www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 apr 2024, 22:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 59 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 13 mar 2008, 17:25 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Ærlig talt, så tror jeg det er mig, der har nogle håbløst konservative holdninger mht. Danish Oil, der IMØ giver en for lakagtig overflade, der ikke passer til drejet træ. Dog er jeg ikke så meget modstander af Danish Oil som af lak og bruger det selv til knive, hvor det er den eneste måde, at sikre sig en vandtæt overflade, men jeg foretrækker til skåle, at træet kan ånde. Så vidt jeg ved er det ikke muligt med Danish Oil, da det hærder.

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 mar 2008, 17:28 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
jeg smider lige mit svar i finish tråden. og opretter en tråd om det..

____________________________________

Jeg har ikke så mange reservationer om hvad jeg bruger. Dog bruger jeg ikke noget andet end vindruekerneolie på mine fødevare ting, eller slet ikke noget.

Jeg går på mine smykker efter den glasagtige overflade fra olie eller lak som jeg polere op.

DanOil er noget jeg vil lege med i forhold til harpiks holdigt træ. Men indtilvidere må jeg sige at den overflade der kommer efter flere behandlinger med det er meget meget lækker...

(jeg skriver mere senere har lige en masse arbejde jeg skal lave)

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 mar 2008, 18:10 
Det må vel i bund og grund være et spørgsmål om smag, om man synes tingene skal være højglanspolerede eller stå silkematte. Fakta er jo at hvis vi polerer et stykke hårdt træ med korn 1000 eller derover, ja så bliver det temmelig skinnende, får det så ydermere en gang Mayland high build friction polish, så kan det næsten lyse af sig selv. Jeg synes ikke om at træfaddet som jeg klasker de grillstegte koteletter op på skal stå med glans, så det får bare en gang madolie efter brug.


Top
  
 
Indlæg: 29 mar 2008, 17:39 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Okay Rasmus..

Måske er jeg ikke så håbløs konservativ alligevel.. Jeg kan faktisk godt forstå, hvorfor du bruger danish oil. Jeg lavede i dag en lille skål i mahogni tykkelse mellem 0,5 og 2 mm (blev ikke så jævn som den skulle have været, men den blev tynd. Jeg gav den danishoil og gik ind og spiste morgenmad. Da jeg kom ud kunne jeg polere den, så jeg kunne få den vendt om og udhulet. indeni skulle den selvfølgelig også have danishoil, og blev poleret da jeg havde drejet ydersiden på den næste skål. Det virker jo fantastisk.. Jeg kan næsten spejle mig i den.

Sådan en lille tynd skål i hårdttræ fortjener næsten at stå med den glans.. så jeg æder nogle af mine ord i mig igen.. Dog synes jeg stadig ikke om brugen af den type olie til brugsskåle, og generelt ikke til skåle i lyst træ, men det er jo en smagssag. Finnerne kan godt lide at give alt deres masurbirk lak. Det synes jeg ikke om. Og da slet ikke kuglepenne..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jun 2008, 13:15 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Hvor lang er hærdetiden på Danish Oil, hvis det skal være helt tørt og vandafvisende?

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jun 2008, 16:51 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
ja jeg har ladet mig fortælle op til 2 uger måske mere...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jun 2008, 22:45 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Det giver mening.. og først derefter kan man give anden gang eller hvad??

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jun 2008, 00:31 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Jeg har forsøgt mig lidt.

Jeg påfører Danish Oil med papir... ikke køkkenrulle men noget der er lidt stærkere og mere sejt.
Efter et par timers tørretid, bruger jeg det samme stykke papir, uden at påføre ekstra olie,
mens bænken snurrer stille og roligt. Altså jeg polerer nærmest træet med det oliefugtige papir.
Nogen gange går der en dag, andre gange mange dage inden jeg polerer efter... og jeg har ikke kunnet
se den store forskel.
Jeg skal se om jeg kan få lavet et billede i morgen, af en skål der blev poleret dagen efter.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jun 2008, 05:35 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Nej efter den periode er alle lag hærdet helt op. du kan påføre dem kort efter hinanden med måske en time i mellem.. eller med et døgn i mellem :-) der er dømt experimenter.....

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jun 2008, 09:49 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Her er et par billeder af før omtalte skåle.
Vedhæftet fil:
Guldregn.jpg
Vedhæftet fil:
Valnød_Acryl.jpg

De er bare poleret en smule med en polerskive, uden voks eller andet.
De kan blive meget blankere med en smule polervoks og en god omgang med polerskiven.

