www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 14 maj 2024, 02:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 124 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 25 apr 2008, 23:09 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
[quote="stig bredsgaard"]Da jeg bruger V-jern med keltisk slibning, kan de virkelig æde en spån. Ved ydersidedrejning i vådt træ står der nærmest en kantliste hen over skulderen på mig, inden den rammer væggen og kollapser.


Hej,

Kunne du ikke godt vise et billede eller 2 af den "Keltiske slibning" på et V-jern ved lejlighed.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 apr 2008, 00:19 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Her er et eksempel på keltisk slibning eller som den også kaldes, irish grind.
Det er et billede, jeg fandt på nettet, så det er ikke helt identisk med den måde, jeg selv sliber på. Jeg sliber siden (wing) på jernet en del længere tilbage. Efter min mening er den viste slibning en hybrid mellem alm. fingernail og celtic grind.
Det specielle ved celtic grind er at man ved ydersidedrejning bruger jernet på højkant, dvs. håndtaget peger mod jorden. Derved bruger man hele æggens bredde og kan tage en voldsom spån, som samtidig bliver skåret af ( ikke revet eller skrabet) så man efterlader en pæn overflade.
Man trækker jernet mod sig, det såkaldte pullcut.
Teknikken er ikke særlig kendt i DK, men jeg har flere gange nævnt den her på forum, da den efter min overbevisning er det traditionelle pushcut langt overlegen.
Hvis du kan komme forbi træmuseet d. 21 juni, når jeg demonstrerer, skal jeg vise dig hvordan man gør.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 apr 2008, 10:20 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hvis du kan komme forbi træmuseet d. 21 juni, når jeg demonstrerer, skal jeg vise dig hvordan man gør.[/quote]


hej,

Det ser spændende ud. Kan du give flere oplysninger om den 21 juni på træmuset?

Her på sydsjælland er der en gruppe på omkring 10 amatørdrejere/træfolk, og jeg ville gerne kunne give dem informationen.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 apr 2008, 13:54 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Du kunne evt. se her:
http://www.woodturning.dk/forum/viewtopic.php?f=7&t=57
måske knytter Stig flere kommentarer til.

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 apr 2008, 18:30 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Jeg kunne måske invitere Stig til at køre omkring mit værksted... det er lige på vejen.
Vi har da også et ganske udemærket gæsteværelse, hvis det kommer til at knibe med at nå hjem,
gennem "snestorm :D :D :D :D :D " eller vandmasser. Who knows.

Ellers kommer jeg helt afgjort og kigger, og snakker trædrejning. Jeg skal heldigvis ikke køre så langt.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 apr 2008, 22:38 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Hvis I er en 10 stykker i Sydsjælland, som er villige til at hive muldvarpeskindet frem, kan vi lave en demo-dag. Det kræver bare at I har en bænk som står så man kan komme til at stå rundt om den og kigge på.
Det var måske til at få nogle flere fra sydsjællands området/Lolland -Falster til at komme, ved at annoncere det på forum.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 apr 2008, 22:42 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Glemte lige noget. Hvis der er nogen af jer, som har tænkt på at komme op til træmuseet, så sig til i forvejen, hvis der er et eller andet I gerne vil se, så kan jeg tage træ og værktøj med til det.
Det forudsætter selvfølgelig, at det er noget jeg er god til. Der er flere aspekter af trædrejning, hvor jeg er totalt blank. Pennedrejning f.ex. Jeg har aldrig drejet en pen, og har heller ingen planer om at gøre det.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 apr 2008, 19:58 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Stig.

Har såmænd ikke specille ønsker, udover at hilse på "giraffen" :oops: :oops: (undskyld),
og snakke lidt med dig.

Det kan være jeg selv skal fylde bagagerummet med klodser og sager når jeg kommer... hvis du kommer til at mangle noget undervejs.

Glæder mig til både at hilse på dig og snakke drejning.

