www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 08:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
For mange år siden fik jeg en opskrift på heksevand af en ældre snedker. Det blev brugt til at afrense/polere lakerede møbler med og var rigtig godt til formålet. Nu er vi ved at være ved bunden af flasken, og jeg kan ikke finde opskriften. Jeg er bange for, at den forsvandt da vi flyttede for ca. 1½ år siden.
Den bestod af tre engredienser: edike, fransk terpentin + en eller anden olie, som jeg ikke kan huske hvad var, men jeg mener ikke, at det var linolie. Forholdet mellem olie og terpentin var vistnok 1:1, men jeg er ikke sikker.
Er der nogen her, som ud fra ovenstående kan hjælpe mig (og fruen)??

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: djursland/ syddjurs
Hej Kaj
Heksevand består af 1del svovlsyre og 10 dele vand, og anvendes ved afklaringen til at fjerne olie fra det polerede, blandingen af vand og syre må foretages meget varsomt og kun ved at hælde svovlsyre i vandet.
Husk altid syre i vand og ikke omvendt da det så kan en eksplosion ,FLASKEN SKAL MÆRKES MED FORSVARLIG ADVARSEL DA DETTE ER GIFT.
Dette er hvad der står i Snedkerarbejde i praksis fra 1944
mvh René

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Huskereglen for syre/vand blandinger hedder:

Syren i vandet - aldrig det andet.

Der må være noget bedre en at bruge syre til at friske lakerede møbler op med. Ældre møbler er ret ofte lakerede med shellak. Bare lidt vegetabilsk terpentin på en klud skulle klare jobbet. Evt. med lidt bonevoks hvis det skal være rigtig blankt. Om der er ridser i lakken, så er det ikke så svært at reparere shellak med ny shellak - hvis det kun er lidt, så kan politur købes i farvehandlen, men ved et større job er det bedre at blande sin egen shellak.

BjørnA's forskellige polermidler er også gode og har den fordel at du kan finde opskriften her på sitet.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Du kan også bruge Citronsyre opløst i vand. Ca 3% citronsyre i lunkent vand (20-30 C) - rør rundt til krystallerne er opløst, og opbevar opløsningen tæt tillukket i et glas med PLASTLÅG eller en plastspand.

Citronsyre er en kraftigt virkende organisk syre, men for begge slags gælder det at man skal sørge for at overfladen neutraliseres efter behandlingen, f.eks med en sæbeopløsning på en opvredet kuld.

Svovlsyer på f.eks. EG kan få træet til at blive - nærmest sort, og hvis der er jern i træet (Skruer, bolte etc.) kan alt træ få en kraftig misfarvning rundt om jernet.

Eddike i terpentin, olie er ikke nogen god ide, vand og olie er ikke blandbare - se bare hvordan salatdressing lavet på eddike og olie "perler". Vand i eddiken får træets fibre til at "Svælle" (rejse sig), og hvor der er meget vand i træet, vil olien blive afvist, og lægge sig i "perler" på overfladen.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Den med svovlsyren har jeg også fundet på Google, men det var ikke den, som jeg beskrev. Den har ingen interesse.
Jeg ved også godt, at blandingen: olie, eddike og terpentin ikke emulgerer, det er et kendt fænomen. Derfor skal "heksevand" også rystes, hver gang man skal tage af flasken. Da det bruges på lak, oplever vi ikke, at træet rejser sig.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
BjoernA skrev:
Eddike i terpentin, olie er ikke nogen god ide, vand og olie er ikke blandbare - se bare hvordan salatdressing lavet på eddike og olie "perler".

Salatdressingen holder sammen hvis du starter med lidt sennep som emulgator :D

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

kajesor skrev:
Den med svovlsyren har jeg også fundet på Google, men det var ikke den, som jeg beskrev. Den har ingen interesse.
Jeg ved også godt, at blandingen: olie, eddike og terpentin ikke emulgerer, det er et kendt fænomen. Derfor skal "heksevand" også rystes, hver gang man skal tage af flasken. Da det bruges på lak, oplever vi ikke, at træet rejser sig.

Ok, så kan du prøve med:

45 dele fransk terpentin (lugtfri petrolium kan også bruges (lampeolie))
45 dele VALNØDEOLIE eller VINDRUESKERNEOLIE, ikke Linolie
5 dele eddike,
5 dele sprit (af hensyn til at stabillisere eddiken)

bare husk på at de to olietyper ikke er hærdende, hvorfor du må regne med at skulle polerer godt, og, at det kan være nødvendigt at efterbehandle med en shellakpolitur til sidst.

God fornøjelse :)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tak for opskriften, Bjørn. Jeg har et forsøg i gang med egen opskrift. Vi får se, om den dur.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

kajesor skrev:
Tak for opskriften, Bjørn. Jeg har et forsøg i gang med egen opskrift. Vi får se, om den dur.

Hvis din opskrift duer, er der så en mulighed for at vi andre kan anvende den - og - hvis ja, at du så også giver en "brugsbeskrivelse". ;) ;) ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Der er også en huskeregel der siger : Vand i syre det kan bli dyre-Syre i vand det ka gå an. :D

Medlem af klubben NOVA DVR XP

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: djursland/ syddjurs
Ang.Heksevand så skal det lige slås fast at heksevand er med svovlsyre ,og er ikke en fiks ide. Det har været brugt inden for møbelsnedkerfaget længere en nogen af jer kan huske. dettte skal ikke tages som et sur opstød bare en konstatering, så alle andre blandinger kan man kalde alt mulig bare ikke heksevand.

Da jeg var i lære brugte vi somme tider en væske som bestod af cellulosefortynder med en sjat sprit blandet i det giver en høj glans efekt.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg har ikke tidligere stødt på heksevand med svovlsyre, men tvivler ikke på, at jeres oplysninger er rigtige. Pudsigt så, at den opskrift, jeg fik, er så meget anderledes. Jeg tror, at jeg fik opskriften i 80-erne.
Får jeg noget ud af anstrengelserne, skal jeg nok underrette jer. Forhåbentlig er min forkølelse snart ovre, så jeg kan komme op i omdrejninger igen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]