www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 07:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 14 aug 2013, 17:06 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2011, 09:32
Indlæg: 162
Geografisk sted: Spørring
Hej træelskere,

Er der nogen af jer der har erfaring med at stabilisere træ selv? Er det nemt nok at sætte op? Jeg har kigget et par film på nettet, og det så jo legende let ud (selvom det sikkert ikke er) :lol:

Jeg skal bruge træet til at lave hjulholdere af til fiskestænger, og hvis træet bliver stabiliseret, bliver det noget mere hårdfør overfor saltvand f.eks. Jeg har også set folk smøre CA lim på træet over flere omgange og slibe det ned så det bliver blankt som glas. Ved ikke om det har samme effekt som at stabilisere det i praksis?

Se evt. her hvordan de gør med CA lim. http://www.youtube.com/watch?v=8uuEMxxb-6Q

På forhånd tak.

_________________
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
http://mayfly.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 aug 2013, 17:09 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Fortæl lige hvad for træsort du ønsker at bruge. Det er ikke alle trsorter som kan imprægneres.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 aug 2013, 17:16 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2011, 09:32
Indlæg: 162
Geografisk sted: Spørring
Pas :-) Jeg har bla. noget elmetræ liggende jeg vil prøve med, men ellers tager jeg bare det jeg synes der ser pænt ud (køber det meste på ebay). Jeg ved jeg ikke ligefrem er noget geni ift. træarbejde og det termtekniske, men jeg nyder af arbejde med det, selvom jeg ikke ved hvad de forskellige sorter hedder.

Er der noget som er meget tilgængelig som ikke er egnet og hvorfor?

Jeg tænkte mest på at bruge noget som Buck Eye Burl og andre knuder med masser af spil i træet. Det er vel det man kalder for hårdt træ på faglingo? Det er kun små stykker jeg bruger, så jeg er heldig at det ofte er "affald" jeg kan få rundt omkring.

_________________
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
http://mayfly.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 aug 2013, 17:45 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hvis du bruger "burl" af forskellige træsorter, kan du, med STOR tålmodighed lave din egen imprægnering som følger:
(Du kan forsøge dig med alle mulige "burl" typer)

5 dele Kinesisk træolie
4 dele mineralsk terpentin
1 del renset bensin.

Bland disse tre dele sammen og overhæld det stykke træ du ønsker at imprægnere så det er HELT neddykket.

Sæt låg på glasset/beholderen efter 30 min, eller når du kan se at "bobbeldannelsen" er HELT ophørt.

lad træet stå under låg i 3 døgn - og hold øje med at det er helt dækket.

Tag træet op af væsken og aftør den omhyggeligt umiddelbart, OG, igen efter 20 minutter, OG igen efter 2 timer/20 C.

Læg træet trækfrit og i skygge i ca. 3 uger til 1 måned. Du kan mærke på overfladen at imprægneringen hærder, og du kan lugte at terpentinen fordamper. Fordampningen af terpentinen tager nok lidt lang tid, så god ventilation er godt.

Det er vigtigt at bruge MINERALSK TERPENTIN, det lugter temmelig kraftigt, og det er fint med den duft til at følge med i fordampningeprocessen. Kinaolien hærder langsomt - i takt med at terpentinen fordamper, så du har en god indikation af hærdeprocessen.

Kinaolien INDE i træstrukturen hærder langsomt, og danner en utrolig resistent overflade i træet, som er særdeles resistent mod saltvand, så mon ikke det er noget for dig. ;)

Nu er træ jo træ, så du må påregne at beskytte overfladen hen af vejen mod solens UV stråler, og der er Kinesisk træolie nok noget af det bedste du kan få fat i. ;)

God fornøjelse.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 aug 2013, 17:56 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Dit udtryk "hårdt træ" er jo nok en oversættelse fra englesk "hardwood" som I denne sammenhæng simplethen betyder løvtræ til forskel fra "softwood" som er nåletræ.

Impregneringen skal jo nok foregå under vacuum - ikke bare dyppes I noget. Det ved BjørnA meget mere om.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 aug 2013, 19:50 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 12 nov 2012, 22:15
Indlæg: 233
Geografisk sted: Syvveje, djursland
Der er jo forskel på imprægnering, som er en proces hvor emnet selv suger imprægneringsvæsken.

Stabilisering af træ er acryl pumpet ind under tryk. Jeg har en bekendt som selv stabiliserer til husbehov,men det er vidst lidt omstændige.

FT Cocker/Peter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 aug 2013, 20:17 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2011, 09:32
Indlæg: 162
Geografisk sted: Spørring
Agerbundsen skrev:
Dit udtryk "hårdt træ" er jo nok en oversættelse fra englesk "hardwood" som I denne sammenhæng simplethen betyder løvtræ til forskel fra "softwood" som er nåletræ.


Det ved jeg og det træ jeg har, som jeg har tænkt mig at bruge, er meget hårdere og fastere i strukturen end f.eks. nåletræ.

