www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 03 aug 2026, 13:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Så ser det ud til at jeg kan sparer mig ca. en måneds arbejde i forhold til den besværlige process at bruge danish Oil, Friction Polish div hærdende - og ikke hærdende olier for at opnå det resultat jeg ønsker mig.

Det "glas" på fotoet er drejet at noget let frønnet/revnet Guldregn, som har en fugt på ca. 12%.

Guldregnen er taget direkte i stakken, og er ikke rådrejet.

"Glasset" blev sletdrejet med skraber, og pudset med korn 180 og korn 240. Derefter en let omgang med en grøn sandingpad.

Overfladebehandlingen betår herefter af:

1 x med en ny "slibende polish) baseret på de komponenter som indgår i polermidlet som allerede ligger her på forum.
1 x med polermidlet direkte efter at den slibende polermiddel at "pudset tør", og overfladen føles som "silke".
Tilsidst 1 x Holie - direkte ovenpå polermassen, og en kort polering, hvorefter glasset blev stukket af og sat til "hærdning".

Hele processen efter pudsning tog ca 15 min - og det er da en forskel imod hvad man eller er vant til. :lol:

Dybden - og glansen er særdeles fin. Det er egneligt fantastisk at man kan bruge en slibende polish direkte på træets overflade, og der er ikke nogen fibre som rejses - der er ikke noget vand til stede.

Dermed har jeg nu et komplet system som suplerer hinanden, helt fra det rå- pudsede træ til det færdige resultat. Og så er det hele brugbart i forhold til fødevarer ca. 6-12 timer efter påføring.

Et lille "pas på" : Jeg skal huske ikke at komme linolie på efterfølgende. Den hærder jo op, men chancen for at den rynker er tilsyneladende ret stor.

Tog lige et foto af de to "glas" som blev drejet - og gjort helt færdige i dag. ;)

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Senest rettet af BjoernA 07 jan 2011, 15:28, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Hvad har du stoppet i den slibende polish???

Super godt ser det ud!

Dog lidt trist at dit kamera har stillet skarpt på baggrunden, men det er vist uddebatteret :D

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Undskyld, Bjørn, ingen mobbing, men rosen bliver lidt forbeholden, men sku kun fordi billedet ikke er skarpt.
Det, jeg kan se/skønne ser rigtig, rigtig godt ud! Her er der noget glød og ikke udelukkende en smukt glat og stærkt reflekterende overflade.
Og så lyder arbejdsindsatsen jo overkommelig og perioden for efterbehandling herlig kort.
Du har virkelig fat i noget her!
Bravo, det bobler jo succesfuldt i dine sorte gryder :-)

VH,
Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Mob du bare - det er kameraets skyld. Fotoet af de 3 "glas" er da nogenlunde, ikk - men jeg ved godt at jeg nok aldrig bliver fotograf, når jeg ikke engang kan finde ud af at få et nogenlunde billede når kameraet står på "Auto". Suk ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Hej Bjørn,

Foto problemet er nok at kameraet ikke kan fokusere så tæt på emnet. Hvis du tager billedet lidt længere væk fra emnet bliver det nok skarpt - og du kan beskære det i et eller andet program, så alt det udenomske ikke kommer med. Billedbehandlingsprogrammet er nok allerede på din PC.

Microsoft Office Picture Manager for eksempel.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

BjørnA igen:

Kan du ikke på et eller andet tidspunk definere havd du mener med begreberne "Slibe"; "Pudse" og "Polere"?

Som jeg ser det, er slibe med sandpapir eller lignende, men jeg fanger ikke forskellen mellem de andre to.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Om mine difinitioner er korrekte vil jeg ikke garantere, men jeg opfatter:

SLIBE = at fjerne materiale, f.eks ved at forme et emne. I mindre grad også at rette en overflade til.

Pudse = Nok et gammelt " fortæsket" udtryk. Man pudser på sølv, kobber etc. men man pudser også på træ, og her opfatter jeg "pudsningen" som færdiggørelsen af en træoverflade inden man behandler træet med et eller andet overfladebehandlingsmiddel.

Polering = "udjævning" af en færdig behandlet overflade, fremhævning af glans/glød i træ generelt, hvor glød/glans/jævnhed kan forbedres/fremhæves ved at polerer/gnubbe gevaldigt på overfladen.

POLERING skal ikke misforstås. At polerer en overflade kræver at materialet som Poleres er EGNET, d.v.s har en hårdhed som giver tilstrækkelig modstand/friktion til at man får overfladen JÆVN.

Forsøger man at polerer på en overflade som er "for blød" får man bare et endnu værre reultat en før man startede, så må man igang med både at SLIBE (FORME) og PUDSE (FÆRDIGGØRE OVERFLADEN) igen.

Alle tre udtryk dækker næsten over at der kan skrives lange afhandlinger om alle tre emner, men i meget korte vendinger definerer jeg selv de tre som følger:

SLIBNING (Formål se ovenfor) : Groft sandpapir, vinkelsliber, slibemaskine - og andre remedier som FJERNER materiale,

PUDSNING (Formål se ovenfor) : Fint sandpapir (Korn 100 til max korn 400 (på træ), div mekaniske maskiner/hjælpemidler som medvirker til at finbehandle en træoverflade.
(Sandpapir, finere end ca. korn 400 SKÆRER IKKE i træet, og er derfor ikke egnet til PUDSNING, men nærmere må betragtes som en form for polering, hvor man "fjerner" minimale mængder materiale. (Pokkers svært at beskrive ordentligt)

Polering falder i 2 kategorier:

1: Polering af den pudsede træoverflade : F. eks BjørnB's sandingpads eller div. former for finere sandpapir/vandslibning f.eks op til korn 2000, slibemiddelholdig TRÆBEHANDLINGSPASTA (IKKE friction polish m. Shellac etc). Træet kan så - efterfølgende behandles med en polervox, glinsemiddel,friction polish, lak etc.

2: Polering af en behandlet træoverflade: OVERFLADEN - uden af polerer på TRÆET (D.v.s normalt at der er anvendt en sandingsealer 1-2- eller flere gange, som er PUDSET efter hver påføring). Herved JÆVNES overfladen på den påførte lak/olie etc. ud så man optimerer lysets brydning igennem overfladebehandlingen og dermed sikre best mulig GLANS/Glød.

Håber dette er nogenlunde klart. man kan bruge "timer" på dette emne. ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Nu forstår jeg din måde at udtrykke overfladebehandlingen på. Tak for det.
Slibe: Grove kornstøtrrelser.
Pudse: Fine kornstørrelser
Polere: Meget fine kornstørrelser, evt. opslemmet i et eller andet.

Det har ingen betydning her, men at pudse sølvtøj passer jo ikke i denne opstilling, det burde hedde polere sølvtøj.

Jeg er ellers ved at lave lidt forsøg med din H-olie og sammenligne den med shellak politur. Det eneste jeg kan sige nu er at polituren virker meget bedre med bioethanolen end med almindelig sprit - det skal dog ikke lede til flere sanding sealer diskussioner. det tager nok et par dage før der kan komme et par bileder.

Jesper

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Agerbundsen skrev:
Det har ingen betydning her, men at pudse sølvtøj passer jo ikke i denne opstilling, det burde hedde polere sølvtøj.

Du har ikke set mit sølvtøj - jeg starter med korn 60 :lol:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Jeg SLUTTER med korn 60!
Men det er osse kun sølvplet :D
Lars

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]