www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 apr 2024, 08:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 28 jan 2024, 12:34 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1188
Geografisk sted: Skjern
Jeg kan se i søgefunktionen, at jeg faktisk flere gange har beskreven den process, jeg bruger til overfladebehandling af mine piber, men da jeg har lovet at gøre det igen -og da jeg undervejs har ændret lidt, gør jeg det hermed igen.
I gamle indlæg har jeg bl.a. skrevet, at jeg bruger laboratoriebejdse. Det gør jeg ikke længere, da det er noget giftigt stads. Og måske også svært at få fat i . Det ved jeg ikke ?
Træet pudser jeg med korn 220, 320 og 400, så der ikke er ridser tilbage, som farven kan lægge sig i.
Så tørrer jeg over med varmt vand, og efter tørring pudser jeg igen med korn 400.
Lige inden påføring af grundfarven varmer jeg piben op over en spritflamme eller med en varmepistol, og den brune eller sorte grundfarve påføres.
Grundfarven og topfarven har jeg på to forskellige opløsningsmidler; oftest grundfarven på Ethanol- eller sprit-bejdse og topfarven på vandbasis.
Hvis jeg blander farverne selv, foretrækker jeg kaburatorsprit fremfor kogesprit, da koncentrationen af alkohol er større, og ved vandbejdse koger jeg vandet først.
Grunden til at bruge to forskellige opløsningsmidler til henholdsvis grund- og topfarve er, at det står skarpere i åretegningen, hvor det hvis begge er eksempelvis spritbaseret bliver et mere mudret udtryk, da farverne blander lidt. Og sort grundfarve giver en lidt hårdere/skarp kontrast end brun.
Når grundfarven er tør - oftest døgnet efter for en sikkerheds skyld - pudser jeg med korn 500 til der er tydelig kontrast mellem farve og træ, hvorefter jeg påfører topfarven af flere omgange, til resultatet er, som jeg ønsker.
Jeg har mange forskellige blandede topfarver; brun, tan, gul/orange, rød mm.
Igen tørring inden 2 gange påføring af Danish Oil med 24 timers mellemrum.
Den endelige glans opnås ved polering på 2 forskellige flonnelsskiver med henholdsvis Wienerkalk (den hvide polermasse) og Canubervoks. Omdrejninger på 12-1500.
God fornøjelse
Nils Frederiksen


Senest rettet af nilsfrederiksen 29 jan 2024, 00:08, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jan 2024, 21:45 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4563
Geografisk sted: Gislev
Spændende! Det skal der eksperimenteres med.
Tak for den opdaterede forklaring.

VH, Lars


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team