www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 03 aug 2026, 03:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Det er jo egenligt meget morsomt at lege med al den kemi, specielt når det lykkedes.

Efter at så mange har givet sig tid til at dreje penne af det P-olie imprægnerede træ jeg havde med til drejerseminaret hos Poul M samt alle mine efterfølgende forsøg og test med andre olieformuleringer, har jeg "rodet" med en ny tanke.

Foreløbig tak til dem som har taget sig tid til at vurdere/teste de første "pinde".

Jeg er nu færdig med at teste en ny ide: Hvorfor imprægnere et stykke træ til penne, når man kan lade naturen selv sørge for at fordele polymeren jævnt i træet, hærde det, og gøre det stærkt, tæt og drejevenligt, og samtidigt gøre det muligt at det kan gøres som en "hjemmehobby".

Jeg har formuleret en ny recept til en olietype som giver en særdeles dyb penetrering ind i træet, faktisk så dyb, at olien også med fordel kan bruges af "knivfolket", når de vil arbejde med "forstærket/modstandsdygtigt træ" til deres knive.

jeg kalder den nye olie for H-pen-olie, og den viser sig som en transperant, gylden - letflydende olie. H-pen-olien suges særdeles let ind i træet. Det eneste krav er at træet er tørt, d.v.s max 20% RF, helst lavere.

Pennestykket lægges i et oliebad, neddykket, og skal ligge der i min 24 timer/20C., hvorefter de/det tages op og aftørres for overskydende olie.

Stykket/Stykkerne lægges til hærdning i ca. 24 timer, hvorefter alle 4 sider pudses med korn 80-100 for at "åbne" træet for den endelige hærdning. Undlader man at sllbe overfladen ren/åben, forlænges den endelige hærdetid væsentligt. Den endelige hærdetid afhænger af hvor porøst træet er/frønnet eller friskt, og kan variere op til 14 dage - 3 uger/20 C.

"normale" pennestykker, som de sælges i handlen, måler sædvanligvis ca. 20 x 20 x 120 mm. En dybimprægneret pind af f.eks Bøg (frisk/tør) vil optage så meget olie at vægten normalt vil stige med ca. 25-35 %.

Ved gennemskæring viser det sig at man opnår følgende:

1: Polymermætningen i centrum er ca 40 % af mætningen i den yderste 1/3, hvorfor udboring og efterfølgende i-limning af evt. rør er ligeså let som man er vandt til.
2: Afpudses det yderste lag - hærdet olie som angivet ovenfor, hærder resten af stykket hurtigt, og man kan færdigdreje sin pen nemt, og med en jævn og homogen overflade, som er nem at slutpudse.
3: Slutbehandling kan let laves med 1-2 gange H-olie, som evt kan slibes "vådt i vådt" med korn f.eks. 400.
4: man kan så vælge at polere pennen samme- eller næste dag, og glød og glans kommer flot op, og overfladen fremstår "som en barnekind".

H-pen-olie giver således mulighed for at man frit kan vælge sit træ, hvor frønnet eller friskt det skal være, og samtidigt også hvor resistent overfladen skal være. Det betyder også at man kan dreje endnu "slankere" penne, uden den store risiko for at træet flækker lige der hvor man ikke ønsker det osv.

For knivfolket er fordelen stor. man kan lave sin kniv helt færdigt, og dyppe trædelen i H-pen-olien i ca. 24 timer. - hvorefter man kan lade den hærde i ca. 24 timer, hvorefter man færdigpudser som man nu ønsker.

Det interessante her er, at det sædvanligvis ikke vil være nødvendigt med flere påførringer. Man kan polere overfladen op direkte - uden at påføre mere olie, og man vil have en kniv i hånden som har en vand- og smudsresistens som næsten er som man kender det fra det fleste kunststoffer.

En almindelig "Knife blank" måler vel ca. 24 x 38 x 150 mm, og igen viser opskærring at man også her opnår en grundig imprægnering, hvor centrum i stykket stadig er egnet for en grundig limning af en kniv.

Dette giver jo så mulighed for at man kan vælge at lave sit fæste uden at det er monteret til kniven, eller man kan lavet fæstet, monteret til kniven, hvis det ønskes.

H-pen-olien er ligeså dyr at fremstille som H-oliebasen. D.v.s 70 kr + fragt for en 250 ml flaske.

Giv mig et praj hvis du er interesseret. jeg regner med at få gang i Alkymien i begyndelsen af næste uge.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej,

Bare for at vise hvordan H-pen olien virker på et par stykker frønnet bøg.

Det første foto viser hvordan et pennestykke begynder at opsuge olie, Foto 2 viser et pennestykke (frønnet bøg) efter 24 timer. Det har simpelthen optaget så meget olie at det er "Sunket", hvilket betyder at det er totalt gennemimprægneret.

Foto 3 viser et stykke frønnet bøg, skåret på tværs, så endetræet er fuldt exponeret. Læg mærke til at olien faktisk skummer, hvilket viser hvor hurtig olien faktisk trænger ind i endetræet, og fortrænger luften i træets hulrum.

Dette betyder at man kan bruge stykket til et godt knivfæste, hvor man ønsker er høj resistens, men også en forøget materialestyrke når olien faktisk "forstærker træstrukturen ved at træets hulrum er fyldt helt op af de hærdende olier.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Ribe
Var det muligt at man kunne få opskriften på det olie du bruger.

Per Quebec

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej,

Der er "lidt for meget kemi" i denne olierecept, som jeg har udviklet netop for at kunne komme "et skridt videre" - både for folk som laver knive, som for dem som drejer penne og tilsvarende.

Jeg foretrækker at lave den selv, og skulle der være nogen som er interesseret, kan man købe en flaske (250 ml) eller flere.

Det er en ret dyr olierecept, så den er ikke helt billig. Den vil koste 70,00 kr/250 ml + forsendelse.

Der er allerede nogle stykker som har bestilt et antal flasker, og de bliver lavet i næste uge, når jeg har tilstrækkeligt råvare hjemme.

PS: Jeg skulle vel også lige fortælle, at de olier, polymerer etc. som jeg har udviklet de sidste måneder, er "kommet til verden" fordi jeg efterhånden har prøvet en hel masse forskellige - kommersielle produkter - incl. Linolie og alle de ikke-hærdende olier, og jeg finder dem alle utilstrækkelige - set fra mit helt personlige kvalitetsønske til en færdig overflade, og dette gælder både glans og glød, resistens og uv-sikkerhed, lave gulningsegenskaber, men høj penetreringsevne + en del andre faktorer.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]