_________________
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
http://mayfly.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 aug 2013, 20:19 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2011, 09:32
Indlæg: 162
Geografisk sted: Spørring
Bjørn,

Mange tak for dit indlæg. Hvis det er så besværligt som du skriver, så opgiver jeg på forhånd. I de film jeg har set på nettet, har det max taget et par timer at gennenimprægnere træet vha. vakum. Jeg havde tænkt noget ala det samme. Min tålmodighed rækker ikke til flere måneders ventetid på et sykke træ - så godt kender jeg mig selv :-)

_________________
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
http://mayfly.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 aug 2013, 22:29 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Der findes masser af "Guruer" med masser af inspirerende indlæg på internettet, men det som altid undre mig er, at de "professionelle" som virkelig kan det der, tja, dem hører man ikke så meget til - og med god grund. Imprægnering - selv med højteknologisk udstyr er en process som både kræver viden, penge og udstyr, og som nok ikke lige er tilgængelig for os amatører.

Jeg har selv hygget mig gevaldigt med vac.imprægnering de senere år, men må - som altid konstatere at moder natur ved bedre end jeg.

Frønnet træ, burls og IMPRÆGNERBART TRÆ kan man stabilliserer, men ALT IKKE-IMPRÆGNERBART TRÆ kan man bare glemme alt om - Derfor mit indlæg ovenfor, som specifikt går på "BURL".

Desuden forstod jeg dit behov derhen at du ønsker noget som kan tåle hårde fysiske belastninger (Vind, vejr,sol, salt og regn), og der findes jo ikke ret mange træsorter som naturen har tiltænkt sådanne konditioner, vel :?: :?:

En anden måde at sige det på: Lav det du har brug for, påfør en god overfladebehandling, og når det hele er slidt op - lav noget nyt. ;)

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 aug 2013, 22:42 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Jeg kom lige til at tænke på at der findes et produkt : PENTACRYL, som vist nok kan anvendes til STABILLISERING af FRØNNET/IMPREGNERBART TRÆ.

Jeg ved ikke om det sælges her i Danmark, men jeg er tidligere stødt på det i USA.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 aug 2013, 22:42 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2011, 09:32
Indlæg: 162
Geografisk sted: Spørring
BjoernA skrev:
Der findes masser af "Guruer" med masser af inspirerende indlæg på internettet, men det som altid undre mig er, at de "professionelle" som virkelig kan det der, tja, dem hører man ikke så meget til - og med god grund.


Ja, de arbejder vel og tjener penge istedet for at spilde tiden på nettet :-)

Jeg tror du har ret i din betragtning med at overfladebehandle efter behov. Sådan en gang CA lim er vist til at have med at gøre og koster ikke al verden. Mange tak for dit indlæg Bjørn.

_________________
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
http://mayfly.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 aug 2013, 22:52 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
CA-limen er IKKE egnet til jobbet. Det er en limtype som netop reagerer med vand, og kombinationen vand/UV-lys er ikke en god cocktail. Anvend en god olie type (F.eks Kinesisk træolie) og giv den 5-8 påføringer, med slibning imellem hver påføring
(Og så er vi igen igang med et ugelangt projekt) ;)

Prøv at tage en snak med folk som har en træbåd som de går og maler - og lakkerer på i en uendelighed. De kan sikkert give dig nogle godt råd omkring det helt rigtige lakvalg til det du har brug for. God fornøjelse ;)

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 aug 2013, 08:17 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2011, 09:32
Indlæg: 162
Geografisk sted: Spørring
Tak :-)

_________________
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
http://mayfly.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 aug 2013, 08:54 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Til overfladebehandlingen kunne du jo tænke på Tonkinlak, som var/er specielt udviklet I Frankrig til at beskytte både metal og træ I et maritimt miljø. Ellers finds der flere specielle slags "Spar Varnish", skibslak med stor UV bestandighed. Der skal mange lag til og 24 timers mellemrum mellem hvert lag.

BjørnA: Hvad med lidt sikkativ til Kinaolien?? Og hvoffor mineralsk og ikke vegetabilsk terpentin?? Der skal lidt mindre veg. terp. til for at opnå den same viskositet - det gælder for I øvrigt også toluol.

Ja, ja, jeg spør' bare fru Heilbundth........

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 aug 2013, 13:29 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Tonkinlak er et godt eksempel, men man kan købe sig fattig i de mange forskellige produkter som findes, og jeg vil ikke anbefale den ene frem mfor den anden.

Netop spørgsmålet om UV-resistens er nærmest "uoverskueligt" og også et punkt hvor egenskaberne ikke altid står i forhold til det lovede - men, omvendt, til de små stykker som der her er tale om, er problemet nok ikke så stort.
;)
Mineralsk terpentin giver, i den beskrevne blandingsforhold den visk. som jeg syntes giver den bedste penetrering i "Burl". Fransk Terpentin kan udemærket bruges, men jeg foretrækker mineralsk, da den har en bedre defineret fordampning.

