www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 31 jul 2026, 01:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Et spørgsmål til de garvede træmænd:

Hidtil har jeg bare ladet mine grovdrejede skåle tørre i værkstedet, og det går fint nok.
Men jeg har jo et høloft, hvor temperaturen om sommeren bliver ganske høj.
Ville man uden at risikere masser af revner kunne stille grovdrejede skåle til tørre dér?

Venlig hilsen Jens

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Mørkt og køligt er den model du vil rende på flest gange.. nu er jeg ikke ekspert (har bare læst det meste af internettet fra en ende af)

Så grovdrej forsegl endetræ lad stå til tørre mørkt køligt og ventileret.

Ellers kan du bruge den her model, grovdrej smid i en spand med husholdningsprit lukket med et låg, min 24 timer gerne længere. Tag den op lad dryptørre pak i papir skær et hul ind til selve skålen i papiret så den kan få luft. lad stå 2-3 uger så er den tør....

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Hej Jens.
Nej det vil ikke være nogen god ide at bruge dit høloft,i hvertfald ikke i sommertiden fra april til slut august vi taler jo om temperature omkring 35/40 grader eller mere på en varm sommerdag. Men også de store svingninger fra dag til nat er ikke af det gode.Ny grovderjede skåle vil lide revnedøden efter få dage.Jeg grovdrejer af samme grund helst ikke i den før omtalte periode men mest i efteråret så skålene har hele vinteren til stille og roligt at svede af i og har så ikke problemer med at tåle lidt højere temperature når foråret kommer men jeg forsøger at holde temperaturen omkring eller lidt under de 20 grader under slutfasen, men nu er jeg også så priviligeret at jeg har fuld kælder under hele mit hus så her kan man bedre holde temperaturen nede om sommeren.For at minske revnedannelser i de flækede stammer der ligger og venter på grovdrejning her i den varme tid, låner jeg nogle m2 i kælderen hos en nærligende planteskole som har en stor kælder til vinteropbevaring af hækplanter og andet her kommer temperaturen ikke over 8 grader uanset udetemperatur, fugtigheden er tilpas lav så træet ikke angribes af svamp, når vi kommer hen sidst i August henter jeg træet hjem og begynder på grovdrejningen.
EM

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jeg grovdrejer ting i det fugtige halvår og stiller dem til tørre i et ikke for tørt rum. Når de har slået sig, ryger de på loftet.
Mit hus+værksted har et sort shinglestag, så der bliver seriøst varmt deroppe. Når emnerne har stået en sommer deroppe, er de klar til videreforarbejdning.
De få ( 5%) ting, der revner, gør det altid under fortørringsprocessen, når først de har vredet sig, er spændingerne ude af træet, så kan det tåle nogen tæsk!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tak for svar. Hm.
Det ville være dejligt at vide, at en grovdrejet skål var knastør, inden man gav sig til at lave den færdig. Jeg tror jeg vil sætte nogle af de grovdrejede på loftet, når de har slået sig. Hvis det går fint, kan resten jo følge efter.
Venlig hilsen Jens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Kunne en simpel fugtighedsmåler ikke hjælpe dig lidt dér? De fås for under 100,-
Jeg købte engang et i Flügger der kostede 99,-. På samme tid solgte andre trædrejerbutikker den til over 400,- ;)
Vedhæftet fil:
IMG_1818.JPG

Den bliver lavet i en 2 og 4 bens udgave:
http://www.amazon.com/gp/product/B0006OC3FK/ref=pd_cp_hi_2_img/104-6637375-5834321?pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_s=center-41&pf_rd_r=1YK13W4SVMX5HQ92YRAQ&pf_rd_t=201&pf_rd_p=277661601&pf_rd_i=B000MHQZV4

Retfærdigvis skal det siges at den nu er i en forbedret udgave med LED display:
http://www.amazon.com/2-pin-Wood-Moisture-Meter-MD-2G/dp/B000MHQZV4#productPromotions

