20:47 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 feb 2015, 02:55
Indlæg: 78
Geografisk sted: Frederikssund
Hej Kaj
Her er en beskrivelse / film om hvordan man stabiliserer træ
https://www.youtube.com/watch?v=WGEQstQ ... TuPxIh_vzt
https://www.youtube.com/watch?v=uvII1FTm3YM

Stabiliserings væsken Resin købte jeg hos nedenstående firma, forsøgte at købe det i USA, men de sender ikke væske med fly til Europa.

3 lt.Resin med porto og 19 % moms = 146,03 €

Starbond Europa
Servicebüro Gerhard Christmann
Bergmannstrasse 8
D 65203 Wiesbaden
Tel: (49) 0611 - 60 15 03
Fax: (49) 0611 - 96 00 133
http://www.starbond-europa.de
e-Mail: infoservice@starbond-europa.de
USt.-ID: DE 210 1033 79

http://www.starbond-europa.de/advanced_ ... 8&x=4&y=11
-----------
Grunden til at jeg søgte oplysninger om stabilisering af træ, er at jeg har lidt mose eg som er meget porøs, det kan ikke spændes op i bænken.

Det jeg mangler for at stabilisere træet er en beholder af 12 mm acrylplade
en vakuumpumpe, og en lille bageovn "jeg må ikke låne den i køkkenet"
Det er en opgave jeg vil lave her til vinter.

Hvis det lykkes skal jeg nok lægge det ind her på forummet.

Mvh
John


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 okt 2015, 20:54 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 okt 2014, 20:00
Indlæg: 144
Geografisk sted: Ebdrup- et sted midt på Djursland
Det resin jeg bruger er en tokomponent klar væske. det har en pot-life på 3-6 måneder efter blanding. Det fås ikke i DK, men skal købes i Tyskland eller USA. Prisen er ca 45 euro pr liter.

Stabiliseringsprosessen er lidt tidskrævende. Træet skal være helt tørt. Det tørres færdig i ovnen ved 90 grader. Når det ikke taber mere i vægt slukkes ovnen, og når det er ved at være afkølet skal det i vacuumkammeret. Hvis det ikke kommer i kammeret med det samme skal det opbevares i en lufttæt plasticpose, så det ikke suger fugt fra luften. I kammeret skal det holdes nede af enten noget metal eller en plastplade der spænder mod siderne. Der hældes resin i så der er mindst en cm over træet. Så skal der vacuum på stille og roligt. Når luften suges ud af træet skummer væsken meget, så man tager det stille og roligt så væsken ikke kommer i pumpen. Når der ikke kommer flere bobler -1 til ca 3 timer- udlignes trykket stille og roligt. Derefter pakkes emnerne ind i alufolie og kommes i ovnen der er forvarmet til 90 grader. Skal hærde ved 88- 93 grader i et par timer. Hvis træet ikke er helt tørt kan det boble i væsken i halve eller hele dage fordi vandet koger ud af træet når det er under vacuum. Jeg kører med et tryk på -0,95 bar.
Resinen hedder Stick Fast. Mange mener at det er det samme som det der hedder Cactus Juice.

_________________
Vh
Birger


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2015, 10:29 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2008, 11:02
Indlæg: 936
Geografisk sted: Frederikshavn
Tak for jeres svar.
Video nr. 2 har jeg set før. Jeg tror ikke, at jeg kommer til at arbejde med det. Det er ren nysgerrighed, men jeg synes, det er spændende.
Jeg fik for mange år sdien en meget billig bageovn på et loppemarked. Det er den type, hvor der er to kogeplader ovenpå ovnen. Det hele var møgbeskidt, men det er der jo råd for. Den fungerer stadig fint.

_________________
Mvh
Kaj S.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team