Den der med at trække jernet tilbage, har jeg øvet mig på siden de gode jern fra USA er kommet... jeg kører bare den anden vej, fra kant mod centrum. Det virker ganske udmærket, når jernet er skarpt og stabilt... og der bliver rykket stor fede spåner af. Teknikken er den samme... man udnytter hele jernets skær/slibning og har "fuldt" skær hele vejen.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 apr 2008, 21:03 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Jep, så mangler du bare at lære at rulle jernet om så "ryggen "peger udaf og bruge ruæggen til at shearscrape med. Det er lidt et paradoks at det samme jern kan tage den groveste spån og lave den fineste skrabning.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2008, 07:41 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Jeg har allerede givet en del af det videre til kaj og anders... nu er der nok nogen der skal hjælpe anders af med det af hans for der kommer nok til at gå nogen uger inden han kan dreje... Men jeg regner med at grovdreje ahornen i dag eller i morgen.

Jeg satser hårdt på at have en ny og større bænk på plads engang i juni.., så kommer de store stykker jeg fik af dig i krig... og jeg glæder mig til at lave hoftehøjde spåner :-)

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2008, 07:47 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
BjørnA : Hvis i er en 10 stykker dernede skal du have dem lokken med herind :-)
Det lyder som en super plan at holde en demodag ...

Stig : Ja jeg kommer såmænd også den 21 og kigger :-) det med at der er ting man aldrig drejer eller kommer til vil jeg nok give dig ret i :-) nu er jeg jo stadig begynder, men der er sikkert masser af ting jeg ikke kommer til at lave ... Penne leger jeg dog med.. men det er mest fordi de er en lækker måde at lave simple gaver på.. det og sammen med de små smykker jeg laver noget af det eneste jeg har kunne lokke nogen til at købe endnu :-)

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2008, 17:46 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 feb 2008, 18:52
Indlæg: 1492
Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Så har jeg bestilt 5 liter Anchorseal...

lige et spørgsmål , jeg har en del træ liggende der er revnet i enderne,ca 5 -10 cm inde
skal det renskæres før påsmøringen , eller smør man bare og hvor mange gange .

_________________
Livet er ikke det værste man har
om lidt har Winnie kaffen klar.
Steffen. Vordingborg
hjemmeside http://u528439.mono.net/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2008, 17:59 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
steffen skrev:
Så har jeg bestilt 5 liter Anchorseal...

lige et spørgsmål , jeg har en del træ liggende der er revnet i enderne,ca 5 -10 cm inde
skal det renskæres før påsmøringen , eller smør man bare og hvor mange gange .


Jeg ved godt svaret er træls. men jeg vil sige Ja.. hehe begge dele. For den mest optimale løsning ville jeg skære det rent og smøre det det minimere den stress der allerede er kommer fra revnerne, men jeg har også smut ting som var begyndt at revne helt vildt, og fået det stoppet. der var det Mr. Bean teknikken med bare ud over det hele pladre på der fungerede.

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2008, 18:07 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 feb 2008, 18:52
Indlæg: 1492
Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Vil det sige at stammen også skal have og ikke kun i enderne,
og nyskovet træ skal kun have i enderne, er det forstået rigtigt .

_________________
Livet er ikke det værste man har
om lidt har Winnie kaffen klar.
Steffen. Vordingborg
hjemmeside http://u528439.mono.net/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2008, 18:15 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
steffen skrev:
Vil det sige at stammen også skal have og ikke kun i enderne,
og nyskovet træ skal kun have i enderne, er det forstået rigtigt .


det er endetræet du er ude efter. Siderne behøver ikke.

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2008, 18:28 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 feb 2008, 18:52
Indlæg: 1492
Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Jeg takker for svaret, går i gang med at file kædesaven ,
glæder mig til produktet kommer hjem.

_________________
Livet er ikke det værste man har
om lidt har Winnie kaffen klar.
Steffen. Vordingborg
hjemmeside http://u528439.mono.net/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2008, 18:37 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej,

Med hensyn til at smørre træ for at forhindre tørrerevner er der et par enkelte ting man bør være opmærksom på (se også mit tidligere indlæg)

1: Er det FRISKSKOVET træ, og specielt i denne tid hvor saftspændingen er aller højst :

a: Træet SKAL marvkløves, og marven (d.v.s min 2 cm fra centrum) skal skæres væk.
b: Træets ender skal smørres umiddelbart, ikke noget med at vente en dag/uge etc. Det er med det samme det skal gøres - og husk, jo tættere træ (høj vægtfylde, Bøg, Ask, Ahorn, Eg etc) har det med at vride og vende meget hurtigt, hvis det ikke behandles umiddelbart.
c: Skær træet i min 1,5 m længder, ikke kortere.
d: Læg det kløvede- og smurte træ så køling som muligt og sørg for at solen ikke kan rammer/varme træet op.
e: På denne årstid er det en god ting at oversprøjte træet med jævne mellemrum for at reducere fordampningshastigheden generelt, og også mindske overfladespændingerne så meget som muligt.
f: Lad barken sidde på det kløvede træ - mindst indtil næste vinter, for at reducere fordampningshastigheden.
Er den "rå" stamme under 30 cm i diameter, er der sandsynligvis meget store spændinger i hele kævlen. disse spændinger er normalt mindre jo større kævlens diameter er.