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
BjørnB skrev:
Kunne en simpel fugtighedsmåler ikke hjælpe dig lidt dér? De fås for under 100,-
Jeg købte engang et i Flügger der kostede 99,-. På samme tid solgte andre trædrejerbutikker den til over 400,- ;)
Vedhæftet fil:
IMG_1818.JPG

Den bliver lavet i en 2 og 4 bens udgave:
http://www.amazon.com/gp/product/B0006OC3FK/ref=pd_cp_hi_2_img/104-6637375-5834321?pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_s=center-41&pf_rd_r=1YK13W4SVMX5HQ92YRAQ&pf_rd_t=201&pf_rd_p=277661601&pf_rd_i=B000MHQZV4

Retfærdigvis skal det siges at den nu er i en forbedret udgave med LED display:
http://www.amazon.com/2-pin-Wood-Moisture-Meter-MD-2G/dp/B000MHQZV4#productPromotions

Hej,

disse fugtmålere er sådan ses ok, men hvis man gerne vil følge sin skål i tørreprocessen, og også sikre sig et så godt resultat som muligt bør man følge nedenstående:

1: vej den rådrejede skål/emne umiddelbart erfer at den er kommet af bænken, og noter vægten,
2: tage den frem fra tørrestedet med en måneds mellemrum og vej den igen (3 decimaler, eller i gram).
3: regn fugttabet ud i procent af startvægten:

Startvægt(gram) - konstateret vægt (1 måned, 2 måneder etc) ) x 100 = fugttab i %
Startvægt(gram

Træets RELATIVE FUGT % måles i forhold til startfugten, ikke at træet består af 50% vand og 50% ved.

Emnet skal helst ned under ca. 15% hvis man ønsker at "mellemdreje" for at fjerne spændingerne mest muligt, og bør komme ned på ca 12% for den endelige drejning, MEN, at komme helt ned på 12% tager meget lang tid, og kan være meget svært at nå for mange træsorter uden at men bruger tørring.

Kompromiset er sædvanligvis at man med held kan videbearbejde/dreje når fugten er omkring 15-16%, og det er her at Stig's anbefaling omkring hvordan man planlægger/optegner/positionere det tænkte emne inden man begynder at dreje betyder meget for det senere resultat. man kan læse sig til div. træsorters "krympe %", og det er altid godt at være forberedet på at træ faktisk "krymper, bliver ovalt etc, men også at træets "krympe" har stor indflydelse på om man får emnet tørret uden revner - og dermed også hvordan man lægger emnet til tørring/beskytter træet mod for hurtig tørring etc.

der er nok at tage hensyn til ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej BjørnA:

Den skal jeg lige have skåret ud i pap. Hvordan kan fugttabet i % fortælle dig hvad fugt% er i træet når der er gået x antal måneder?
Har friskskovet træ altid den samme fugt%? Der er da så vidt jeg ved forskel på forår og efterår.
Der må være et eller andet jeg ikke har fanget. Hjælp - please.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

BjørnB skrev:
Hej BjørnA:

Den skal jeg lige have skåret ud i pap. Hvordan kan fugttabet i % fortælle dig hvad fugt% er i træet når der er gået x antal måneder?
Har friskskovet træ altid den samme fugt%? Der er da så vidt jeg ved forskel på forår og efterår.
Der må være et eller andet jeg ikke har fanget. Hjælp - please.

hej Bjørn B,

Forskellige træsorter har forskellige vægtfyldeer, forskellig struktur - og en masse andre forskelligheder, og det er vel derfor man sædvanligvis kigger på den RELATIVE Fugtighed i træet.

Det betyder - groft sagt - at det fugtindhold træet har når man begynder at tørre det, sættes = 100% (f.eks grønt træ =nyfældet, men tiden på året hvor træet fældes brtyder også forskelligt totalt indhold af vand/saft, hvorfor RF (RELATIV FUGT) giver den letteste definition af fugtindholdet.

Når træet tørres/tørre er det jo en %-del af den totale vandmængde som forsvinder ud af træet, og det måler man så i % af startvægten.

