Om mine difinitioner er korrekte vil jeg ikke garantere, men jeg opfatter:
SLIBE = at fjerne materiale, f.eks ved at forme et emne. I mindre grad også at rette en overflade til.
Pudse = Nok et gammelt " fortæsket" udtryk. Man pudser på sølv, kobber etc. men man pudser også på træ, og her opfatter jeg "pudsningen" som færdiggørelsen af en træoverflade inden man behandler træet med et eller andet overfladebehandlingsmiddel.
Polering = "udjævning" af en færdig behandlet overflade, fremhævning af glans/glød i træ generelt, hvor glød/glans/jævnhed kan forbedres/fremhæves ved at polerer/gnubbe gevaldigt på overfladen.
POLERING skal ikke misforstås. At polerer en overflade kræver at materialet som Poleres er EGNET, d.v.s har en hårdhed som giver tilstrækkelig modstand/friktion til at man får overfladen JÆVN.
Forsøger man at polerer på en overflade som er "for blød" får man bare et endnu værre reultat en før man startede, så må man igang med både at SLIBE (FORME) og PUDSE (FÆRDIGGØRE OVERFLADEN) igen.
Alle tre udtryk dækker næsten over at der kan skrives lange afhandlinger om alle tre emner, men i meget korte vendinger definerer jeg selv de tre som følger:
SLIBNING (Formål se ovenfor) : Groft sandpapir, vinkelsliber, slibemaskine - og andre remedier som FJERNER materiale,
PUDSNING (Formål se ovenfor) : Fint sandpapir (Korn 100 til max korn 400 (på træ), div mekaniske maskiner/hjælpemidler som medvirker til at finbehandle en træoverflade.
(Sandpapir, finere end ca. korn 400 SKÆRER IKKE i træet, og er derfor ikke egnet til PUDSNING, men nærmere må betragtes som en form for polering, hvor man "fjerner" minimale mængder materiale. (Pokkers svært at beskrive ordentligt)
Polering falder i 2 kategorier:
1: Polering af den pudsede træoverflade : F. eks BjørnB's sandingpads eller div. former for finere sandpapir/vandslibning f.eks op til korn 2000, slibemiddelholdig TRÆBEHANDLINGSPASTA (IKKE friction polish m. Shellac etc). Træet kan så - efterfølgende behandles med en polervox, glinsemiddel,friction polish, lak etc.
2: Polering af en behandlet træoverflade: OVERFLADEN - uden af polerer på TRÆET (D.v.s normalt at der er anvendt en sandingsealer 1-2- eller flere gange, som er PUDSET efter hver påføring). Herved JÆVNES overfladen på den påførte lak/olie etc. ud så man optimerer lysets brydning igennem overfladebehandlingen og dermed sikre best mulig GLANS/Glød.
Håber dette er nogenlunde klart. man kan bruge "timer" på dette emne.