Hej Bent,
Det er en rigtig flot glans og specielt glød du har fået frem i træet. Specielt på det næstøverste foto kan man jo direkte spejlingen fra stoffet som pennen ligger på i træet.
Både glans og glød er dejligt ensartet
Jeg er meget glad for at du beskriver hvad du har oplevet, og vil gerne beskrive hvad der sker der hvor du skriver "Lidt sej ved udboring".
Prøv at forestil dig hvordan det er at bore i meget tungt og olieholdigt træ, eller f.eks. meget harpiksholdigt fyrretræ. Der oplever man let den samme "træghed" på grund af friktionen mellem boret og trævæggen.
Den træghed du har oplevet i begge typer træ vil reduceres efterhaånden som tiden går, d.v.s efterhånden som polymeren hærder endeligt op. Nogle af de træstykker som jeg havde med til seminaret hos Poul fordoblede faktisk vægten da de blev imprægneret, andre optog kun ca. 20- 30 % vægtforøgelse. Træ er jo træ, og meget træ kan slet ikke imprægneres, så er det jo godt man kan "snyde" naturen og faktisk fylde træets porrer ud med en polymer, men det betyder også at det i enkelte tilfælde kan tage laaang tid for udhærdningen at blive tilendebragt.
Jeg glæder mig til at se flere flotte penne