Før i tiden lavede alle de træinstitutter jeg kender ALTID vægtmålinger på træ som skulle testes ved at tørre træet indtil fugtbalancen er stabil ved 55% RF i luften. D.v.s at der efterfølgende ikke skete et fald i vægten, og dermed heller ikke noget fald i det totale vandindhold i træet.

Hvis du går ind på Casco's (Lim) hjemmeside kan du finde "fugtbalancekurven" som viser hvor et givet stykke træ er i balance med sine omgivelser. (f.eks siger man for vinduer/døre at træfugten skal være ca. 12% RF, for møbler 7-8 % RF).

Det diskuteres jo meget havd fugt træet skal have når man starter drejning. Mange foretrækker at dreje i smask vådt træ, andre i tørt træ, og der findes nok lige så mange meninger som mennesker som drejer.

Men, i den sidste ende er det jo formålet med den drejede ting som bestemmer hvad man må gåre inden. F.eks hvis en ting skal bruges som salatskål giver det jo ikke meget mening at tørre træet ned til 8% RF, omvendt drejer man penne, vil man nok ønske at træet er så tørt/stabilt som muligt. ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tak. Endnu en skøn dag hvor man blev en lille smule klogere :D :lol: :mrgreen:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jo tak, jeg har også en fugtighedsmåler, og jeg bruger den (altid), inden jeg går løs med færdigdrejning.
Dog, svage sjæle kunne jo finde på at dreje træ, som ikke var heeelt tørt, for det går jo nok, selv om skålen skulle slå sig lidt ... de grovdrejede står jo lige der oppe på hylden... hm.
Så var det rart at få stillet tingene væk på høloftet, og kunne hente dem når fugtigheden var nærmest 0.
Venlig hilsen Jens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jens Reinholdt skrev:
Jo tak, jeg har også en fugtighedsmåler, og jeg bruger den (altid), inden jeg går løs med færdigdrejning.
Dog, svage sjæle kunne jo finde på at dreje træ, som ikke var heeelt tørt, for det går jo nok, selv om skålen skulle slå sig lidt ... de grovdrejede står jo lige der oppe på hylden... hm.
Så var det rart at få stillet tingene væk på høloftet, og kunne hente dem når fugtigheden var nærmest 0.
Venlig hilsen Jens

hej,

lad være med at blive for overrasket hvis en skål du har målt til at have f.eks 14% RF pludseligt begynder at revne når du har drejet lidt mere af den.

den fugtmåling du får af en "stiftmåler" er ren overflade fugt, og har intet med hvordan fugt% er længere inde i træet. forskellen kan være meget stor, måske op til 5-7 % - eller mere, afhængigt af træsort.
Der sker så det at du drejer det meste af det "lufttørrede" træ væk, og fritlægger det "våde" træ, og så er det at alt det Stig beskriver for alvor begynder at ske, måske revner, måske at træet "kurver" den forkerte vej over endetræet, skålen bliver eliptisk, mere eller mindre perfekt - sandsynligvis mindre pæn hvis man ikke lige har fået startet korrekt på den i sin tid, og sådan kan man blive ved.

"Stiftmålerne" er ganske gode når det handler om ovntørret træ, da den process i grove træk fjerner fufgten i træet relativt ens fra midten og ud.

jeg laver også lidt knive ind imellem, og til at lave træfæster og skeder i træ, bruger jeg ofte mikroovnen til at eftertørre de små stykker træ som skal bruges til disse ting. jeg har læst mig til at der også er trædrejere som bruger en mikroovn til at tørre træ i, og det ser ud til at være en omstændig process.

Tag et kig på denne url:

http://homepages.ihug.co.nz/~rhaslip/Re ... 0Technique

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej,

fandt lige træets "tørrekurver" frem.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

I må da indrømme,at min metode med at kyle tingene på loftet i et års tid er nemmere end al det hovedregning.

