Hm. Rasmus sagde et eller andet sted, at vi bare skulle hælde billeder på.
Så jeg har taget ham på ordet.
Her er en historie om hvordan begyndelsen på en skål kan være.
Det er søndag. Fredag er gået med børnefødselsdag. Lørdag og det meste af søndag er gået med havearbejde.
Klokken er 22, og kone og børn er af vejen.
Så er det tiden at komme over i værkstedet, hvis der skal gøres noget denne weekend.
Min svoger i Karup har leveret et granstød, som har siddet i jorden fra stormfaldet i 1999 eller 2002 og til marts 2008. I hvert fald temmelig længe.
Træet er godt vådt og har ingen revner. Søsterhalvdelen har jeg allerede grovdrejet, og den er ikke revnet endnu.
Klodsen er let angrebet af svamp, men man kan godt dreje i træet endnu med skarpe jern.
Her er klodsen:
Vedhæftet fil:
01 Granstamme 40x40JPG.JPG
På med planskiven:
Vedhæftet fil:
07 Planskive på.JPG
Så er klodsen savet til og sat på drejebænken. Motoren er drejet 90°, for klodsen er lidt for stor til at den kan være over vangerne.
("Don't try this at home", som de siger "over there". Klodsen skal være i god balance, ellers må man forsøge at holde trit med drejebænken, mens den danser rundt i værkstedet. Men man kan jo gøre sådan, sålænge man ikke har en af de store lækre maskiner, og hvis man ellers synes, at det er nogenlunde sikkert.)
Hvis klodsen ikke er i god balance, må man på den igen med saven. Det går altså ikke an at have en tung klods monteret på tværs af vangerne, så maskinen hopper rundt i værkstedet.
Vedhæftet fil:
11 Klodsen er monteret.JPG
Klodsen er drejet rund.
Vedhæftet fil:
13 Rund.JPG
Det midterste, som altid revner, er taget væk. Skålens overkant er defineret nu.
Vedhæftet fil:
16 Centrum af stammen er væk.JPG
Så skal motorblokken vendes tilbage til normal, og man kan ånde lettet op.
Det mest risikobetonede er overstået nu.
Som sagt før, hvis klodsen ikke er i balance, er det en ommer. Hvis det ikke er så meget galt, bruger jeg nogen gange elhøvlen til at tage lidt hist og her.
(Og så kom der en rød besked: Kan ikke tilføje endnu en vedhæftet fil, 5 er det maksimale antal.)
(Jamen historien er længere. Hvad gør vi nu. lille du)?