Ja, vi er jo, som landet ligger blevet globaliseret inden for trædrejning. De fleste er nok ligeglade med om vores drejejern hedder det ene eller det andet bare, det er skarpt og ligger godt i hånden.
Problemet er at mange hjemmesider er engelsk/armerikansk da de er ret dominerende inden for det her hjemmeside sjov
Istedet for at vi sidder og surmuler over det, synes jeg at vi her skal ligge de ord ind vi kender med den oversættelse vi ved der eksisterer. Helst med et billede til, da det fremmer forståelsen betydeligt.
Først og fremest vil vi kunne forstå det de skriver på de engelske sider og dernæst vil det gøre det nemmere når vi skal bestille nogle af de specielle ting hjem.
Måske ender vi med en rigtig fed værkstedsordbog der er tidsvarende.
Jeg foreslår følgende fremgangsmåde:
1. skriv det ord du kender ryk en linie ned og kom med en forklaring.
Eks:
Skew.
Skew betyder mejsel og er normalt fast inventart hos en hver trædrejer. Værktøjets anvendelse er meget bred, men det kræves en del øvelse for at mestre det til dens fulde andvendelse. Slibningen er meget individuel. (kan selvføllig godt foklares bedre, det er kun et eksempel)
2. Skriv det ord på engelsk du ikke forstår og afvent en forklaring fra en af medlemmerne. (eller dansk til engelsk)
Eks:
Roughing Gouge - jeg er ved at læse noget om drejning af en skål fra start til slut og kan ikke finde ud af hvad det er for et værktøj de hentyder til - kan i hjælpe?
Jeg tror at vi kan finde ud af at rydde op løbende, (så der ikke er for meget diskution) så det kan bruges nogenlunde som et godt opslagsværk.
Enjoy

og god påske til alle.