www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 12:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 06 apr 2008, 21:35 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Hold da kæft hvor er jeg stolt lige nu.. Jeg har presset min lille kinesiske MC 1100 drejebænk til det yderste, og med et nogenlunde acceptabelt resultat.. Selvom det måske ikke er noget særligt, så er jeg ret godt tilfreds med min indsats..
Jeg lavede denne skål, og drejebænken kunne knapt nok køre klodsen rundt. Den er 14½ cm høj og 31 bred.. nu skal den bare tørres uden at revne.. Grunden til at jer er så stolt er, at da jeg var halvvejs med at udhule den opdagede jeg, at mit anlæg slet ikke egnede sig til så dybe skåle.. alligevel lykkedes det..

Dog er jeg ikke sikker på hvad det er. Er der nogen der kan se om det er ask eller ahorn? Jeg hælder mest til ask, men barken lignede ahorn..


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 apr 2008, 22:47 
Hej Peter.
Flot skål,jeg er ret sikker på at det er Ahorn selv om det er et lille billede at bedømme ud fra.
Der meget stor forskel i strukturen på Ask og Ahorn. Ask er meget grov i sturkturen hvorimod Ahorn er skal vi sige meget finkornet hvis vi kan bruge det udtryk.Du vil også kunne mærke en stor forskel om det er Ask eller Ahorn når du drejer i det, Ask kræver et skarpt jern ellers bliver overfladen hulled og trævled hvorimod Ahorn er mere blødt og fint at skære i.
MVH EM


Senest rettet af dc-olduser 06 apr 2008, 23:02, rettet i alt 1 gang.

Top
  
 
Indlæg: 06 apr 2008, 22:58 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 feb 2008, 12:50
Indlæg: 621
Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej Peter.
Fin skål med gode proportioner. Du har god grund til at være stolt :!:
Hvad har du tænkt dig at gøre med bunden - Er der plads til en træpatron? Der ser ikke ud til at være meget plads mellem vangerne og skålen. Skriv og fortæl hvodan det gik.

_________________
Hilsener Bent K
"Der er altid noget inde i et stykke træ - det skal bare findes"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 apr 2008, 08:04 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Det ser helt sikkert godt ud !!! jeg har selv planer om at presse min 1100 til det ydereste inden længe :-) har en den robinie og noget der jo skal groves..

EM : Små billeder ?? du kan klikke billederne og få dem i meget større, det ved jeg ikke om du er klar over

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 apr 2008, 08:38 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg har overvejet at pille bunden af, men jeg tror ærlig talt ikke jeg kan få den af, for der er ikke plads til at spænde den op, og den kan ikke være på min Jumbo, der bare lige er 5 numre for lille.. nogen forslag? Jeg kan jo tage den med en rystepudser, når den er tør.. jeg er næsten nødt til at gøre noget ved bunden.. Der er ca. 1½-2½ cm mellem vangerne og skålen, så jeg tror ikke det går.. Jeg må i gang med den anden halvdel i aften, hvis jeg har tid..

Mange tak for de finde kommentarer

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 apr 2008, 08:45 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Tja det er en 1100 ikke ?? kan den ikke dreje hovedet ud over bænken ?? Så kunne du jo lave den store tape trix.. en stor plade med en reccess eller rille skåret i skålen passer ind i skålen preset ind i, og derefter sikret med tape rundt om skive og det hele. hvis det kniber med pladsen skulle du kunne trække den ud over vangen på 1100´eren

