www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 25 maj 2022, 16:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger

Geografisk sted: Sokna, Norge
Jeg har lige begyndt at bruge PEG, "Polyethylenglykol" for at stabilisere rått træ. Rådreier ned til omkring 2 cm tykkelse og senker dem i PEG i 14 dage. Legger dem så det varme badeværelset gulvet i en uge. Der tørker de meget bra uten antydning til sprekker. Dreier så færdig og pusser som sædvanlig. Det lader til, at træet er meget stabil og ændrer ikke facon under tørring.
Er det flere her, som har erfaring med PEG?
Jeg har foreløbig brugt det på birk og asp.

Elisabeth

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg har prøvet det, men har opgivet det igen, fordi det er for dyrt. Jeg har ingen dårlige erfaringer med stoffet

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
PEG er en dyr, men også effektiv løsning til at få vand ud af træet, specielt sorter som du nævner, Birk og Asp og lignende "lette" hårdtræssorter.

En lige så effektiv, men billigere metode er at dyppe det rådrejede emne i en beholder med almindeligt denatureret sprit.
lad emnet ligge "i sprit" et par døgn.
Læg derefter emnet i en papirspose med tørre spåner i nogle dage. Derefter kan du lægge emnet på det varme ulv i badeværelset, og det sidste fugt vil fordampe ret hurtigt, uden at træet revner.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Ny bruger

Ja, den er desverre rett dyr.
Den metode med sprit har jeg ikke hørt om, den skal bestemt prøves ut.
Jeg bruker PEG-løsningen flere ganger, kan det også gjøres med spriten?

Elisabeth

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Sprit er jo som du ved blandbar med vand i alle forhold. det betyder at du kan bruge spritten mange gange, og bare "fylder op" efterhånden som spritten forsvinder i træet/fordamper i badeværelset.

PEG'en gør i princippet det samme, vandet opblandes bare i PEG'en, og den kan også blandes med vand i alle forhold.

Du vil nok bruge lidt mere sprit end du bruger PEG, men det opvejes let af den store forskel i pris.

God fornøjelse :)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Jeg forsøger mig med propanol (karburatorsprit) mindre vand mere sprit for at se om det virker endnu hurtigere. Det er selvfølgelig lidt dyre, men det er hele vores hobby jo :D

glad medlem af Axminster 1200 klubben

aktiv bruger af narko gasser!

Ny bruger

Bjørn: Glemte å spørre om du tynnet spriten ut.

Martin: Er spent på resultatet ditt. Du deler det vel med oss.

Elisabeth

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
PEG og sprit virker på vidt forskellige måder, PEG stabiliserer træt, det gør sprit ikke. Nogle overflade behandlinger såsom shellac virker ikke på PEG imprægneret træ.

Sprit, saltopløsninger og sæbeopløsninger fungerer helt anderledes end PEG, primært ved at nedbringe "modstanden" (det krævede vanddamp partialtryksforskel) eller ved at øge det osmotiske tryk - for saltets vedkommende, for at det "bundne" vand i træt kan vandre ud og fordampe. Altså hjælper de tørreprocessen, men de stabiliserer ikke som PEG gør.

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

ahhhh salt

kan man så bruge sine gamle saltlager fra de marinerede sild :lol:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Da spørgsmålet gik på at fjerne vand/saft fra råt træ, RF 50 % eller højere, er det vel ikke relevant at diskutere preservering af frisk-og vådt træ, men netop punktet med at fjerne vand fra træets celler.

Det er ikke nødvendigt at fortynde spritten, og er egentligt ikke ønskeligt, da du jo netop ønsker at udnytte alkoholens evne til at blandes med vand, og, i fordampningsprocessen, at transportere vanddamp ud af træets celler.

Hvis "Kaburatorsprit/væske" er tilgængeligt i Norge, er det rigtigt fint at bruge, idet vandindholdet her er nede på ca. o,5 %. resten er typisk en blanding af ren Ethanol (Alkohol) og Propanol (Træsprit) , typisk i en 80/20 blanding.

De fleste typer "kaburatorvæske" er farvet lys rød/Blå etc, men der findes også "kaburatorvæske som er helt klar, og det er den som bør anvendes.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

thansen har klar karburator sprit i 2½ ltr. dunke til 69,-

håbløs træ krammer
Brugeravatar

PEG forbliver træet som en stabiliserende hinde på cellevæggene.
Desværre har den et ret lavt smeltepunkt, så tingene skal ikke stå for varmt, så begynder PEG'en at sive ud af dem..Medmindre man har brugt en helt tæt overfladebehandling, selvfølgelig.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Helt rigtigt Stig, men problemet med PEG går jo videre end det. Jeg er ikke sikker, men syntes jeg har læst at man - i konserverings øjemed, også nu anvender bedre metoder nu om dage. PEG var jo helt fint til konservering af vikingeskibene i Roskilde fjord, men var der ikke noget om at - netop pga. varme i hallerne begyndte PEG'en at dryppe ud af det gamle træ, og at man derfor var nødt til at erstatte denne konserveringsform med mere stabile midler.

