www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 03 aug 2026, 23:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Thailand
Hej

Er der nogen der har kendskab til noget syre eller base der kan ætse kraftigt i træ. Jeg har set nogle piber der ser ud som om de har fået en eller anden form for kemikalie, for det ligner slet ikke en almindelig sandblæsning.

Hilsen - Carsten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Glasblæsning giver en mindre ru overflade end sandblæsning.
Kan det være det, der er gjort?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Det er aldrig godt at behandle træ med Syre eller Baser, og er generelt en særdeles usundt metode. Jeg vil s-- nødigt forsøge at ryge på en pibe som er mættet med syresalte.

Sandblæsning med enten specielle sandtyper eller glaskugler er nok de metoder som anvendes af de fleste.

Der er en del at sætte sig ind i omkring blæsningsteknikkerne, både vedr udstyr, sand, glaskugler størrelse osv. jeg kender ikke selv detaljerne, med mon ikke der indes en "pibemand" et eller andet sted som vil dele sin viden med dig.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Ku' da være interessant hvis du kunne vise et billed af det du mener. Evt en www adresse

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

spånbunke
Brugeravatar

Hej

Jeg er ret sikker på at det ikke er en eller anden form for sandblæsning, men derimod en eller anden form for kemikalie der er brugt for at få denne effekt frem.

Her er et par sidder hvor der vises effekten.

http://www.pipemakersforum.com/forum/viewtopic.php?f=18&t=5354
http://www.blue-lobster-pipes.com/en/wallenstein.htm

Hilsen - Carsten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Nåååååå, det kunne du da bare have vist først.

Metoden er at du tager en kraftig . og hurtiggående boremaskine, og sætter en krafteg - MESSING/Metal - børste på, og så bearbejder træet til du opnå den effekt du ønsker.

Det kan også gøres på en stationær boremaskine. Her kan du anvende pudsebørster med en større diameter, og dermed med en mere aggresiv behandling af overfladen. (Husk beskyttelsesbriller generelt - det er et MUST)

Du må endelig ikke bruge stålbørster eller for den sags skyld rustfri stålbørster. Det skal være absolut rustfrit materiale.

Ved at bruge "børstemetoden" opnår du at:

1: den grove- og stive børste fjerner materialet som du ønsker,
2: Du kan fortsætte med finere- og dermed blødere børster efterhånden som du nærmer dig det udtryk du ønsker (det er ikke altid det lykkes, det er trods alt træet som i sidste ende bestemmer)
3: Den sidste finish laver du med en meget blød og fin børste, hvor du nærmest polerer overfladen, og når du er klar til at overfladebehandle pibehovedet, polerer du det "vådt i vådt" med en fin børste, og skal det være helt unikt, polerer du piben i hånden med en god polermasse og en egnet bomuldsklud.

Så ligner den pibe en hel million Kr (Ikke Bath) ;)

Der er ingen kemi i dette overhovedet, undtaget når du behandler overfladen.

Jeg glæder mig til at se nogle resultater :)

spånbunke
Brugeravatar

Hej BjørnA

Tak for dit svar.

Jeg har nu prøvet at børsten med diverse børster, lige fra nogle meget stive til helt bløde. De bløde fjerner intet træ, de stive laver bare ridser, og får slet ikke strukturen i træet frem. Så jer tror stadig at der er noget kemikalie indblandet, eller måske alligevel en eller anden form for sandblæsning, og så ellers sandpapir for at gøre overfladen flad, for efter sandblæsning vil overfladen ikke være så flad, med skarpe kanter.

Er der nu en der kender et kemikalie det kan ætse i træ vil jeg være meget taknemmelig for den oplysning.

Hilsen - Carsten

spånbunke

Geografisk sted: Kalundborg
Hej Carsten

Dette er mekanik på en eller anden måde. Børster er det mest sandsynlige. Hvis du laver ridser det sikker fordi du holder for tæt kontakt i den samme position for længe.

Den pibemager der har lavet dette er dygtig, og det vil nok tag et par timer at kure hans teknik af! Træsorten burde være bryere, men det ligner også amboina, der dog næppe er så ildressistant som bryere, men jeg ved det ikke :-)

Glem det om syre! Selv om det ser ud som om det bliver ædt af træet, er det en anden teknik. Syre og ild i noget der skal indvortes i lunger er en så uansvarlig blanding at det burde komme under en eller anden skærpet lov! Du laver helt ukontrollable reaktioner, selv om der skylles efter med vand...