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 apr 2008, 09:08 
Hej Peter.
En træpatron kan også laves indvendig.Bruges ved barkkantskåle. :idea: Du tar en klods og sætter på en planskive og skrubber den så den har skålens facong (vist stavet forkert)men ca. en cm. mindre, så tar du og klipper et stykke 1cm tyk skumgummi som har skålens diameter og presser det ind i skålen så det lægger sig som en beskyttende hinde når du sætter skålen ind over klodsen, sæt pinolen mod bunden og lad den holde et let tryk mod skålen bund medens du med lav fart ordner bunden den lille tap der er tilbage der hvor pinolen trykker frerner du med et stemmejern eller lignende til sidst og finpudser med lidt sandpapir.Jeg har altid et liggeunderlag af de der grønne som spejderne bruger til at klippe mellemlæg ud af det er billigt og kan genbruges mange gange og har lige den hårhed der passer.
EM PS. Har du ikke mod på opgaven så kom forbi så skal jeg vise dig hvordan :idea:


Top
  
 
Indlæg: 07 apr 2008, 10:49 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Rasmus - det er en 1100, og jeg kan svinge den ud.

Drejers-Corner - Det vil jeg meget gerne.. Hvornår må jeg komme?

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 apr 2008, 10:58 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Så kan du bruge metoden med tape hvis det er ... Noget andet hvad er det for en patron du har og jumbokæber ?? Bare af nysgerrighed ?? for jeg er på jagt efter nogen til min egen Nova.. Og jeg kan der sige at dem Carsten har fra trædrejerbutikken ikke dutter... de passer ikke med vandringen og afstanden på dupperne... Ikke på novaen...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 apr 2008, 11:26 
Hej Peter.
Fortsættelse af emnet træpatron: Hvis du har en spændepatron kan du lave træpatronen så den passer deri og efter brug gemme den så er den hurtig at montere næste gang og efterhånden for du flere dimentioner træpatroner som hurtigt kan tages ned fra hylden, man kan altid justere med lidt extra skumgummi.
MVH EM


Top
  
 
Indlæg: 07 apr 2008, 11:46 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Jeg har selv lige forsøgt mig med en anordning, til at afslutte en lille skål.

Drejede et stykke gammelt ormeædt træ af, skår en rille ind så skålen kunne klemmes forsigtigt fast.

Brugte pinolen til at støtte af mens jeg drejede bunden ren, den lille tap der sad tilbage skar jeg med stemmejern, og så kunne jeg klemme skålen ind igen, til slibning og polering.

Har i øvrigt noget plade af 10 mm polycarbonat, som jeg vil forsøge at lave nogle jumboløber af.
Mere om dem senere.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 apr 2008, 12:09 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Peter,


Hvis du kan klare sproget, så er her en anden metode til at få drejet den skål færdig:

http://www.woodcentral.com/bparticles/bowl_bottom.shtml

Det er en god måde at få brugt alle de krydsfinerstykker der er for store til at smide væk og for små til at bruge til noget.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 apr 2008, 13:05 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
den har jeg haft kig på flere gange :-) og den står helt sikkert på to do listen !! jeg regner med at lave den med min nye snittap så jeg ikke skal "spilde" en planskive på det.... men det kommersammen med tid til at gøre det.

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 apr 2008, 16:24 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Rasmus det er en supernova jeg har.. Jeg ved ikke hvor meget den kan tage, men den virker udmærket.. den kan købes i Linå.
http://www.linaa.dk/LinaaShop/ProductDe ... b1ab3885f7

Jeg ved godt at motoren kan drejes, men det er ikke noget jeg har så gode erfaringer med.. jeg er enormt træt af det ustabile anlæg.. når man skubber det ud, så bliver anlægget endnu mere ustabilt og tilmed for højt..

