www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 03:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 26 mar 2008, 23:26 
Ja sådan en hanling burde straffes med hængning eller det der er værre (nå spøg til side)
Skulle nogen af jer en dag stå med elmetræ af enorme dimentioner og i god kvalitet som i ikke magter så kontakt Tage Rønne Dansk Snørkeltræ han kan måske formidle kontakt til en finerfabrik.Har træet det rigtige i sig kan en elmestamme indbringe en anselig sum,i størelsesorden en promat drejebænk eller deromkring.
MVH EM


Top
  
 
Indlæg: 26 mar 2008, 23:29 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Er lige blevet ringet op, og skal i morgen ud og kigge på et kæmpe elmetræ der lige er blevet væltet for
at undgå skader på et hus.

I hører mere om det senere.

Venlig hilsen
Kaj

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 mar 2008, 23:34 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej

Desværre var elmetræet temmelig elendigt... Ganske vist et par hundrede år gammelt,
men nærmest rådnet op, og fyren der havde fældet det havde fået det meste af
det der måske kunne bruges til noget.

Jeg fik et par grene.. ca 30 cm.Ø og 2 meter lange... så må vi se hvad det kan bruges til.
De er forseglet og lagt til "mild" tørring. Der er måske noget der kan bruges til at lave skåle i endetræ.

Der var ingen knuder overhovedet.

Men nu er jagten gået ind på elmetræ. Der står en del her i området, som jeg kan få lov at hente.

Venlig hilsen
Kaj

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 mar 2008, 12:03 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Hej Kaj,

Når du begunder at skære i elmetræt vil du finde ud af at det er nemt at identificere med lukkede øjne.

Dit værksted kommer til at lugte af heste....rer.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 mar 2008, 17:49 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
det er interessant, at elmesygen er kommet så sent til jeres del af landet. her på midtsjælland er det adskillige år siden den sidste større elm forsvandt.
bortset fra et enkelt exemplar, som står et par km. fra mit hus. jeg spekulerer på om den rent faktisk er immun, jeg har fældet over 400 kfm døde elme indenfor ½ km. af den, men den er aldrig blevet angrebet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 mar 2008, 21:35 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Nej Elmesygen er ikke ny her, men har åbenbart ramt lidt sporadisk.
Så vidt nogle af dem der har boet her i området i mange år, ramte sygen der hvor der stod mange elmetræer samlet. Der hvor der stod enkelte træer, eller et enkelt ramte det senere. Der er stort set ikke levende elemtræer tilbage her i området, så dem jeg har omtalt tidligere er alle døde.

Jeg fælde de to elmetræer i dag som jeg skrev om... det ene ganske glat og fint i stammen, men noget medtaget, og det samme blev saven... det kostede fire gange filning af kæden. Som normalt når der står træer i markskel, har de været brugt til hegn, så jeg var lige en tur omkring ståltråd/pigtråd og søm inden den kom ned.
Stammen og de fleste af grenene er fine... enkelte dog med små revner. Den bliver skåret op og forseglet, så må vi se hvad den rækker til. Stamme og grene er temmelig krogede.

Den næste, som der er billeder af, er med knuder. Jeg kan nok lave en stamme på ca. 4 meter jeg kan bakse ud.
Og nu vil jeg spørge vores "træprofessor" her på forum... hvordan skal jeg skære den op?
Eller andre selvfølgelig... hvis der er gode råd. Skal jeg få det lokale savværk til at skære den op i planker 2 -3", eller???

Jeg var heldig at skære et stykke fri, inden det flækkede fra stammen, da den var på vej ned... det er der et par billeder af, sammen med hele stammen. I øvrigt er der flere at de store grene med knuder.

