www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 22:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 18 apr 2017, 23:10 
Offline
Ny bruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 okt 2016, 17:32
Indlæg: 24
Geografisk sted: Græsted
Hej herinde

Jeg har efterhånden grovdrejet en række skåle. Nogle er ved at virke ret tørre i værkstedet. Så nu vil jeg spørge om jeg skal tage den indenfor nogle dage inden jeg drejer den færdig? Eller vil den revne? Jeg har tidligere drejet i træ jeg mente var tørt, og har så oplevet at skålen efter den kom ind, har slået sig og endetræet har hævet sig over resten af kanten.

Mange hilsner Malene


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 apr 2017, 23:39 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 09 sep 2010, 11:21
Indlæg: 1375
Geografisk sted: Kongens Lyngby
Jeg ville vente med at tage dem ind, til de er færdigdrejede. Så er risikoen, for at de revner, mindre.
Hvis du er utålmodig, kan du give dem en mellemdrejning. Dvs dreje dem runde igen.
Vej skålene, skriv dato og vægt på dem. Hvis de efter en uge, ikke har tabt vægt, er de klar til færdigdrejning.

_________________
Finn Guldbæk

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 apr 2017, 05:55 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
....... og så må du være klar over at selv om de er tørre, så er der noget træ som har spændinger der udløses når det bliver drejet tyndere. Jeg vil næsten påstå at det er generelt for alt træ, men ofte ikke så meget at du bemærker det. Hvis du måler diameteren på en skål meget nøjagtigt efter de har været færdige en uges tid, så er de ikke helt cirkelformede, men en smule ovale.

Såen erret jo......

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 apr 2017, 08:30 
Offline
Ny bruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 okt 2016, 17:32
Indlæg: 24
Geografisk sted: Græsted
Tusind tak for jeres svar, så må jeg igang med køkkenvægten... :D
Vil det være tynde eller tykke vægge der slår sig mest? Eller kommer. Det an på træsorten?


Malene


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 apr 2017, 15:41 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 25 aug 2014, 17:23
Indlæg: 129
Geografisk sted: Knebel, Mols
Det er meget forskelligt for arterne hvordan de slår sig og hvor meget. Der er også forskelligt fra stykke til stykke. Et tvejestykke slår sig f.eks. meget anderledes end et regulært stykke.
Det varierer også med formen.

Helt tynde vægge drejet i vådt har nemmere ved at give sig under tørring og derved kan det slå sig en del uden at revne. Det er fordi at det har nemmere ved at tørre med næsten samme hastighed i hele væggens tykkelse (vil jeg tro?).

Husk at vil du have en færdig helt rund skål, så er det nødvendigt at grovdreje den og lade den tørre inden du drejer den færdig. Det kan man så ikke med en tyndvægget og må nyde den form som skålen nu tager under tørring.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team