www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2017, 08:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 15 jul 2017, 09:16 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jun 2010, 13:22
Indlæg: 2072
Geografisk sted: Ballerup
Hvor tyndt vil man kunne lave et skærebræt og det stadig vil kunne holde?

_________________
Man skal lære af andres fejl, livet er for kort til at lave dem alle selv

glad medlem af Axminster 1200 klubben

aktiv bruger af narko gasser!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jul 2017, 11:00 
Offline
Ny bruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 nov 2014, 11:01
Indlæg: 22
Geografisk sted: Hjørring
Hej Martin
Under min læretid - for 50 år siden - lavede jeg smørebrædder af teakrester fra en fordør.
De blev limet op med hvid snedkerlim af 20 x 40 mm stave, med forskudte fuger, i den ene retning. I alt 140 x 140 mm
Herefter skåret ud på båndsaven i ca. 8 mm tykkelse og pudset på båndpudseren og olieret med teak olie.
De holdt i ca. 40 år til dagligt brug, jeg har dem ikke mere, så jeg kan ikke vise dig dem
Svend Erik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jul 2017, 11:03 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jun 2010, 13:22
Indlæg: 2072
Geografisk sted: Ballerup
Det giver da ihvertfald en idé om at 8mm tykt sagtens kan lade sig gøre uden risiko for at de knækker. Selvfølgelig har du limet dem forskudt, det giver jo også lidt ekstra styrke.

_________________
Man skal lære af andres fejl, livet er for kort til at lave dem alle selv

glad medlem af Axminster 1200 klubben

aktiv bruger af narko gasser!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jul 2017, 05:12 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2715
Geografisk sted: Slagelse
Hej Martin,

Kan du ikke lige differentiere mellem et skærebræt og smørebrikker?

Et rigtigt skærebræt i kun 8 mm tykkelse er noget juks. I endetræ må du op på 25 mm plus for at det er praktisk. Jeg foretrækker 30 mm plus.

Jeg laver smørebrædder i 10 mm, men normalt ikke i endetræ. De skal have lidt højde for at være nemme at bruge med kniven i hånden, men om det skal være 8 eller 10 er nok lidt flueknepperi. Du skal regne med at stavlimede endetræsbrædder slår sig altid lidt, så jo tyndere de er, jo mere nøjagtigt skal du skære/høvle stavene så de passer nøjagtigt sammen i limningerne.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jul 2017, 08:11 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jun 2010, 13:22
Indlæg: 2072
Geografisk sted: Ballerup
Fruen synes at et tyndt skærebræt er bedst. Kaldes vel mere populært for et tapas fad. Så det skal helst være på størrelse på et skærebræt men tyndt som en smørebrik!

_________________
Man skal lære af andres fejl, livet er for kort til at lave dem alle selv

glad medlem af Axminster 1200 klubben

aktiv bruger af narko gasser!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jul 2017, 18:14 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2715
Geografisk sted: Slagelse
Så må du jo gøre som du får besked på.

Jeg ville jo nok ikke lave det i endetræ. Find hellere nogle flotte stave du kan lime sammen i et flot mønster, så er chancen for at det bliver til en klenodie meget bedre. Du kan jo dreje det rundt - så kan der også være en lille kant på, så olivenene ikke render deres vej.

............og vi VIL da se det når det er færdigt.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team