www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 31 jul 2026, 07:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Jeg vil lige høre hvordan takler du slibning?

bruger du boremaskine med slibeskive ?
passiv sander (dims med et kugleleje og en velcro dimmer)
Er det rent hånd arbejde.
Sliber i med bænken kørende eller slukket, kan jeres bænk køre begge veje betyder det noget?

Hvis det er maskin slibning hvor får i jeres rondeller fra, laver i dem selv eller køber i dem færdig??

Kunne der være interesse for at lave et stort samlet indkøb af rondeller ?

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Jeg kan da starte med at svare mig selv :-)

Jeg bruger en Tim Skilton sanding pad til min dewalt batteri bore maskine. det er en 2" eller (50mm) med skiver fra lidt forskellige kilder, jeg har en del der er hjemmelavede, klippet ud af rondeller købt forskellige steder, de virker sådan rimeligt. Desuden har jeg en del af de finere fra LeeVally fra 320 og opefter til mener jeg 800 eller 1000. det er bølge disks og de fungere rigtig rigtig godt..

jeg har også en pasiv sliber (robert sorby) som jeg bruger sammen med den anden sådan lidt efter emne og lyst.

desuden sliber jeg som regel altid i hånden også, det med bænken slukket, for at sikre der ikke kommer hvirvler i emnet.

Jeg er ved at undersøge om jeg kan få et godt tilbud på mirka´s sliberondeller som (hvis de er lige så gode som deres andet papir) er et mega godt alternativ til at klippe selv... jeg ved de koster en godt 10$ for en pakke med 50 i staterne. men jeg håber på at kunne komme meget ned i pris, evt ved at tage en ordentlig bestilling..

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg har også sådan en passiv sander eller super sander fra Robert Sorbysom den hed engang, men jeg gider egentlig ikke bruge den. Jeg sliber overvejende på bænken, og det er mens den kører. Jeg har en lille smule k. 400, men jeg bruger det næsten ikke. Derimod bruger 120 og så afslutter jeg vidst nok med 240. mere kan det ikke betale sig at bruge, hvis det er vådt træ. Tørt træ får som regel også 400.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Efter at have døjet med de forbandede velcro pads i mange år, fik jeg nok og skiftede til power lock sanders. De ryger ikke af i svinget, med ødelagt velcro som resultat.
Derudover bruger jeg en slibeskive på enhåndsvinkelsliber udvendigt, en 125 mm skive på en 115 mm gummirondel giver en god bøjelig kant, ellers bare håndholdt slibelærred med emnet roterende. Jeg bruger en blød sandingpad fra et autolakfirma som underlag, for at slippe for stegte fingre.
For ca hver 3 kornskift reverserer jeg bænken, det snupper de fibre, som har lagt sig ned.
Jeg sliber stort set aldrig et stationært emne, for doven, simpelthen!
Jeg laver de fleste af mine ting til korn 400, hvis jeg olierer, sliber jeg olien ind i træet med korn 400.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Glemte lige, de power lock discs jeg bruger, er flex edge modellen, jeg synes den stive model er for svær at danse med til indvendig brug.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Hmm power lock sanders... nogen billeder af dem ??

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Her er de!

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Ser interessant ud... må hellere lige tjekke dem ud ...

OBS OBS !! Lidel har i denne uge slibeting !! velcro bagside skiver korn 80 - 1200 !!! 35 for 30 Det er hammer billigt...

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg får dem fra Craft i USA http://www.woodturnerscatalog.com

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]