Noget andet er at ved små emner betyder det ikke ret meget om det slår sig, ved store emner, fade f.ex. skal der ikke meget spræl til, før det ser forfærdeligt ud.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Når man har lavet en grovdrejning at et emne , stort / mindre.
kan man så ikke smøre det ind i linolie inden det bliver sat væk,
jeg mener at olien trænger ind der hvor fugten forsvinder
og stabiliser træet.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
steffen skrev:
Når man har lavet en grovdrejning at et emne , stort / mindre.
kan man så ikke smøre det ind i linolie inden det bliver sat væk,
jeg mener at olien trænger ind der hvor fugten forsvinder
og stabiliser træet.

Jeg prøvede det engang af med en lille skål i kirsebær, men jeg fortyndede linolien meget kraftigt med terpentin for at få det til at trænge ind. Det fik mange behandlingere men det virkede. Det var nok lidt for omstændigt. Måske kunne man lave en spand linolie/terpentin og smide sine ting i et par dage før man stiller det til tørring.

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Anders Petersen skrev:
Måske kunne man lave en spand linolie/terpentin og smide sine ting i et par dage før man stiller det til tørring.

Så kommer vi automatisk ind på spørgsmålet om hvorvidt man skal bruge det til madvarer eller ej, hvis du fortynder det med terpentin..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

jeg har lavet et forsøg med linolie hvor der er blandet lidt
kinesisk træolie i ,
en kop linolie og en teske fuld kinaolie sådan ca.
det siges at kinaolien trænger længer ind i træet end andet olie gør.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

steffen skrev:
jeg har lavet et forsøg med linolie hvor der er blandet lidt
kinesisk træolie i ,
en kop linolie og en teske fuld kinaolie sådan ca.
det siges at kinaolien trænger længer ind i træet end andet olie gør.

hej,

jeg har "rodet" meget med at lægge grovdrejede ting i en spand med linolie, og alt efter vægt har de så ligget neddyppet fra en uge op til en måned.

1:jeg kontrollerede vægt før/imens- og efter, og kom egenligt frem til at JA, vandet fortrænger og erstattes i al væsenlighed af linolien.
( Man skal dog huske på at det - på grund af den store mængde linolie som nu ligger inde i træporrene, at hærdningen af al den olie kan tage Meeeeeeeget lang tid. (jeg skar en skål over som var gennemtrukket af linolie - vel at mærke 6 måneder efter at den var taget op af spanden, og linolien som så blev frigjort i strukturen var stadig "flydende".)

2: jeg kunne ikke konstatere at det var en fordel at tilsætte terpentin eller et andet middel men lav viskositet - for at fortrænge mere vand/fremskynde proessen.

3: Min erfaring er således meget på linie med Stigs: SMID EMNET OP PÅ LOFTER ET ÅRS TID OG LAD DET TØRRE NATURLIGT.

Lyt også til rådet om "planlægning/optegning/forberedelse/marvskærring etc. inden man begynder at dreje en større/tung ting i vådt træ. Stig har jo ret : tålmodighed er en dyd, og god tørring tager nu engang den tid det tager. (Det er b.la derfor jeg ikke gider bruge vådt træ; Jeg hader regnvejr i værkstedet, jeg bryder mig ikke om uforudsigelige former - som jeg måske ikke kan redde i findrejningen, og sidst men ikke mindst er der grænser for hvor mange m3 træ vi kan bruge i brændeiovnen fordi det er revnet for mig :oops:

Slutresultatet er derfor for mig: Træet tørres i min 2 år, frugttræ min 3 år før jeg bruger det i bænken.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Da jeg ikke har mega plads til lagring indendørs må jeg finde på noget andet
jeg har godt nok et lille loft , men på denne årstid er det jo en sauna.

men jeg har læst og taget det til efteretning, man skal jo lære så længe man lever.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

steffen skrev:
Da jeg ikke har mega plads til lagring indendørs må jeg finde på noget andet
jeg har godt nok et lille loft , men på denne årstid er det jo en sauna.

men jeg har læst og taget det til efteretning, man skal jo lære så længe man lever.

hej,

"Smid det op på loftet" er nok mere en talemåde. Lagring af rådrejede emner er måske endnu bedre udendørs - i skyggen, med en presenning over, men med god ventilation, og beskyttet nogenlunde mod direkte regnindfald.
Tørretiden er nok den samme om du bruger saunaen på loftet elle i skyggen i haven, men det er nok lettere at følge med i udviklingen hvis man bare skal løfte et hjørne engang imellem. :)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg har et lille skur i haven hvor jeg opbevare noget af mit træ
det er måske ferfekt til lating af halvfærdige ting.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

steffen skrev:
Jeg har et lille skur i haven hvor jeg opbevare noget af mit træ
det er måske ferfekt til lating af halvfærdige ting.

hej,

Det er da et fint sted til rådrejede emner, og du har jo allerede sat lidt læ op foran åbningen.