Med venlig hilsen

Mikael
(ps- jeg vil gerne høre om dine erfaringer... det må også kunne bruges på knive...)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Prøv lige igen Carsten.

tag et kig på de to vedlagte foros. Det tog mig ca 30 sek at "slide" det bløde ved ud af en Egekæp.

Hvis du sørger for en hård kontakt, og høje omdrejninger på børsten, skulle du, uden problemer kunne lave det samme. Specielt hvis du børster på Buyere, som ganske vist meget ildresistent, men ikke er særligt hårdt, burde du - uden problemer kunne lave dette "look".

Du vil nok opleve det nogenlunde således:

1: Børstningen starter som en særdeles hård kontakt ved høje omdrejninger, hvor det "bløde" ved fjernes,
2: Den hårde kontakt vil medføre en vis sodsværtning af træet, d.v.s at der næsten opstår ild i træet, og det kan man så bruge til at "sværte træet" dekorativt hvis det er det man ønsker.
3: Når man har fjernet det "bløde ved" til den dybde man ønsker, skifter man til en blødere børste, og sætter den på, også med høje omdrejninger og -. til at begynde med, et højt tryk, indtil du kan se at du begynder at polerer træet,
4: når poleringen bliver jævn, skifter du igen til en endnu blødere børste, og gentager proceduren. Når så dybde/glans begynder at komme rigtigt fint frem, stopper du poleringen, og færdiggør overfladen - på toppen, så du får en god holdeflade.
5. Når det er gjort, sætter du en endnu blødere børste på, og bruger den til den endelige - MEKANISKE polering af træet.
6: Til slut påfører du bjedse og Lak/olie, hvad du nu foretrækker, og lade pibehovedet tørre i et døgn, hvorefter du polerer den op med polervox, påført i et tyndt lag.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Stigs vinkel er værd at følge.
Ved positivt, at flere pibemagere i -80'erne (jaja, forrige årtusinde!) brugte at glasblæse med lavt tryk for at skabe matte partier, som skulle markere de steder, hvor man holder piben med fingrene. Jeg så nogle billige efterligninger et par år senere, og resultatet lignede ret meget overfladen på det billede, du refererer til - bortset fra at formgivningen var ufattelig smagløs osv.
De havde åbenbart skruet godt op for glasblæseren!

VH,
Lars

spånbunke
Brugeravatar

Hej

Jeg har prøvet at børste lidt på noget bryere, og der skal holdes noget hårdt på for at fjerne noget træ, det giver en sjov effekt, men får ikke strukturen frem i træet, og slet ikke der hvor der en øjne i træet. Vender jeg træet kommer retningen bare den anden vej, så jeg er nu ret sikker på at det ikke er børster der er brugt.

Min teori om kemikalie er der stadig, om det så er en kombination af kemikalie først til at opløse træet, og derefter glasblæse ved jeg ikke, men billederne af effekten piberne på de her to link, specielt dem der er taget tæt på tror jeg ikke man kan få frem alene ved glasblæsning.

http://www.pipemakersforum.com/forum/viewtopic.php?f=18&t=5308

http://www.pipemakersforum.com/forum/viewtopic.php?f=18&t=5328

Hilsen Carsten

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

I gamle dage fantes der en type "rusthammer" hvor et antal nåle - med lufttryk blev brugt til at bearbejde en stålplade etc., feks på skibe. De nålehamre var utroligt effektive, og fjernede effektivt rust, men efterlod de mere faste omgivelser skinnende blanke og rene.

Omsætter man evt. dette til brug på træ, er det da sikkert ikke umuligt at man kan lave noget som ligner de specielle piper som vises i de to link.

Jeg er stadig overbevist om (indtil andet er bevist) at der IKKE er kemi indblandet, men, hvorfor sender du ikke en mail til de to gutter og spørger om de vil hjælpe dig med metode etc. Det er jo det man bl.a har et forum til, ikk. Hvis de bare viser deres "utrolige" kreationer for at få lidt ros, er det vel temmeligt uinteressant.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg er forvirret på et højere plan.