Sikkativ har ingen plads i imprægnering overhovedet (1) og (2) sikkativ farver nok også mere end godt er til imprægnering (IMO)

Ok Fru Heilbrudth :D

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Senest rettet af BjoernA 15 aug 2013, 13:36, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 aug 2013, 13:32 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 nov 2010, 12:21
Indlæg: 535
Geografisk sted: Ringsted
Hvis du er ude i at lakere, ville jeg kikke på http://www.hempel.dk de har garanteret noget godt.

_________________
Hilsen
Jørgen

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 aug 2013, 15:54 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jun 2010, 13:22
Indlæg: 2448
Geografisk sted: Ballerup
hvordan med din egen H-olie var det ikke også en mulighed at stabilisere med. Jeg har selv brugt det til mine kuglepenne, det bliver sku godt!

_________________
Man skal lære af andres fejl, livet er for kort til at lave dem alle selv

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 aug 2013, 16:09 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Jo, jeg lavede jo også engang en H-olie (Hpen-olie) som var specielt beregnet til imprægnering af åbenporret træ, burls, frønnet træ etc., og den kan da laves igen.

Som jeg har forstået spørgsmålet, skal de behandlede ting bruges ude i den vilde natur, og så er det jo nærliggende at vælge f.eks Tonkinlak eller tilsvarrende. Vælger man at bruge Hpen-olien bør man, når tingene skal "til søs" afslutte med en vejrbestandig lak.

Helt enig, til penne ogl. imprægnerer H-olien helt tilfredsstillende, og der er ingen problemer efterfølgende med fettede fingre etc - men det er jo mest "indendørs" ikk' ;)

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 dec 2016, 18:54 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 19 dec 2016, 17:27
Indlæg: 3
Geografisk sted: Bagsværd
Hej forum.
Er ny på dette forum og håber ikke denne tråd er for gammel - men er vist den mest relevante jeg lige kunne se på woodturning.
Det er super smart at man kan stabilisere træ - men et helt nyt område for mig som ellers ikke drejer, men laver lidt andre ting i træ på hobbybasis.
Har nogle større stumper træ jeg godt kunne bruge lidt tips om til en opgave jeg har fået på hjernen...
Opgaven er ikke decideret om drejning, men på stabilisering af træ - som jeg kan se at flere har en meninger og viden om herinde.
Det er en stykke tør tromle af Vandgran som har ligger under tag udendørs et par år. Ca 30cm lang og ~30cm diameter. Den har stadig flot furet bark på - og det skal den fortsat ha.
Da det er tørt vandgran er er jo nu meget luftigt og virker spinkelt. Jeg har savet den op på langs i ca 5 stk 5-10cm tykke 'planker'. Det er de 30x30x5-10cm planker jeg gerne vil gøre robuste i min lille projekt. Og bark kanterne skal forblive på plankerne og stabiliseres der. Ja - jeg må indrømme at jeg har limet et par af kant-barken på med udendørs pva, da de gik løs under savning af plankerne. Men til slut er det min intention at barken skal sidde på plankerne så de 5 stykker kan lægges op ad hinanden og opleves som et helt stykke stamme.
Jeg har skulet en del Youtube omkring stabilizing. Men det er mest til kuglepenne og en drejet skål her og der.
Jeg overvejer at købe en dunk Stick-Fast resin og vacuumere træet efter 'pose metoden' som TMI viser video med...
Dels vil det koste kassen i vacuumpumpe, kammer og resin, men vil det virke for en resin-begynder som mig?.
Og det er første - og måske eneste gang - jeg får behov for at stabilisere træ i den størrelse.
Eller kender i nogen som har udstyr til at stabilisere den størrelse træstykker uden det koster en bondegård.
Med stor hilsen
Jens


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jan 2017, 15:24 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 okt 2014, 20:00
Indlæg: 144
Geografisk sted: Ebdrup- et sted midt på Djursland
Det kræver også en ovn. Alt fugt skal ud af træet før stabiliseringen. Det betyder at træet skal i en ovn ved 100 grader i et par døgn inden stabiliseringen. Det skal direkte fra ovnen og i væsken, så det ikke når at suge fugt fra luften. Efter imprægnering skal det i ovnen i nogle timer for at hærde væsken.
Prøv at finde Danstab på Facebook. Han kan muligvis hjælpe dig.

_________________
Vh
Birger


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jan 2017, 23:18 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 19 dec 2016, 17:27
Indlæg: 3
Geografisk sted: Bagsværd
Tak for input.
Jow - et klar over der skal en større ovn til ☺.
Min bekymring er nok mere at finde nogen erfaring med at stabilisere emner væsentlig større end til knive.
-og så er jeg jo heller ikke i den anden grøft hvor det gode krigsskib Wasa blev srabilisretet i Stockholm, med diverse plast oversprøjtning i årevis.
Jeg prøver at kontakte ham.
Tak
Jens


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team