www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 20:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Crush grind
Indlæg: 30 jan 2020, 18:59 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 14 mar 2013, 19:17
Indlæg: 141
Geografisk sted: Hinnerup
Jeg købte et par sæt af Anders laust da vi var nede hos Peter og går og laver lidt opstartsforsøg efter tegninger der ligger hos Trædrejerbutiken.
Hvis man borer alle huller som beskrevet, kan man ikke prøvesamle. Det er helt fremmed i forhold til hvordan jeg plejer at gå til noget nyt. For at få kværnen på plads skal der virkelig presses, og den vil skulle skæres ud.
Skærer I de to "modhageklemmer" væk? For at det rigtigt giver mening med dem skal der vel drejes en "grøft de passer i.
Men bortset fra det, er det da sjovt......
Jørgen ST


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jan 2020, 19:03 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 mar 2009, 01:29
Indlæg: 429
Geografisk sted: Vestamager
Jeg plejer at varme dem lidt med en varmepistol, eller lægge dem i varmt vand.

/Kim

_________________
Drejer på en Nova Galaxi DVR


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jan 2020, 20:25 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 09 sep 2010, 11:21
Indlæg: 1375
Geografisk sted: Kongens Lyngby
De er lavet til , at der skal drejes en grøft.
Hvis du skærer dem af, skal den limes fast.

_________________
Finn Guldbæk

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jan 2020, 21:09 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 968
Geografisk sted: ebeltoft
Jeg har slebet et gammelt stemmejern, så der er fremkommet to små skær der passer til at lave riller i både hoved og krop, der passer til hagerne på plastdelene og lavet 2 dorne i træ der passer til kværnen og hovedet når der skal samles, har også lavet en lille fordybning i et stykke plade hvori hovedet kan ligge når der samles og ligeledes kroppen, derfor er der lavet et hul midti hvor akslen går igennem.
Når der skal samles, lægges dornen ovenpå kværndelen, sørg for at kværndelen er lige i forhold til kroppen så alle tre tapper presses ned samtidig, et tilpas slag med en hammer og kværndelen er næsten påplads et eller to slag mere så sidder kværndelen perfekt og tapperne sidder ude i den drejede rille.

Er det til at forstå, eller skal der billeder til??????????????

Hvorfor prøvesamle?
Jeg drejer altid en lille fas på både hoved og krop, så ses det ikke hvis der er en lille unøjagtighed.

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jan 2020, 21:25 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
En unbracho-nøgle passer lige til at skære den “grøft”, som ikke kan undværes. Sæt den i et håndtag, slib den som en skraber, og sæt evt en flytbar “afstandsdims” på, så du laver grøften i den rigtige dybde.
Jeg har drejet en stok i de rigtige mål, så jeg med den kan måle, om mine huller passer hele vejen.
Og et godt fif er lige at stikke kanten på hullerne(top og kværn) en lille smule af. Så er det lettere, at få indsatserne på plads.
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 jan 2020, 14:49 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 03 jan 2016, 00:23
Indlæg: 139
Geografisk sted: 8670 Låsby
Rillen er ikke nødventig.. de kan limes i.

https://www.youtube.com/watch?v=ikQCc5JD0wk&t=3s

Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 feb 2020, 22:43 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 14 jan 2010, 18:42
Indlæg: 62
Geografisk sted: Haderslev
Jeg er ikke enig med Henrik. Da jeg i sin tid begyndte at bruge Crush Grind, skar jeg tappene af. Det var der nogen her på forum, der anbefalede.
Resultatet var, at jeg par gange oplevede at indsatsen gik løs. Træet vil altid arbejde lidt. og limen hæfter nok ikke altid
så godt på plastikken.
Nu drejer jeg altid en reces i såvel top som bunddel. Som Niels skriver, er en unbrakonøgle ( 6 mm ) god at lave et skrabestål af.
For at være helt sikker får det såmænd også en klat lim.

Finn Niemann


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 feb 2020, 21:19 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 29 dec 2015, 16:56
Indlæg: 7
Til dem som laver mange, findes et bor som borer i drejebænk. Og laver begge størrelse huller på en gang.
https://www.axminster.co.uk/woodcut-mill-drill-504464

Samt et jern til not.
https://www.axminster.co.uk/crown-recess-tool-952594


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 feb 2020, 10:40 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 14 mar 2013, 19:17
Indlæg: 141
Geografisk sted: Hinnerup
Tak for deltagelse.
Jeg går videre af vejen med at lave not til tapperne.
Jeg har set de forskellige specialværktøjer til kværnproduktion. For mig er der en sport- og stor tilfredsstillelse- i at prøve at lave noget nyt UDEN at investere mange sedler i smarte opfindelser.
Så det bliver med umbraconøgle. Måske en af dem jeg lavede til små hollow-form/udhulingsopgaver. Af en eller anden grund havde jeg ikke tænkt i de baner. Det er det gode ved at lufte et problem på forum.......
Jørgen ST


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 feb 2020, 15:14 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 968
Geografisk sted: ebeltoft
Her er lidt forklarende billeder til mit forrige indlæg om crush grind og lidt med hensyn til billigt hjemmelavet værktøj contra dyrt indkøbt.
Jeg har anvendt et billigt kasseret stemmejern fra jem og fisk og et par hyldeophæng fra skuffen med div. ragelse:
det fungerer perfekt og rillerne er på rette sted hver gang.

Og så lige det færdige resultat! :mrgreen:


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 feb 2020, 17:01 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 14 mar 2013, 19:17
Indlæg: 141
Geografisk sted: Hinnerup
Tak for de instruktive billeder.
Ang stemmejernet: Jeg kan ikke helt se konstruktionen. Har du limet hyldeophæng på bagsiden for at danne en "afstandsKant"?
Jeg endte med at lave noget ud af et gammelt stemmejern også. Afstanden er kun markeret med et stykke tape...... og det er ikke nok til at det bliver nøjagtigt. Så jeg må vist videreudvikle....


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 feb 2020, 17:41 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 968
Geografisk sted: ebeltoft
Hej Jørgen!
Hyldeophæng er svejset med en lille klat, så afstanden er stationær og det virker bare, den ene side til kroppen og den anden til hovedet.Der er slebet lidt ind i selve stemmejernet så der kommer et lille skær på ca. 1,5mm. det er rigeligt til rillen hvor krop og hoved låser med tappene.

PS: Hvis du engang kommer til Ebeltoft, så ring i forvejen, så kan du se med fingrene!

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 dec 2020, 11:45 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 14 mar 2013, 19:17
Indlæg: 141
Geografisk sted: Hinnerup
Jeg har lavet nogle kværne med Crushgrind og afprøver dem i husholdningen. Jeg synes de er fremragende til peber. Groft salt kværnes også let og tilpas, og jeg nyder at bruge den........men når man sætter den drysser der salt ud på bordet. Måske er det fordi noget af saltet sætter sig på siden af det borede hul.
Er der andre med lignende overvejelser?
Jeg går ud fra, at der kun er en kvalitet af Crushgrind. Mine er fra Trædrejerbutikken. Der er de væsentlig billigere end andre steder.
Jørgen ST


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 dec 2020, 12:13 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 11 nov 2013, 19:50
Indlæg: 287
Geografisk sted: Klitmøller
Ja de drysser, og det gør alle kværne. Drej en skål de kan stå i, så er problemet løst. :D

_________________
"At turde er at miste fodfæste for en tid - ikke at turde er at miste sig selv." ( Søren Kierkegaard)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team