www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 02 aug 2026, 15:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Jeg er ikke sikker på om det er almindeligt her at bruge en båndsav til at for-skære skåleemner runde på båndsaven. det sparer en del tid og emnerne er i fin balance i drejebænken lige fra starten. For at gøre det nemt, er der en nem jig der skal fremstilles af lidt finer eller anden plade, hvor emnet kan centreres og nemt skubbes in til savklingen.

her er pladen på saven. Der er et stop som støder mod forkanten af savbordet, en skåret rille til savklingen , en række huller med passende afstand til forskellige diametre og en liste der kører i rillen på savbordet.

Det første billede er toppen af pladen på saven:
Vedhæftet fil:
Circle Jig, top.jpg

det næste viser bunden med stop og ledeskinne:

Vedhæftet fil:
Circle Jig, Bund.jpg

her er så grejet med en skåret klods på saven:

Vedhæftet fil:
Grovskæring.jpg

Og til sidst det færdige emne:
Vedhæftet fil:
Færdig.jpg

For at bruge grejet, måles en diameter og centeret markeres . Der bores et hul til en lille aksel, jeg bruger 8 mm og en stump 8 mm gevindstang, som sættes i hullet. Gevindstangen sættes så i et passende hul på pladen, og den tages over til saven. Pladen med emnet kan nu skubbes in til kiingen og det første, lige skær tages. Når pladen når stoppet, kan emnet drejes rundt og klingen skærer en pæn cirkel. Man stopper saven og lirker klingen forsigtigt ud gennem savsporet.

En smal, grovtandet klinge er bedst, ca. 10 mm klinge med tre tænder per tomme - TPI, eller TPT på gængs dansk.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Senest rettet af Agerbundsen 04 jun 2010, 09:21, rettet i alt 2 gange.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtfyn
Go' ide. :idea: :idea: :idea:

Det må siges at være noget smartere end at stå og bakse rundt med motorsaven. :)
Jeg vil også ha' en ordntlig båndsav. ;)

Brian V. Hansen
Det er bedre at sidde på kroen og tænke på kirken,
end at sidde i kirken og tænke på kroen…

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
De der skærebrædder er såmænd ok, men hvad med at gøre det simpelt og flexibelt. Anskaf en af Steffen store passere - find det centrum du ønsker - tegn den cirkel du syntes er bedst, - sæt en god "svejfeklinge - med et godt udlæg (4 TPI bredde 6 mm) på båndsaven - og skær efter den cirkelslag du har tegnet. Det passer hver gang, og så har du jo centrum lige klar til opspænding - barkpatron etc. ;)

Ps. jeg skulle jo også prøve at bruge det skærebræt, men syntes egenligt at det er noget "bøvl" så jeg saver nu "kun" i frihåndscirkler. :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

BjoernA skrev:
De der skærebrædder er såmænd ok, men hvad med at gøre det simpelt og flexibelt. Anskaf en af Steffen store passere - find det centrum du ønsker - tegn den cirkel du syntes er bedst, - sæt en god "svejfeklinge - med et godt udlæg (4 TPI bredde 6 mm) på båndsaven - og skær efter den cirkelslag du har tegnet. Det passer hver gang, og så har du jo centrum lige klar til opspænding - barkpatron etc. ;)

Ps. jeg skulle jo også prøve at bruge det skærebræt, men syntes egenligt at det er noget "bøvl" så jeg saver nu "kun" i frihåndscirkler. :)

Den er fin Bjørn, men, men, men - Når du nu har tegnet den fine cirkel på den flade del af træet, som jeg har set dig gøre, så vil du vel ikke vende den opad i båndsaven, hvor du kan se den? Det er en fy, fy, da der ikke er et sikkert underlag hvor du skærer. Det er simpelthen at spolere den ellers så ufarlige båndsav.

Hvis du lægger den sikre side nedad på savens bord, så kan du ikke se din fine cirkel, vel?

Hvis du vil prøve en gang, så kan du jo komme her forbi - mellem Slagelse og Næstved - med du kunne nok også lave et skærebræt på mindre tid end det ville tage dig at køre hertil.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

spånbunke

Geografisk sted: Løkken
Hej

Jeg har på et tidspunkt set en løsning, hvor man sømmede/skruede en rundplade på den buede side af klodsen og så savede umiddelbart udenfor pladen. Det kræver selvfølgelig, at man har en masse skiver liggende med forskellig diameter. Men det er jo kun en gang, man skal lave dem.

