www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 10:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 23 aug 2021, 21:12 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 15 aug 2021, 10:06
Indlæg: 1
Geografisk sted: Søllerød
I skolen var jeg glad for at dreje i træ, så nu skal der gang i den hobby igen. Men der er snart 40 år siden, så jeg starter lige op med et kursus hos trædrejerbutikken i Odense, hvor jeg også kan få spurgt lidt ind til udstyr.

Indtil videre har jeg fulgt med i gruppen her og samlet viden her og der, så jeg har nogle overvejelser jeg gerne vil dele med jer, og gerne få kommentarer til.

Det vigtigste først - en drejebænk.
Jeg begynder selvfølgelig i det små, men på sigt kunne jeg godt tænke mig at dreje lidt større emner som feks et fad/skål af en gammel rod med revner fuldt ud med farvet epoxy.
Det sætter selvfølgelig nogle krav til bænken, så bænke med under 30cm drejediameter fravælges. Jeg har også lært at motor så helst skal være 750w eller større. Jeg har så haft kig på MC1100 fra trædrejebutikken som en mulig kandidat. Men nu erfarer jeg så, at den ikke går under ca 500 rpm, og at grovdrejning af ujævne emner helst skal foregå helt nede ved omkring 200 rpm. MC1420VDA vil måske være et alternativ ser jeg lige. Statos MIDI2 er da også lækker, men også lige en tand dyrere….
Andre forslag eller kommenterer til det?
Og ja - der er større og meget lækre maskiner der kan det hele - de er bare for dyre til en nybegynder.

Og det er jo ikke slut blot med en drejebænk.

Drejejern skal der også til. Jeg kan godt se at man skal holde sig fra de billigste der skal slibes hver 5. min - men omvendt har jeg som nybegynder nok heller ikke brug for dyre jern der holder hele dagen. M2 HSS Rockwell 52 er OK til en start.

Vådsliber kommer man vel heller ikke uden om. Tænker at en TDB NTS250 med Tormek pakke må kunne gøre det.

Spånsuger, båndsav mm vil da være rigtigt lækkert også - meeen det må lige vente lidt.

Og træ - jeg nogle gode stammer kirsebær som forhåbentlig stadig kan redes.

Og slutteligt tror jeg at jeg vil finde et kursus mere inden jeg for alvor går ud køber. Nogen der kender nogen på Sjælland?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 aug 2021, 21:57 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Hej og velkommen på forum.
Der er en dygtig og behagelig underviser i Grevinge, Jørgen Nordskov.
Du kan finde ham her http://www.drej-i-trae.dk/kurser.htm

Når du er på vej på kursus, så vent med at købe og bestille, til bagefter.
Du ved langt mere om, hvad du har brug for, når du har prøvet noget i praksis.
Glem at det klør i tegnebogen for at få det nye grej. Efter begge kurser har du haft mulighed for at sammenligne og har langt lettere ved at træffe de rigtige valg.

Ud af de drejebænke, du nævner, vil jeg så langt foretrække Midi'en.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 aug 2021, 22:36 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 13 apr 2012, 19:21
Indlæg: 17
Geografisk sted: Furesø
Jeg vil lige blande mig.

Det er den der bemærkning om Rockwell 52.

Når vi snakker om drejejern i M2 og HSS, så skal de helst være hærdet til Rockwell 62-66.

Rockwell 52 er alt for blødt til at fungere som drejejern, og er faktisk det der svarer til sejhærdet.

For eksempel, er de hårdeste ziehklinger på omkring Rockwell 52, og de kan lige akkurat files med en enkelthugget sletfil.

For at drejejernet skal kunne fungere i rimelig tid, skal det hærdes til noget nær maksimal hårdhed, og det er omkring Rockwell 62-66.

Så mon ikke de 52 var en smutter, og der skulle have stået 62.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 aug 2021, 15:39 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Enig. Og med til historien hører, at der findes drejejern med en hårdhed på Rockwell 62, der er dybt uduelige som drejejern.
Hårdhed er kun én af de nødvendige egenskaber ved drejejern.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team