www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 05:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Skålen på fotos en drejet af et stykke af Spidslønnen fra Vordingborg, som vil fik sidste år.
da selve stammen var skåret op og fordelt, fant jeg et stykke af en temmelig frønnet gren, hvor langt det meste ikke kunne redes. men en lille skål blev det dog til.

Den blev rådrejet i maj sidste år, men slog sig alligevel en del da den blev drejet i dag.

Den er pudset til korn 400, ingen sandingsealer, og kun en gang polermiddel - ikke andet. (En gang sandingsealer indvendigt havde dog nok været at foretrække)

Som alle ved, vokser selv træerne ikke ind i himmelen, og sådan er det også med polermiddel, fyldighed, glans og resistens.

Det er ikke alle træsorter som er egnet til at give en så flot overflade med kun en gang polermasse. Andre sorter kan være, f.eks. Birk, Ahorn, Ask, Bøg, Valnød, og andre - mørke træsorter.

Frugttræ kan være temmelig problematisk at få en jævn glans frem på, og det er mange gange at anbefale at anvende en sandingsealer.

Den "sprøjtetype alkydlak" Alan C har fundet frem til er ganske udmærket, man skal bare passe på med at påfører for meget ad gangen.

laver man sin egen sandingsealer, er det jo let at få det til at virke.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
BjørnA,

Jeg var lige ved at spørge.............men så kikkede jeg på det større billede. På det øverste lille ser det næsten ud som om den har hældetud. Første tanke var: "Hvon' fa'en har han lavet det?"

Den anden overraskelse er at nu har jeg hørt fra dig at skåle burde være tyndere godstykkelse, og så laver du én in "min" tykkelse?

Ellers en meget fin form og overflade.

For iøvrigt mener jeg at formen ville komme mere til sin ret om den ikke stod på den anden skål.

........og om der skulle være nogen som synes at diisse kommentarer mangler politur, så lad mg bare sige at vi kender hinaden ret godt, og det vil blive taget nøjagtigt som ment. ;)

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Agerbundsen skrev:
BjørnA,

Den anden overraskelse er at nu har jeg hørt fra dig at skåle burde være tyndere godstykkelse, og så laver du én in "min" tykkelse?

For iøvrigt mener jeg at formen ville komme mere til sin ret om den ikke stod på den anden skål.

........og om der skulle være nogen som synes at diisse kommentarer mangler politur, så lad mg bare sige at vi kender hinaden ret godt, og det vil blive taget nøjagtigt som ment. ;)

Syntes du en vægtykkelse på ca 5-6 mm er for tykt ;) Var den blevet tyndere var den nok gået i kredsløb - lige ind i hjelmen, og havde smadret polykarbonaten. ;)

Det der med foto har jeg simpelthen ikke forstand på, men man prøver jo, ikk ;)

Vi ses på lørdag :lol: :lol: :lol:

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Yessir!

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fredericia
Flotte former og utrolig flot overflade - det kan du altså bare :)

Mvh Torben

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]