PEG er jo ikke just egnet til f.eks skåle som kommer i kontakt med fødevarer, selv om det ikke er faremærket som sådan hvis jeg husker rigtigt.

Prøv med "spritmetoden", den er rimelig sikker, og så forsvinder ALT spritten jo over tid. ;)

Bjerg af spåner

BjoernA skrev:
Da spørgsmålet gik på at fjerne vand/saft fra råt træ, RF 50 % eller højere, er det vel ikke relevant at diskutere preservering af frisk-og vådt træ, men netop punktet med at fjerne vand fra træets celler.

Jeg må så ha læst forkert: :roll:

Citat fra Nordligard: "Jeg har lige begyndt at bruge PEG, "Polyethylenglykol" for at stabilisere rått træ" og "Det lader til, at træet er meget stabil og ændrer ikke facon under tørring"

Mig bekendt har sprit ikke de egenskaber der spørges til her.

Som vores ekspert her på forum, kan du ikke henvise til hvor RF (Relativ fugtighed) anvendes i forbindelse med træ - altså i en anerkendt standard? Fugt angives i % vægt af det tør træ - RF anvendes kun på gasser såsom luft.

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

Ny bruger

Synes innleggene om sprit har vært meget intresante. Selv om det ikke stabiliserer treet så hjelper det tørkeprosessen.
Vi har stor tilgang på rått virke fra egen skog så alle måter å behandle dette er spennende. Jeg tørker små ting i mikro, dreier noe helt ferdig og ser hvordan formen endres under tørking, Bruker PEG på ting jeg vil kontrolere formen og skal helt klart prøve med sprit for å få hurtigere tørking.
Jeg er veldig glad for alle som vil dele sine erfaringer med en nybegynner.

Elisabeth

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
BjoernA skrev:

Det er ikke nødvendigt at fortynde spritten, og er egentligt ikke ønskeligt, da du jo netop ønsker at udnytte alkoholens evne til at blandes med vand, og, i fordampningsprocessen, at transportere vanddamp ud af træets celler.

Hvis "Kaburatorsprit/væske" er tilgængeligt i Norge, er det rigtigt fint at bruge, idet vandindholdet her er nede på ca. o,5 %. resten er typisk en blanding af ren Ethanol (Alkohol) og Propanol (Træsprit) , typisk i en 80/20 blanding.

De fleste typer "kaburatorvæske" er farvet lys rød/Blå etc, men der findes også "kaburatorvæske som er helt klar, og det er den som bør anvendes.

Bjørn, lige et par pedantiske rettelser:

Karburatorspritten er normalt en blanding af Ætanol (Ethanol) og iso-Propanol.

Iso-Propanolen er IKKE træsprit. Det er metanol (Methanol). Metanol er meget upopulær i almindlighed, da den er ret giftig.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej jesper,

jeg har set begge angivet på etiketterne, men det er helt rigtigt at Metanol (træsprit) er særdeles usundt, men, som Martin skriver har THansen kaburatorsprit, og så må man jo lige checke at den er lavet med iso-propanol.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

For dem som er interesserede i at bruge PEG til frisk skovet træ, er der her et link til en kommersiel hjemmeside som netop omtaler brugen af PEG.

I USA var det meget brugt at "overfladeforsegle" turning blanks med PEG. man brugte en - nærmest pastaagtig type PEG, noget i stil med Anchorseal, men i tilfælde hvor man ønskede at stabilisere frisk skovet træ hvor RF var over 100% (50 % b.w), måtte man jo beregne at det kunne tage måneder ved alm. rumtemperatur at opnå en stabilisering af træets cellevægge.
Til et sådant formål anvendes en letflydende PEG (tynd som vand (PEG 400))

http://www.preservation-solutions.com/sealgreenwood.php

Hvis man ønsker det, findes der et stort antal sider på nettet om emnet. Google : wood preservation peg

Hvis formålet med at bruge PEG egentligt er at fjerne/erstatte vand i træet, vil man typisk vælge en tyndtflydende PEG (400), men man må stadig påregne at træet skal igennem et antal faser før man opnår en slags "formstabillisering af træets cellestrukturer:

A: Først skal PEG'en trænge ind i træet, og
1: Fortrænge og transportere det frie vand som omgiver de enkelte celler,
2: Fortrænge og transportere de kemisk bundne vand i cellerne.
B: Først når alt det frie, og kemisk bundne vand er væk, begynder de stabilliserende egenskaber at vise sig, og der skal påreges en vis "hærdetid" efterfølgende. Hvor lang denne periode bliver er afhængig af træsort, temperatur og restfugt i træet.