Erik har du tid til at vis mig hvordan det er du vil gøre? For jeg tror måske ikke lige jeg har mod på bare at kaste mig ud i det med den store skål.. I øvrigt kan jeg ikke rigtig have noget større på min drejebænk, og det vil jeg mene en træpatron skal være. Godtnok skulle der være 18 cm over vangerne, meen et er teori - et andet er praksis.. jeg har heller ikke noget rundt træ der er så stort, at det kan bruges til en træpatron udover en askerundel fra Linå til 130 kr, der helst gerne skulle blive til et fad.. Jeg plejer ikke at have så meget at bruge de der meget store stykker til..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 apr 2008, 18:38 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
træet er helt sikkert ahorn, med en falsk kærne efter svampeangreb.
Et problem ved at bruge spændpatron etc. er at phnpen vil tørre skålen først. Så bliver den skæv og egner sig efter min mening ikke til en flad opspænding.
Jeg har en del gamle skåle, som aldrig er blevet udhulet pga. fejl i træet liggende. Når jeg skal tage bunden af noget skævt eller en barkkantskål, sætter jeg en af dem i passende størrelse i bænken, drejer den ned så den passer indeni den skål, der skal afdrejes, lægger en tyk klud imellem, sætter pinolen på i midten af foden og drejer løs.
En anden god mulighed er vacuumopspænding, det bruger jeg især til salatskåle i serieproduktion. Der er intet at indstille, bare på med skålen, tænd for suget og derudaf.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 apr 2008, 22:45 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg begynder så småt at tro på, at skålen ikke bliver helt oval.. den har natten over, og hele dagen i dag stået ude, for at tørre langsommere.. Noget tyder på at det virker.. nu har jeg dog sat den ind på værkstedet natten over af frygt for at kulden kunne gøre endnu værre ting ved skålen.. Jeg er endnu ikke helt sikker på hvordan jeg får bunden af den skål, men om ikke andet, så har jeg en excentersliber og en sandmaster.. til dem der ikke kender sandmaster, så er det knivmagerens værktøj No1 efter den grove fil.. Det er en skumsliberondel ca. 15 cm i diameter, som man bare spænder på søjleboremaskinen eller drejebænken ved lav hastighed.. jeg må virkelig snart have taget nogle billeder af noget af mit grej..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 apr 2008, 23:07 
Hej Peter.
Jeg har sendt dig flere mails med tilbud om hjælp men du har ikke svaret, så mere kan jeg vel ikke gøre det må være op til dig. :idea: Kom skålen i en plastikpose så du standser tørringen intil du får bunden gjort færdig.
MVH EM


Senest rettet af dc-olduser 08 apr 2008, 09:07, rettet i alt 1 gang.

Top
  
 
Indlæg: 07 apr 2008, 23:30 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 29 mar 2008, 16:30
Indlæg: 400
Geografisk sted: København N
kunne det ikke også være linde træ ???? :?:

_________________
Medlem af drejeklubben 4224. :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 apr 2008, 17:47 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Jeg har aldrig set lind med falsk kærne i den farve, og jeg har vel fældet en 2-300 stykker i årenes løb.

Apropo's mails, så tror jeg stadig, der er " a few bugs left in the system" på forum, ingen af de PM'ere eller mails, jeg har sendt har tilsyneladende virket.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 apr 2008, 17:58 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 29 mar 2008, 16:30
Indlæg: 400
Geografisk sted: København N
det ved jeg ikke ?? jeg har lige fået er stykke der er fællet pga. sygdom og det ligner meget godt :-) :shock: men man er først sikker mår man står med klodsen i hånden :)
stig bredsgaard skrev:
Jeg har aldrig set lind med falsk kærne i den farve, og jeg har vel fældet en 2-300 stykker i årenes løb.

Apropo's mails, så tror jeg stadig, der er " a few bugs left in the system" på forum, ingen af de PM'ere eller mails, jeg har sendt har tilsyneladende virket.

_________________
Medlem af drejeklubben 4224. :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 apr 2008, 18:01 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Det stemmer. 100% sikkerhed kræver nærkontakt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 apr 2008, 22:20 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Det er Ahorn.. Efter endnu et kig er jeg ikke i tvivl.. de måde det reagerer i forhold til olien (farve osv.) Det der undrede mig var kernen.. den fik mig til at hælde til ask, men strukturen er slet ikke ask..

Jeg tror jeg har modtaget de pb jeg skulle, men ikke mails..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team