Som jeg kalder det... har de fået 1,5 gange Danish Oil. Første gang smurt godt ind, og efter en time har de fået med resterne der sad på papiret.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jun 2008, 20:33 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
jeg påfører også olie med papir dvs. egentlig lærred, for jeg sliber olien ind med den sidste finhed slibelærred. i modsætning til Kaj kører jeg så hurtigt jeg kan uden at få brudebad i olien, jeg vil gerne have friktionsvarmen til at gøre olien tyndere, så den trænger længere ind.
Ang. hærdetid, venter jeg gerne mindst en uges tid, før jeg sliber alle de små fibre, som er blevet suget fulde af olie og har rejst sig, af og giver olie anden gang.
En måde at forkorte hærdetiden på her om sommeren er at sætte emnet op på loftet i 60 graders varme, så går det stærkt med at hærde.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jul 2008, 20:18 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Tak for det alle sammen.. Jeg må muligvis til at eksperimentere med det ja.. Men en ting der er helt sikkert er, at jeg skal til at eksperimentere med forskellige nødeolier.. Jeg har været i Tyskland og har taget noget valnødeolie, noget hasselnødeolie og noget jordnødeolie med hjem. nogen der har erfaringer med hærdetid, om det mørner og andre erfaringer.. Valnødeolie er omtalt lidt tidligere, men de andre har jeg ikke hørt om før..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 nov 2008, 21:08 
Offline
Ny bruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 okt 2008, 00:10
Indlæg: 3
Geografisk sted: Aston Le Walls, Storbrittanien
phnpen skrev:
Jeg har været i Tyskland og har taget noget valnødeolie, noget hasselnødeolie og noget jordnødeolie med hjem.


Å bruker disse oljene kan bli livsfarlig for noen mennesker!

Hvis du skal selge treverken din er det nødvendig å bruke enn trygg overflatningsbehandling slik som Solsikkerolje.

Danish olje kan gi ettersmak (Spesielt med varmt mat) og til noen mennesker og det kan bli ubehagelig.


Hilsen Peter.

_________________
Alle kan gjør en litt, men hvis alle gjorde sin litt, alt vil bli gjort! (unskyldninger til den Skandinaviske språk!)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 nov 2008, 22:05 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
du har ret ! der er nogen der er alvorligt allergiske over for nødder. Solsikkeolie kan blive dårligt / harsk / rancid...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 nov 2008, 22:54 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg ville heller aldrig bruge solsikkeolie. Jeg bruger overvejende vindruekerneolie og for tiden arbejder jeg med en tidselolie. Jeg fandt ingen forskel mellem vindruekerneolien og valnødeolien, så den er faldet til jorden. Jeg tog i øvrigt et stykke 5x5 cm elm og smurte valnødeolie på den ene side, jordnødeolie på den anden og hasselnødeolie på den tredje. Der var en tydelig forskel i deres evne til at trække ind i træet. Alle siderne fik en gang og valnødeolien trak over halvvejs igennem. Jordnødeolien blev ved med at lugte af peanuts :roll: den var også meget gul i det..
Tidselolien ligner ekstremt meget vindruekerneolien. Den er måske en anelse mere lys i det, men det er marginalt.

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 nov 2008, 23:49 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Jeg bad for længe siden min kone om at købe mig en flaske valnøddeolie,
da hun alligvel skulle ud og handle, og så sker den slags der kan ske.

Der var ikke mere valnøddeolie, så hun kom hjem med en flaske mandelolie... som jeg har afprøvet på
blandt andet et par skåle af valnød.
Det giver en rigtig lækker overflade, og virker ikke hverken fedtet eller noget. Det kan varmt anbefales.

Både solsikkeolie og vindrukerneolie bliver harske, fordi de ikke hærder op, eller også går der meget lang tid inden de hærder.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 nov 2008, 15:32 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Vindruekerneolie bliver ikke harsk, og den er heller ikke fedtet..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 nov 2008, 15:38 
Offline
lille spån
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2008, 14:48
Indlæg: 42
Geografisk sted: Hundslund, en landsby i Østjylland
Måske er det mig der ikke har forstået en s..... - jeg er jo heller ikke så
'gammel i gårde' m.h.t. drejning - men jeg bruger olivenolie (måske mest fordi
det er det jeg bruger i mit køkken) - det er måske helt forkert at bruge det?