2: Er der tale om de "lettere" hårdtræstyper (El, Kirsebær, Røn, Tjørn etc) - er de naturlige spændinger i træet ikke helt så store, men det er stadig en god ide at Vinterskove istedet for at tage træet nu.
Frugttræer som æble, pære vil, næsten med statsgaranti, revne så det smelder hvis de fældes på denne tid af året.

Igen. Dette emne har lige så mange guruer som potentielle metoder/løsninger, men som Stig B også understregede, så kan næsten alt træ "syrefældes" - man skal bare huske at det er for sent når træet er fældet mens saftspændingen er på det maximale.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2008, 20:20 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 feb 2008, 18:52
Indlæg: 1492
Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Det træ jeg taler om er Cedertræ , Platan , hvidtjørn og en kristjærn ca 15 - 20 cm i diameter
længden 1 - 2 meter .

Guldregn 10 - 15 cm i diameter længde 1,5 meter.
og noget ukent.

Det er fældet i vinterhalvåret

_________________
Livet er ikke det værste man har
om lidt har Winnie kaffen klar.
Steffen. Vordingborg
hjemmeside http://u528439.mono.net/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2008, 21:13 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 feb 2008, 12:50
Indlæg: 621
Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej Bjørn A
Vil du ikke lige forklare "marvkløves" for sådan en som mig. :oops:

_________________
Hilsener Bent K
"Der er altid noget inde i et stykke træ - det skal bare findes"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2008, 21:21 
Hej
Det er at flække en stamme midt i kernen ( marven ).


Top
  
 
Indlæg: 29 apr 2008, 21:57 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Kristtjørn misfarver for et godt ord. De steder i verden, hvor det opnår diametre, som muliggør semiindustriel anvendelse vacuumtørrer man det for at bevare den flotte hvide farve.
Grovdrej det og tør det hurtigt ned, så bliver det bedst. Ellers så drej det tyndt og lad det slå sig, tangentialsvindet er stort i ilex, så det slår sig virkeligt. Der kan laves flotte bådformede skåle.
Det du kalder ceder ( sansynligvis thuja eller cypress) kan du behandle stort set som du vil, det er ikke tilbøjeligt til hverken at flække eller misfarve. Jeg har blyantceder ( juniperus virginiana) som har ligget ubehandlet siden 99 stormen og når man lukker det op, er det stadig violet indeni.
Platan misfarver, bør grovdrejes. Tjørn er i mine øjne værdiløst som drejetræ.

Ja, som BjørnA sagde, er der en del "guruer" indenfor dette emne. Jeg er en af dem.

Min religion er: lad være med at lægge de lyse træsorter hen, de mister hvidheden og bliver grå og kedelige. Grovdrej dem istedet, og tør dem op, så kan de holde sig- og farven til man får tid/lyst til at færdiggøre dem.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 apr 2008, 22:16 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Sjovt nok.

Har grovdrejet et par skåle af noget ahorn, jeg skar af nogle stød (stubbe) fra træer der blev fældet sidste år.
De er perfekte indeni... ingen misfarvninger eller pletter. Sandsynligvis fordi stødene står og trækker væde op fra jorden.. der er i alle tilfælde masser af nye skud på dem.

Der skulle vel ikke være nogen der ved hvordan man kvæler stød fra ahorn og pil... de bliver bare ved med at skyde... Jeg har prøvet alt muligt... endda at brænde et stort bål oveni stødene... men de skyder alligvel.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 apr 2008, 23:04 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 feb 2008, 18:52
Indlæg: 1492
Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
stig bredsgaard , jeg takker for din lille beretning.
jeg kan mærke at drejebænken venter på mit platan og kristtjørn,

så har jeg også fået min dunk hjem med 5 liter Anchorseal
så jeg ved hvad jeg skal få mine næste fridage til at gå med,
renskær mit træ og pensle det.

