www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 10:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 02 dec 2021, 14:41 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 02 dec 2021, 13:17
Indlæg: 5
Geografisk sted: Røsnæs, Kalundborg
Hejsa. Jeg har en drejebænk i mærket Kramper RKI. Ved nogle af jer om gevindet er 3/8-tomme?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 dec 2021, 15:47 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Hej John.

Jeg har svært ved at forestille mig at det er ⅜" Nok snarere 1¼"
Jeg kan anbefale søgefunktionen oppe i øverste, højre hjørne af skærmen, der ligger rigtig mange gamle tråde her på forum med nyttige fakta.

Jeg fandt lige denne, gamle tråd til dig:

viewtopic.php?f=6&t=5119&hilit=Kramper+gevind

Der finder du svaret og måske flere nyttige oplysninger.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 dec 2021, 11:51 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 02 dec 2021, 13:17
Indlæg: 5
Geografisk sted: Røsnæs, Kalundborg
Hej Lars,

Tusind tak for fine input.
Først hvorfor tales der om en frekvensomformer? Den maskine jeg har købt har efter sigende været i brug på et aktivitetscenter indtil for et år siden, så mon ikke 400 volt er hvad den har brug for? Der sidder i øvrigt et slags håndsving under drejebænken. Er den til hastighedsregulering?
Dernæst de foreløbige målinger jeg har foretaget, ikke med skydelære, viser følgende: spindelens længde ca. 1,9cm, 5 omgange/gevind, diameter ca. 3,8cm. En umiddelbar beregning synes at vise at spindelen er 3/4-tomme. Tykkelse ca. 1,5-tomme. Lyder det hel tosset? Undskyld min mangel på fuld præcision.
Jeg har uploadet nogle fotos af Kramper drejebænk.

Mvh John


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 dec 2021, 13:08 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Jeg skal ikke kloge mig, hverken på gevind eller Krampere, men størrelsen på et spindelgevind med tommemål angives som diameteren x stigning (=antal gevindtoppe pr tomme).
Med 5 toppe på 19 mm ligner det ret meget en stigning på 7 på 1 tomme (25,4 mm) og lidt afhængig at din måde at måle gevind-diameteren på, lyder det ikke helt ved siden af det omtalte standardgevind.

Frekvensomformere monteres for at få trinløst regulerbart omdrejningstal uden væsentligt krafttab ved lave omdrejninger.

Prøv at angive i din profil hvor du bor. Der kunne måske være en Kramper-ejer i nærheden af dig, der kunne hjælpe med gode råd.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 dec 2021, 14:52 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Jeg er den lykkelige ejer af en Kramper gennem de sidste 8 år.
Den er efterfølgende opgraderet med en halvanden hestes motor,
frekvensomformer, indeksregulering og vakum.
Opgraderingen af motoren skyldes, at jeg synes den oprindelige et-hestes
var lige klein nok, når jeg havde en 12-4 kg klods eller noget +60 cm i diameter
på bænken. Og genboen, som ejer den lokale elektroforretning, havde en ny 2 hestes til +2400.-kr
eller den pågældende halvanden hestes til ca 800.-kr. Den kan klare det meste.
På et af dine fotos kan jeg se, at din bænk er monteret på hjul.
Jeg vil stærkt anbefale, at du - når du har fundet den endelige placering bolter bænken fast i gulvet. (og det kan være en fordel også at kunne komme til den fra bagsiden. Når jeg eksempelvis laver de flade, brede hollowforms, står jeg på den “forkerte side” af bænken).
Jeg har trægulv i mit værksted, og jeg har boret 4 30 mm huller i gulvet og limet 12 mm gevindstænger ned i betonen. Efterfølgende har jeg sat et kraftigt jernrør ned over gevindstangen og savet dem af 4-5 mm OVER gulvet, som bænken så står på. På den måde har bænken ikke kontakt med gulvet men er fastgjort i betonen nedenunder.
Held & lykke med den.
Nils Frederiksen
www.nf-woodcraft.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 dec 2021, 11:24 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 02 dec 2021, 13:17
Indlæg: 5
Geografisk sted: Røsnæs, Kalundborg
Tusind tak for gode råd. Jeg har bygget et skur med solidt trægulv. Der er ikke beton involveret i konstruktionen, men skuret er fritliggende og kan altså ikke genere andre. Der er tale om 3 faset tilslutning, og jeg håber at maskinen kan modtage 400 volt. Hvor får man en relevant frekvensomformer, hvad koster sådan en fætter? Kan den også bruges til at få motoren til at dreje den anden vej, hvilket fx kan være nyttigt ved slibning af drejet træ?
Tak for yderligere gode råd til en relativ nybegynder, som har været på 3 mindre kurser. Er meget begejstret og helt blind.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 dec 2021, 12:58 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Skriv nu. - som vi siger til alle nye (på trods af at det står som det første, man skal gøre !) - hvor du bor.
Det kan gøre mange ting meget nemmere.

Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 dec 2021, 14:48 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 02 dec 2021, 13:17
Indlæg: 5
Geografisk sted: Røsnæs, Kalundborg
Jeg bor i København, men min drejebænk bliver opstillet på Røsnæs, Kalundborg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 apr 2022, 10:39 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 02 dec 2021, 13:17
Indlæg: 5
Geografisk sted: Røsnæs, Kalundborg
Hej venner.

Har en Kramper fra 60erne.

Dejlig stor maskine, købt fornuftigt af Hans fra Næstved.

