www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 apr 2024, 19:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 10 okt 2013, 13:32 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 15 apr 2012, 14:36
Indlæg: 10
Geografisk sted: Sjælland
Som trædrejer kan man ikke ha fingerring på (og dog ) en vielsesring vil konen ha, så jeg drejede en i elfenben ,dengang var det lovligt 1972 ,jeg snakkede med en gammel drejer (jensen ) der havde lavet billiardkugler i effenben ( den røde havde en lille prik og spillerne havde den i lommen så den kunne holde faconen ,når man drejer kuglen drejes den 48 gange ,man skal forstå at den sirkel man drejer er rund så ved at dreje kuglen og markerer det med en tynd streg og ikke dreje den væk vil kuglen til sidst 48 gange være rund og det samma med sandpapir med streg også videre og det mest underlige er at man polerer den med først grovt-stålund og senere med fint ståluld med lyserød reksona håndsæbe og det virker sku. med venlig hilsen Peter Spuur Træ-kunstdrejer.dk 27316064
P.S .Jeg har knækket 3 ringe ,2 under trædrejning og en ved lyft af trillebør http://xn--tr-kunstdrejer-1ib.dk/wp


Senest rettet af PeterSpuur 09 jan 2016, 14:08, rettet i alt 4 gange.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 okt 2013, 18:33 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Min gamle far (årgang 1896!!) og min bror lavede en gang en del bensløjd som hobby. Så vidt jeg husker, så var det sidste polermiddel almindelig Brasso. jeg husker stadig lugten når de sad og polerede.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 okt 2014, 14:55 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 09 okt 2014, 21:53
Indlæg: 17
Geografisk sted: syd/østsjælland, Faxe
Det ver godt nok længe siden denne tråd har været i brug, men spørgsmålet kan godt tåle et svar mere og det kan jo være nogen ser det, så her kommer endnu et svar:

Ved arbejdet med elfenben, ben og horn skal man holde sig langt væk fra slibning og polering med pudsemotor. Slibeprocessen vil gøre overfladen ujævn da ikke alle dele i horn og ben er lige hårde.
Hvis man har fremstillet ting af elfenben, horn eller knogle er den bedste slibemetode at håndslibe med små roterende bevægelser (tørslibning) med stadig finere vandslibningspapir helt til korn 5-10.000 hvorefter den endegyldige højglans opnås ved at håndpolere med lidt TINASKE på en tør klud (kan købes, se link)

Jeg vil mene at vienerkalk (tørt) har den samme virkning, men jeg har aldrig prøvet det.

På drejebænken vil jeg tro, at de samme materialer kan bruges med held, ved meget lave omdrejninger.

http://nidaros-handel.dk/hjaelpestoffer ... -1-kg-p584

Venlig hilsen Knastfelt

Min gl. Mester sagde altid: "Husk min dreng, selv den fineste polering kan ikke redde et dårligt design"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 okt 2014, 15:09 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Senest rettet af BjoernA 20 mar 2016, 18:25, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 okt 2014, 15:46 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2011, 07:56
Indlæg: 308
Geografisk sted: Albertslund
God undskyldning til at fyre op under en god cigar: "Jeg skal polere knapper" :D

_________________
Med venlig hilsen
Lars Linde


Træmand wannabe


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team