_________________
Livet er ikke det værste man har
om lidt har Winnie kaffen klar.
Steffen. Vordingborg
hjemmeside http://u528439.mono.net/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 apr 2008, 18:56 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Kaj Petersen skrev:



Der skulle vel ikke være nogen der ved hvordan man kvæler stød fra ahorn og pil... de bliver bare ved med at skyde... Jeg har prøvet alt muligt... endda at brænde et stort bål oveni stødene... men de skyder alligvel.


Svenskerne har for et par år siden fundet en metode, der virker. Man skover træet i ca. 60 cm. højde.
Det snyder rødderne til at tro, der stadig er et træ, de skal "fodre", så de bliver ved at sende væske op. Da de aldrig får næring retur, fordi træet er væk, dør de med tiden.

Jeg ved godt, det ikke virker, når man allerede har skåret træet ned i jordhøjde som en god skovarbejder, så her er noget, som gør:
Skær en skive af stødet så der kommer frisktræ frem. Smør det med koncentreret glyphosat ( Roundup).
Sæt dig hen i liggestolen med en øl, og vent på at træet dør.

Hvis de står nær andre træer af samme art, LAD VÆRE!!! Det spredes gennem rodsammenvoksninger, så de alle dør. Der var et par genier, som aflivede en lindealle' ved en kirke, ved at fælde de to yderste og smøre stødene med glyphosat.
Dyr affære!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 apr 2008, 19:47 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Stig.

Prøver jeg en af dagene... har 20 liter koncentreret Glyphosat stående. Så der er til et par stød eller mere.

Skulle hilse at sige at et stød fra en pil kom med nye skud, selvom jeg havde brændt bål af ovenpå stødet i tre dage. :o :o :o Følgende forår var det hele grønt.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 apr 2008, 19:53 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Hvis ikke glyphosaten virker, så prøv med et middelstort termonukleart våben, det bør kunne ordne dem.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 apr 2008, 19:57 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Der er vel nogen af dem der bor derovre på øen, der kan finde noget skrot fra Barsebäck.
Sådan et par brændselsstave ovenpå et stød burde vel kunne klare ærterne. :o :o :o
Så skal jeg heller ikke forurene vores smukke natur med giftstoffer.... :twisted: :twisted:

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 maj 2008, 09:38 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Hehehe kaj ellers ... kan det da give nogen spændende sygdomsknuder i de omkringliggende stammer :-)

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 maj 2008, 19:31 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 apr 2008, 23:34
Indlæg: 155
Geografisk sted: Grindsted
Stabilisering af våd træer
Nu det heldig at Rasmus mener at der ikke findes dumme spørgsmål, så jeg vover.
Er der nogen af jer superdrejere der har drejet noget i våd træ som efterfølgende ikke har kastet sig eller revnet, det er ikke lykkedes for mig en enkelt gang, med en lille skål af ahorn,
Jeg forsøger at bruge meget vindruekerneoli men det tager meget lang tid før træet er stabil,
Jeg tænker meget på hvor olien bliver af, for det kan vel ikke gå i forbindelse med vandet/saften i træet.
Tak for at mange forsøger at hjælpe os glade amatører.

Hilsen
eljensen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 maj 2008, 20:20 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Ja, hvis man drejer i hel ren mase'r, kan man komme ud for at det slet ikke slår sig.
Vådt træ, der er spejlskåret slår sig heller ikke så meget, men det giver jo som regel kun små emner.
Hvis man skal stabilisere træ fuldstændigt, skal det lægges i blød i en opløsning af pylyethylenglucol i lang tid, så er det stabilt. Jeg har brugt det en enkelt gang, ikke i forbindelse med drejning, men for at stabilisere nogle 120 cm dia. skiver skåret af en lærk plantet i 1846. Skiverne blev senere planhøvlet, pudset og poleret. De blev vældig flotte og revnede ikke.
Problemet med polyethylenglucol er at det har et lavt smeltepunkt, jeg kan ikke huske det i hovedet, men et sted sidst i 40rne, så det vil sive ud af det færdige emne når det bliver varmt, medmindre overfladen bliver forseglet med lak eller lignende.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 124 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team