Som det tidligere er beskrevet her på forum, virker "sprit processen" rigtigt godt, men det ændre ikke ved at det stadig er en fordel at grovdreje et emne til en vægtykkelse på ca 2-2,5 cm for at kunne håndtere den ovale form som typisk opstår ved tørringen.

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej BjørnA.

Du skriver 2 - 2,5 centimer i vægtykkelse. Det vil jeg godt ændre til 10-15% af diameteren.
Altså grovdrejet skål på 20 cm. i diamter skal have en vægtykkelse på 2 cm. eller en lille smule mere.
Problemet er at noget træ vrider og slår sig mere end andet, så det kan blive et problem med nogle træsorter.

Og så skal der pjaskes noget Anchorseal på endetræet, når skålen er grovdrejet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

BjoernA skrev:
Hej jesper,

jeg har set begge angivet på etiketterne, men det er helt rigtigt at Metanol (træsprit) er særdeles usundt, men, som Martin skriver har THansen kaburatorsprit, og så må man jo lige checke at den er lavet med iso-propanol.

Så vidt jeg husker står der 1,2 propanol nu er jeg ikke den store kemiker, men er det ikke netop en isotop af propanol?

Og der er kun angivet propanol

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Og tilbage til PEG.

Nu håbede jeg lige vi havde fundet et vidundermiddel til stabilisering af træ.
Men der er ikke meget ved det, hvis skidtet smelter ved stuetemperatur, eller i sommervarmen.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
vidundermiddlet er opfundet til stabilisering.

http://www.sortschou.dk/

;) ;) ;)

http://www.skotteknive.dk

"No knife...... No life"

håbløs træ krammer
Brugeravatar

martin_r skrev:
BjoernA skrev:
Hej jesper,

Så vidt jeg husker står der 1,2 propanol nu er jeg ikke den store kemiker, men er det ikke netop en isotop af propanol?

Og der er kun angivet propanol

1,2 propanol er iso-Propanol. Den anden almindelige (men ikke så almindelig brugt som iso-) er n-Propanol. "n" står for "normal" - den forventede naturlige konstellation af molekylet.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Kaj Petersen skrev:
Og tilbage til PEG.

Nu håbede jeg lige vi havde fundet et vidundermiddel til stabilisering af træ.
Men der er ikke meget ved det, hvis skidtet smelter ved stuetemperatur, eller i sommervarmen.

Det ikke alene smelter, men er flydende ved stuetemperatur - og meget lavere.
PEG (Polyethylene Glycol) er ikke regnet for giftig - til forskel fra etylen glycol (frostvæske brugt i biler etc.) - så må bruges i nærheden af fødevarer.

Propylen Glycol er den frostvæske brugt i campingvogne - og også i nedkølede tanke til at køle plastikpakkede skinker ned med - se på pakken, det står på af og til.

Rettet efter påmindelse fra Bjørn A - forvirring mellem propylen og ethyl polyethylen glycol.

Jesper

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Kaj Petersen skrev:
Hej BjørnA.

Du skriver 2 - 2,5 centimer i vægtykkelse. Det vil jeg godt ændre til 10-15% af diameteren.
Altså grovdrejet skål på 20 cm. i diamter skal have en vægtykkelse på 2 cm. eller en lille smule mere.
Problemet er at noget træ vrider og slår sig mere end andet, så det kan blive et problem med nogle træsorter.

Og så skal der pjaskes noget Anchorseal på endetræet, når skålen er grovdrejet.

Der tager du fejl, Kaj.

Fidusen ved at bruge PEG er jo netop at træet ikke slår sig under optørring, hvorfor man kan undlade den "sikkerhedsmargin" man ellers giver skålene ved grovdrejning.

Jeg har prøvet at lege med PEG for ca 15 år siden, og det er ikke umagen værd, helt ærligt.

Bjerg af spåner

Skotteknive skrev:
vidundermiddlet er opfundet til stabilisering.

http://www.sortschou.dk/

;) ;) ;)

Stuart, det de bruger kræver at træt eller hvad det nu er, skal være tørt inden stabilisering. I princippet er det de bruger en epoxy eller vinylester resin. Hvis du ser på deres proces beskrivelse, står der vakuum, så mediet efterfulgt af tryk og hærdning. I princippet er det en vakuum imprægnering som dem der anvendes i de fleste "glasfiber" produktioner idag, være det sig både eller vindmølle vinger.

Jeg har ikke fået mit vakuum beholder endnu, men vil til at lege lidt med både vakuum tørring, imprægnering og farvning når den kommer.

Ny bruger

Bare en lite oppdatering:
Det ble skrevet her at PEG'en kan begunne å renne / smelte i stuetempratur.
Har nå hatt to boller stående på badet i 4 uker, der er det godt og varmt, men ser ikke antydning til at noe renner fra dem.

Kan det være et overskudd om treet har ligget i PEG for lenge?

Elisabeth

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Alan . Jeg har nok en beholder du kan bruge ....

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]