www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 01 okt 2020, 06:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 03 aug 2020, 12:45 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 05 nov 2018, 13:15
Indlæg: 22
Geografisk sted: Odense
Jeg går og pønser på at prøve selv at dreje nogle dørhåndtag til en almindelig dør, hvor man ved købte håndtag sætter dem på sådan en firkantet stålstang..

Er der nogen som har erfaring med dette, og vil dele ud af deres viden?
Min bekymring går især på montagemetode samt styrke af håndtaget..

_________________
|~ Nystartet entusiast på en Union Graduate ~|


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 aug 2020, 16:12 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4031
Geografisk sted: Gislev
Hej Morten.
Praktisk erfaring med drejning af dørhåndtag har jeg ikke, men hvis du efterligner den traditionelle type med et firkanthul og en tynd metalstift på langs til at sikre håndtaget, burde du ikke få problemer så længe, du ikke drejer dem for spinkle.
Spørgsmålet er snarere, hvilke træsorter, du har til rådighed til at dreje i.
Hvis du vil male/bejdse dem sorte, kan du jo gå efter træ, der ikke flækker let.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 aug 2020, 22:21 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 13 apr 2012, 19:21
Indlæg: 9
Geografisk sted: Furesø
Jeg har lidt erfaring i at dreje dørhåndtag.

Jeg brugte mest pokkenholt, ostindisk palisander og hvidbøg.

På dem jeg lavede var spindlen, som går igennem døren, kun firkantet på det stykke, som sad inde i døren, - det stykke som sad ude i håndtaget var rundt.
Så spørgsmålet er så, om de spindler du har, er til metalhåndtag eller til træhåndtag??

I det runde stykke af spindlen skal der være et hul på tværs. Hvor, når håndtaget er på plads, placeres der en trådstift, som går hele vejen igennem håndtaget.

Hullet i spindlen skal være placeret således, at når døren er lukket og håndtaget er i hvileposition, så skal hullet være vandret.

Ellers fandt jeg ud af på den hårde måde, at man starter med at dreje den kontur, der er omkring hullet i håndtaget. Og her er opspændingen lidt tricky, men jeg havde på min Harald Nyborg drejebænk, en spændepatron med 4 individuelle kæber, og her kunne jeg placere den firkantede klods, så jeg både kunne bore hullet og dreje konturen i samme opspænding.

Hullet blev boret med en helt ny 8mm skaftfræser til metal, 2-skærs, som kan bore uden forboring, for at få en helt plan bund.

Som trådstift, endte jeg med at bruge et stykke 3mm klavertåd, som kan fås i rette længder, som så kortes af, så den passer på længden af håndtaget.

Og så er jeg ikke sikker på, om mine løsninger er de rigtige, men håndtagene sidder endnu og virker.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team