Er der nogen af jer, som kender til Kramper, som bor i Kalundborg-området?
Jeg har - når jeg næste gang er i mit sommerhus, behov for lidt hjælp eller gode råd:

Jeg var i gang med et stykke fint rundt træ på en planskive, men da jeg skulle have den af spindlen, kunne jeg slet ikke rokke den fri, selv om der vistnok sad en fiberskive imellem planskive og flange på spindel.
Jeg har købt rørtænger og vandpumpetang. Sidstnævnte duer slet ikke - for spindlen er for tyk at den kan få fat.
Jeg har brugt de store rørtænger til at forsøge at holde fast, har rykket og regeret med planskiven, skruet et stykke træ på tværs af planskiven, forsøg at blokere bremsen og rykke eller slå på træet for at rykke planskiven løs. Men det hjælper ikke, og spindlen kan ikke i sig selv låses fuldstændig fast.
Har nogen idéer, for den skal jo af, men jeg aner ikke mine levende råd.

Mange hilsner
John Heilbrunn, tlf. 23 40 92 18

PS: Jeg er også blevet rådet til at købe en rem til demontering af oliefilter som måske kunne bruges til at stramme rundt om spindlen før jeg gjorde yderligere forsøg på at fastholde denne og med et ryk/slag få planskiven løsnet?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 apr 2022, 15:24 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Hej.
Selv om jeg bor langt fra Kalundborg, vil jeg godt byde ind med en enkelt kommentar.
Vejen frem er at spænde "noget" på planskiven og give dette "noget" et kort, kraftigt dask.

Du kan sætte kæmpestort pres på systemet uden at det hjælper spor, det skal være en kort men kraftig påvirkning.
Med mlndre træstykket er meget tykt, vil det fjedre, og så sker der intet.

Find noget helt stift i en meters længde, bor huller, der passer præcis med dem på planskiven, bolt det hele godt fast og så et ordentligt knald med en mukkert.

Det lyder sprupforkert hvis noget kan "gro fast" med en fiberskive imellem, men brug den fremover.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 apr 2022, 20:57 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Jeg har også fået lavet det glansnummer med at få sat en planskive fast. Min maskine kan heldigvis låse spindlen. Og den planskive jeg havde på, havde heldigvis 2 flade arealer så den passer til den medfølgende gaffelnøgle. Jeg brugte så et gammelt kraftigt vandrør i jern på 2 m og nøglen kunne komme ind i røret. Og den gamle regel med kraft gange arm kom så til nytte. Kraften jeg brugte var minimal da armen var lang. Forinden havde jeg prøvet med at banke direkte på nøglen uden held. Men som Lars skriver så vil et bank på en 1 m stang også hjælpe, men 2 m stift rør så skal der ikke meget til.

Jeg var også ved at gå i panik dengang. Og som Lars lærte mig, så skal man sørge for at skiven eller spændepatronen sidder fast fra start, for hvis den ikke gør så gør man sig selv en bjørnetjeneste fordi man tror den kommer til at sidde for fast. Det er hvis den sidder løs og så spænder mens man drejer, at den kommer til at sidde urokkelig fast. Det var den fejl jeg havde gjort.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 apr 2022, 21:51 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 968
Geografisk sted: ebeltoft
Jeg var ude for en gang for smart længe siden at en spændepatron satte sig uhjælpeligt fast på en Jet 1222, det var resultatet af at spændepatronen ikke var spændt ordentlig til og et hug, så sad den der!
Løsningen havde Allan Sminge, han kendte en i Herning, tror jeg det var, der havde en perfekt løsning på det problem, noget med varme på spændepatronen mener jeg det var.
Så det var adskillelse af drejebænken så patron og aksel kunne sendes til herning og de kom så retur adskilt uden skader på nogle af delene eller lejerne.
Det vil jeg tro er en bedre ide end at bruge et langt rør, det kan nemt resultere i skader pga. den store kraft der udøves, så ville jeg nok foretrække Lars` løsning med et hårdt slag på en nøgle eller andet der kan give en chokvirkning.
Men held og lykke med operationen.

Til orientering var der ingen fiberring imellem, så det var stål mod stål.

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2022, 19:14 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Ja det er nok rigtigt at en chok påvirkning er bedre. Med den lange stand gik den dog løs med et ganske lille vrik som hvis man havde slået på den. Men det er nok rigtige at den lange stang har jo en vis fjedervirkning, så det kan godt være at stresset er der inden det siger svup.

Jeg har i øvrigt tænkt lidt over det med at varme for jeg ved godt at det er det man normalt siger. Uden jeg ved det, så er det vel kontakten mellem de 2 flade arealer og ikke gevindet der giver den store gnidningsmodstand, nærmet en koldsvejsning. Hvis man varmer på det emne der sidder fast altså spændepatronen så vil den jo udvide sig og dermed rykke sættere på den flade hvor den sidder fast. Ville det ikke være bedre at køle så den trækker sig og bliver mindre. Det er blot en tanke.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2022, 20:17 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 968
Geografisk sted: ebeltoft
Henrik!
I det øjeblik du varmer den ene del op, udvider den sig lidt og presser på gevindet, når så den begynder at køle sker der et microslip i forhold til anlægsfladerne og det burde være nok til at patronen kan løsnes.
Den varme man bruger i forbindelse fastrustede hjulbolte har til formål ved de høje temperaturer at brænde rusten væk, så bolten kan løsnes, jern der ruster udvider sig.
Derfor har man ikke brug for så høje temperaturen ved fastsiddende patroner, da det er glatte flader og patronen er blevet overspændt.

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team