www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 14:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Stenstrup , højby Sjælland
Hej til alle jer andre "nybegyndere". jeg havde sendt en privat forespørgsel til BjørnA, vedr. brug af hans helt super gode olier. Den vejledning jeg fik af Bjørn, er så instruktiv og klar, at jeg mener den vil være givtig for rigtig mange andre.

" Hej Bjørn

jeg har lige fået drejet min første store skål i eg, ca. 30 i diameter. her ville jeg jo gerne bruge dine produkter som jeg er rigtig glad for, købt i Rømersgade.
kan du give et forslag til, hvordan jeg skal starte og slutte behandlingen af skålen vil jeg blive super glad.

Hej Jan,

For H og HB-olierne gælder generelt på Eg:

1: Puds til den ønskede finhed, og sørg for at du får alle spor og oprifter pudset væk.
2: med bænken stoppet påføres olien(erne) med en klud/køkkenrulle. Rens overfladen grundigt for støv.
2.1 Påfør over hele overfladen, og vent et par minutter, til du kan se at olien er trukket ned i træet.
2.2 Ser du nu "tørre" områder, "dupper" du olie på dem så glansen hele vejen rundt ser ens ud.
3: Vent 10 minutter, og start så bænken og poler overfladen med en tør klud eller køkkenrulle.
Køkkenrulle er faktisk det bedste/sikreste, da det både "sliver" lidt, og ikke har så stor tendens til at "hænge fast".
4: Afhængig af hvor glansfuld du ønsker overfladen kan du vælge følgende:
A: Lav til middel glans : Påfør et lag olie mere uiddelbart efter at du har poleret overfladen, og poler den nye olie umiddelbart. Glansen finder sit endelige leje efter ca. 1 døgn, men overfladen er umiddelbart håndterbar efter polering. (Temperaturen i olieoverfladen må meget gerne komme op på "håndvarm".
B: Som A, men efter ca 24 timer påføres et nyt - tyndt lag olie som poleres umiddelbart. Glansen stiger herved en del, og transparensen(klarheden)stiger meget.
C: Påfør et nyt - tyndt lag olie, og UNDLAD at polere eller røre den våde oliefilm. Lad olien hærde i ca. 24 timer/20C, og glansen vil være endnu højere.

HH-olien virker på samme måde, men, da den er 100 %flydende "tørstof" skal du være meget påpasselig med påføringen, ALDRIG bruge "for meget" - den danne en meget kraftig "film (lagtykkelse) som kan være lidt svær at polere helt jævn hvis man bruger for meget olie.

Omvendt kan HH-olien tage en særdeles "hårdhændet" behandling, ved påføring, befugtning og polering, høj friktionsvarme.

Du spørger her om behandling af EG, og du bør huske at specielt fjernelse af støv er meget vigtigt da egens porrestruktur kan være vanskelig at rense ordentligt.

Andre træsorter opfører sig meget anderledes, hyg dig :) "

Tak til dig Bjørn, for altid at give din store viden videre til alle os "nybegyndere", håber andre for glæde af vejledningen.

ses
'Jan

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]