Der kan du tørre et stort antal emner. God fornøjelse.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

BjoernA skrev:
steffen skrev:

"Smid det op på loftet" er nok mere en talemåde.

Ikke helt!!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

stig bredsgaard skrev:
BjoernA skrev:
steffen skrev:

"Smid det op på loftet" er nok mere en talemåde.

Ikke helt!!

hej,

Det er dog imponerende at kigge på - håber du selv ved hvad du har liggende. :)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

jeg kommer til at grave en kælder ud, hvis jeg skal have sådan et lager. :o
jeg har 92 m3 hvor de 12 er brykkers , der er vaskesøjle,fryser og indbygget
skabe , så jeg har måske 7 m3 og et hjørne i haven til rådighed, :cry:
Da jeg bor til lege i rækkehus, er det begrænset hvad jeg kan lave udendøes.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

BjoernA skrev:

Det er dog imponerende at kigge på - håber du selv ved hvad du har liggende. :)

Jeg ved i hvertfald hvad han ikke har liggende, hvis jeg kommer forbi, og han ikke opdager det :P

Hold da kæft der er mange skåle.. Jeg kan se, at du ikke efterlader noget til at spænde skålen fast på, når du igen vil i gang med den.. Hvad gør du, når du vil have den på bænken igen? og hvor tykke er de egentlig?

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg er som tidligere nævnt ved at trappe ned, og det ses også på lageret. Der er kun en 3-400 stk. I mine velmagtsdage havde jeg over 1000 emner liggende på tørreloftet. Det er derfor, jeg ikke gider bruge ret meget tid på tørreprocessen.
Samtlige ting er mærkede med træart og grovdrejningsdato, samt eventuelle detaljer om hvor træet har groet.
Normalt er de lagt op efter type. lille fad, stort fad, salatskål, begravelsesurne etc. Men vi havde brand for et par måneder siden, og er ved at bygge om, så nu ligger hele møget bare i en bunke og venter på bedre tider.
Hele lageret var nær gået op i røg, så er det godt at have dem forsikret. Jeg har en note i min erhvervsbrandforsikring, at grovdrejede emner og trælager dækkes til et fastsat beløb.
Det er værd at tænke over, hvis I begynder at dreje i større stil.
Det er også en god ide' at registrere sit maskineri, og så deponere en kopi af listen hos forsikringsselskabet. Både i tilfælde af tyveri og brand.Det kan være svært at overbevise nogen om at det svedne stykke jern engang var en exocet til samme pris som en f16, når kvitteringen er brændt.

Peter, kig bedre efter: Der er en tap i bunden på hver eneste skål til genopspænding.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg kan godt se tappen i bunden, men drejer du ydersiden i den tap også? i så fald.. hvordan gør du lige det? Jeg troede man lod en del af midten stå også, så man kunne spænde den på i den..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Peter, her er en metode.
1. du spænder den grovdrejede op på spændepatronen og retter skålens kant af, så den ikke vakler i næste proces.
2. du vender skålen og spænder den op mellem en sandpapirskive og pinolen. Du bruger centrummærket, som du lavede på tappen, da du grovdrejede. Nu drejer du skålen færdig udvendig. Du skal også rette tappen op, så skålen løber rent, når du vender den igen.
3. spænd op i spændepatronen og gør skålen færdig indvendig.
4. vend igen og tag tappen af. Til det er der mange metoder.

Stig (eller I andre), hvis du kan flere end denne metode, vil du så godt kort gøre rede for det?
Venlig hilsen Jens

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]