Senest rettet af Stationsforstanderen 04 jun 2010, 17:59, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikssund
Den løsning har jeg bakset med i hovedet.
Jeg bruger en rund skive, som jeg skruer i den ujævne flade.
Men det fede vil være at have et "søm" at dreje emnet omkring - og så sømmet kan sættes i forskellige radiale afstande fra savklingen. Så har man jo også et centrum i emnet bagefter.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej Agerbundsen,

Nej,nej. ikke noget med at vende den flade side opad. den skal ned hvor den hører hjemme. Fordelen er at man - når man sætter centrum - kan bore direkte ud med f.eks et 50 mm forsterbor (det har jeg lære af Alan C) dermed er der frit valg på alle hyller, idet man dermed også kan vende emnet umiddelbart når man har drejet spændetappen/hullet til spændepatronen- eller man kan dreje fladen pænt jævn og bore for til barkpatronen, eller hvad man nu ønsker.

Men du har helt ret i at det står skrevet at hvis man ønsker at smadre/krølle savklinger skal man bare vende stykket den forkerte vej - som sker det helt pr. automatik - det har jeg da også prøvet i et dovent øjeblik - det gik jo nok, men det gjord det bare ikkee, vel. :o ;)

Det ville være hyggeligt at mødes hos dig en dag ved lejlighed, måske vi kunne samle nogle stykker her fra det sydsjællandske til en udflugt. :lol:

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

BjoernA skrev:
Hej Agerbundsen,

Nej,nej. ikke noget med at vende den flade side opad. den skal ned hvor den hører hjemme. Fordelen er at man - når man sætter centrum - kan bore direkte ud med f.eks et 50 mm forsterbor (det har jeg lære af Alan C) dermed er der frit valg på alle hyller, idet man dermed også kan vende emnet umiddelbart når man har drejet spændetappen/hullet til spændepatronen- eller man kan dreje fladen pænt jævn og bore for til barkpatronen, eller hvad man nu ønsker.

Men du har helt ret i at det står skrevet at hvis man ønsker at smadre/krølle savklinger skal man bare vende stykket den forkerte vej - som sker det helt pr. automatik - det har jeg da også prøvet i et dovent øjeblik - det gik jo nok, men det gjord det bare ikkee, vel. :o ;)

Det ville være hyggeligt at mødes hos dig en dag ved lejlighed, måske vi kunne samle nogle stykker her fra det sydsjællandske til en udflugt. :lol:

I er velkomne, og hvis der er nogen som måske kunne tænke sig en tegning af "Skærebrættet" kan jeg nok finde ud af det også.

Jesper

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Video her:

http://www.youtube.com/watch?v=H59G5bMrqRo

Den er lidt mere teknisk end min, men det er den samme idé.

Stopklodsen der holder brættet nede er egentlig en god idé, da den sørger for at pladen ikke vipper. Popnitten er efter min mening for skrøbelig til de grove emner vi drejer, så en almiondelig række huller til en 6-8 mm rundholt er bedre.

Jesper

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Jeg saver med den flade side op, men undgår krøllede klinger med et bræt sømmet på hver endeflade, så emnet ikke "ruller".

Mvh Morten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Gundtoft skrev:
Jeg saver med den flade side op, men undgår krøllede klinger med et bræt sømmet på hver endeflade, så emnet ikke "ruller".

Mvh Morten

Hej Morten,

Vil du ikke lige forklare hvordan du undgår at save brædderne af når du saver en cirkel ud - nødvendigvis inden for brædderne?

Hej Gunnar,

Det lyder godt med en rund skive på den runde side, men det er noget risikabelt. En lille krølle i vådt træ og lidt flex i fastgørelsen, der røg den båndsavsklinge.

Hej alle,

Denne tråd var ikke ment som indlæg til en diskussion om hvad der er bedst. Vi har alle vores foretrukne metoder og for de flestes vedkommende gamle nok til at de metoder er groet godt fast. Alt i orden. Den eneste diskussion har med sikkerheden at gøre. Båndsave er af princip meget nemme at have med at gøre, SÅ LÆNGE DER ER ET SOLIDT UNDERLAG MELLEM KLINGEN OG BORDET.

Jesper

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Når der er strøm på kameraet, ligger jeg lige et par billeder ind.
Det er altid spændende, at høre om andres metoder- selvom man har en der er foretrukket, så er det nu ofte nyttigt, med mere end en tilgang til arbejdet.

Mvh Morten

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]