Er det overhovedet træ?

Hvis man kigger tæt på piberne så går mønstret i alle retninger, også i cirkler.
Se f.eks. her:
http://www.blue-lobster-pipes.com/en/wa ... /P4_gr.jpg

Kunne det tænkes at det var en belægning?

spånbunke
Brugeravatar

Hej BjørnA

Det er sjovt du nævner det med nåle, for der er en amerikaner der har lavet et lignende instrument bestående af et antal spidse nåle som han hugger ind i træet og så ellers drejer rundt, det giver også et ret sjovt resultat.

Jeg tror du har helt ret i at de to Tyske herre meget gerne vil vise deres kreationer for at få den ros som de jo også får meget af, og så ellers ikke mere, for der er allerede en del der har spurgt om hvordan metoden er til at lave den overflade finish, og det har de ikke ønsket at fortælle, så er det jeg bliver nysgerrig og vil prøve at finde metoden, - nu må vi så se om det lykkes.

Hilsen - Carsten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

held og lykke med dediktivarbejdet, jeg har det nu nok lige som BjørnB, forvirret på et nogenlunde højt plan, men er dog stadig overbevist omat disse "underlige" cirkler og kurver kan man nok ikke lave med kemiens hjælp. det ser stadig "mekanisk" ud for mig - så jeg glæder mig til at høre hvad du finder ud af hen ad vejen. ;)

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
De sidste billeder viser en overflade der er lavet med en Dremel eller tandlægebor. Der er absolut ingen kemi involveret, kemikalier vil angribe en del af årringene, og de mønstre der ses følger dem slet ikke.

Syrer misfarver træet bl.a ved at gå i forbindelse med salte og andre ting i træt. Baser (milde) abvendes ligeledes. f.eks til at "ryge" egetræ (salmiak dampe der går i forbindelse med vandet danner Ammonium hydroxid som er en base, der derefter reagerer med syre/salt i træt. Stærke baser typisk Natron lud anvendestil opløsning af bindemiidelet i træet, så fibrene frigøres. (Anvendes i papir fremstilling). Stærke reducerende kemikalier som klor og brintoverilt anvendes til at fjerne farverne....

Overfladerne der vises er et resultat af mekanisk fjernelse af materialet.

Alan

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Mit sidste bud, og så kaster jeg håndklædet i ringen: Lasergravering. Jeg tror heller ikke på kemi. Det ville følge de faste og bløde dele af træet. Bestemt ikke i cirkler.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Bjørn, ikke for at spille smart, men på et stykke birdeyetræ ligger de faste og bløde dele ( aka høstved og vårved) netop i cirkler.
Derfor tror jeg stadig mest på glasblæsning.
Jeg fik glasblæst noger elmemaser engang, og det lignede ret godt piberne.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det er ikke at spille smart, det er at øse af sin viden, tak :lol:
Nu har jeg lige været inde på Google og se 198.000 eksempler på birdseye, så nu glemmer jeg det forhåbentlig aldrig.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

I har sikkert helt ret, hvis man taler om birdseye træ, og der findes da en masse Buyere rod som vel naturligt viser sådanne billeder. jeg kan bare ikke igtigt få tingene til at "rime", kanterne er for skarpe og konturene for "fine" til at jeg kan få det til at passe med nogen form for "blæsning". Hvis det er "blæsning" ville jeg forvente "rundede former", dybe og fine, ja, men ikke så flotte og skarpkantede som fortos indikerer.

Jeg er stadig uvidende på et - ikke særligt højt niveau, og tror stadig på at det er en eller anden form for børste/nåle etc som er brugt til at "grave" ved ud.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Prøve at klik ind på Bill Luce´s galleri, så kan i se sandblæse skål som ingen af os har set for, som jeg har skrevet før i værktøj og maskiner, det er hånden som styre, og der kommer forbløffende forskellige resultater, nogen grov nogen meget fine, jeg mener de pipe er sandblæst :ugeek: :D :D :D

lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Brejning syd for Vejle.
var det evt. en ide at skrive på det forum du har set dem på for at høre de pibemagere om hvordan de har gjort?

Bare en ide, jeg tror såmænd tyskere er lige så flinke til at dele ud af deres viden som så mange andre.

M.v.h. Thorleif

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]