Mogens

_________________
vh/Mogens

Der er noget ved alting, men det er ikke alting der er noget ved!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 nov 2008, 15:40 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Hvis du spørger mig, så er svaret ja. Det er meget gult i farven - det største problem hvis du spørger mig, men derudover bliver det også harsk, og det er så vidt jeg husker heller ikke helt lugtfrit

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 nov 2008, 16:39 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
olivenolie bliver helt sikkert harsk... vindruekerne olie gør også men der skal rigtig meget mere til før det går galt... olivenolie er ikke en god løsning :-)

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 nov 2008, 21:35 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 sep 2008, 14:54
Indlæg: 1327
Geografisk sted: Skanderborg
10 års prøver af forskellige olier, voks m.m. har for mig ført frem til følgende overfladebehandling.
1. Slibning korn 120 -180 - 240 - 320 - 400. Spring ikke nogen af dem over!
2. Efter slibning 180 giver jeg sanding sealer der for mig er en blanding af celluloselak/fortynder i forholdet 1:4. Det tørrer i løbet af 30 sek, hvorefter jeg tørrer det overflødige af og så sliber videre.
3. Er det ikke til fødevarer giver jeg Danish oil 3-4 gange med mindst 24 timer mellem hver gang. Husk at tørre overflødig olie af efter ca 10 min.
4. Er det til fødevarer giver jeg valnøddeolie.
5. Er det et emne til udstilling kan jeg ind imellem efter 3-4 lag olie polere med kanaubervoks, hvor jeg gnider voksen på emnet og bagefter polerer med en bomuldsklud eller en polerskive.
Sådan gør jeg, men der er helt sikkert mange andre gode måder at gøre det på.
Bjarne

_________________
Ingen dag ved bænken uden at prøve nyt!
- og ingen dag ved bænken uden at bruge det allerede indlærte!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 nov 2008, 01:11 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Der er masser af mulighed for forskellig overfladebehandling.
Personligt er jeg ikke vild med vindruekerneolie. Jeg synes stadig det er fedtet og noget pjask.
Jeg kan godt lide valnøddeolie og mandelolie, til noget der skal bruges til mad.
Men faktisk er jeg ikke så nervøs for Danish Oil til noget der indeholder tørre madvarer... salt og pebberkar,
skåle til chips/popcorn og fade til brød. De bliver selvfølgelig ikke brugt før end olien er fuldstændig hærdet.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 nov 2008, 07:12 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
bjarne : det lyder som en rigtig god opskrift!

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 feb 2009, 16:18 
Offline
Ny bruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 feb 2009, 22:01
Indlæg: 12
Geografisk sted: Frørup
hvis i skal bruge en olie som hverken bliver harsk eller efterlader en bitter smag, skal i bruge raps olie. Koster det samme som vindruekerne olie, som jeg holder på bliver harsk.

Caus


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 feb 2009, 17:43 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Senest rettet af BjoernA 20 mar 2016, 19:08, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 feb 2009, 18:07 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Som tidligere sagt, bruger jeg udelukkende hærdende olier til behandling af drejede emner.
Jeg holder meget af koldpresset rapsolie til at stege i og til salat, når jeg ikke ønsker smagen af olivenolie.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 feb 2009, 21:26 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Og jeg er begyndt efter nogle eksperimenter ... at bruge olie af valnød og mandel.
Det hærder rigtigt fint op ... og hvis ikke de er hærdet og tørret inden man bruger skålen,
smager de faktisk rigtigt godt.
Stig ... mandelolie er faktisk rigtigt godt i en salat. Når man ikke vil have smagen af olivenolie.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 feb 2009, 22:02 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 21 sep 2008, 16:10
Indlæg: 278
Geografisk sted: Ballerup
Hej alle!
Efter at have læst en del indlæg om overfladebehandling, brug af diverse olier, er jeg mere og mere i vildrede.
Jeg ønsker ikke at bruge væsker indeholdende terpentin eller lak af en eller anden art, og slet ikke til ting, som kommer i forbundelse med levnedsmidler. Hærdende olier lyder tiltalende, men hvilke olier er hærdende? Findes der en oversigt over "hærdbarheden" af olierne, hvis man kan kalde det sådant?
Jeg forstår på Kajs indlæg, at forskellige nøddeolier hærder fint, men petercharlesfagg nævner faren ved nøddealergi, det kan være et problem, hvis man forærer en ting bort.
Med hensyn til terpentin, så ved jeg godt, at retzina smager af det, men man har vel ikke hældt terpentin i vinen, Undskyld evt. grækere, men jeg kan ikke lide smagen af retzina.
Hilsen Erling


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 feb 2009, 00:53 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Senest rettet af BjoernA 20 mar 2016, 19:09, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 feb 2009, 08:46 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
danish oil, hærder... og når den er færdig hærdet og helt lukket.. et par uger smager den ikke af noget eller afgiver noget...

Brug næse testen.. hvis det lugter af overfladebehandlingen er den ikke hærdet..

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 59 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team