Venlig hilsen
Kaj


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 mar 2008, 08:35 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
det ser ud til at være en lækker stamme,med lidt grove maserdannelser. du får aldrig et savværk til at tage den, når der er risiko for metal i den.
elm med knudedannelser er ikke specielt tilbøjelig til at revne, knuderne trækker sig sammen i alle retninger istedet for radialt og tangentialt som alm. træ gør. det betyder, at du kan slippe afsted med at skære den op i større blokke end normalt.
en mulighed er at dele den i håndterlige stykker: den regel, jeg har lært mine træleverandører er; diameteren + 10 cm. i hver ende til at smide ud, når det revner. flæk stykkerne gennem midten med kædesaven, og skær evt en skal af, så du får en blok. så plejer det at kunne holde.
hvis du har en sav, der er stor nok, kan du dele stammen i meterstykker og så skære den i planker på øjemål. når det er til drejning er det jo ligegyldigt om plankerne er lige. det skal saelvfølgelig endetræs coates.
den bedste metode er selvfølgelig at grovdreje hele skidtet med det samme. så kan det holde sig til man får tid til at findreje det.
for nogle år siden fik jeg et par ton navr og seljerøn i store (50-80 cm) dimensioner hjem. der er mildest talt ikke holdbart, så jeg stod i 4 dage med regntøj på og grovdrejede. surt mens det stod på, men det gav en masse dejlige salatskåle, jeg har haft glæde af siden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 mar 2008, 10:16 
Ikke for at gå Stig i bedene han er jo den profie.Men jeg vil dog korigere derhen at du ikke skal flække stykkerne i midten men i midten af kernen som meget vel kan ligge ude i den ene side af træet
alt efter hvordan træet har vokset. Kernen kan også gå skråt op igemnem stammen så derfor kig i begge ender når du har skåret et meterstykke af så du følger kærnen når du flækker på langs, jeg bruger gerne en mærkepen til uden på stammen at vise snitretningen.
Lav evt. pile der viser hvad der er opad på stykkerne for det er vigtigt at træet efter opskæring og endeforsejling for lov at stå og tørre som det har sidet på træet så saften ligesom trækker den naturlige vej ud det giver erfaringsmæssigt de færeste revner.(Det har gamle skovfolk lært mig) Et andet tip når, man saver på langs ad træstammer skal motorsavskæden kun files til en vinkel på 5 grader hvorimod man køre med en vinkel på ca 30 grader til tværskæring.Køb en kæde der er filet i 5 grader fra ny som du så kun bruger til flækning
ellers slider det meget på en kæde at få ændret sin vinkel så meget.
Man benævner en 5 graderskæde som en savværkskæde.
EM


Top
  
 
Indlæg: 31 mar 2008, 10:51 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
det er ok, at du går mig i bedene. det var mildest talt dårligt formuleret af mig. når jeg siger i midten, mener jeg selvfølgelig den biologiske og ikke den geometriske midte, altså i den midterste vækst-ring, sorry.
så må jeg tilgengæld have lov at korrigere dig, en rippingchain til plankeskæring er filet i 10 grader.
jeg har et fikst lille plankeskæreaggregat som nærmest er en kopi af en "alaskan mill", hvis du kender den, med en stihl o88 somtrækkraft, der er den pt. største kædesav i verden, 125 cc og 9½ hk. jeg har skåret rigtig mange planker gennem de sidste 20 år.
til plankeskæring hvor det handler om nøjagtighed og flot overflade bruger jeg en halvrund også kaldet p-kæde i 10 grader, hvo overskæret er fjernet på hver andet tandsæt og sideskæret filet i 35 grader.
til simpel blokskæring, som i kajs tilfælde er en alm mejsejkæde på 30 grader rigeligt. der er at skyde spurve med kanoner at købe en rippingchain bare til det. jeg plejer bare at tage en fældesav og skære løs.
grunden til at jeg foretrækker den amerikanske betegnelse ripping chain er at ripping netop betyder at opskære på langs, så den dækker ligesom funktionen bedre.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 mar 2008, 10:53 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
kors for en gang slåfejl, det er fordi jeg kun bruger en hånd. jeg skal vist til at vænne mig til at læse korrektur på mine indlæg, indtil jeg bliver tohåndig igen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 mar 2008, 10:55 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
stig bredsgaard skrev:
kors for en gang slåfejl, det er fordi jeg kun bruger en hånd. jeg skal vist til at vænne mig til at læse korrektur på mine indlæg, indtil jeg bliver tohåndig igen.


Hehehe behøver du såmænd ikke meningen kommer igennem det er rigeligt...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 mar 2008, 13:27 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Her er et billede af min alaskan mill.
Jeg har fået lavet et sæt styreskinner til den i noget meget tyndt rustfrit firkantprofil. 3-delt, så jeg kan have den i bilen og samle den på gerningsstedet.
der er også et par billeder af de planker, jeg har skåret med den. der er masser af gode sager, robinie, ægte kastanie, kirsebær, elm, eg, bøg, rødeg,avnbøg ,thuja og en masse douglas.
det er en god måde at få lavet sig noget gavntømmer på, og især når man skærer løvtræ op, kan man holde en god timeløn, fordi savværkspriserne på løvtræsplanker i dk er meget høje.
jeg er lige ved at lave 1ste sal på mit hus og alle kantlister, trappetrin og vindueskarme bliver lavet i massiv elm. det er vanvittigt flot, og har ikke kostet mig andet end lidt tid( og spidsen af en finger!).


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 mar 2008, 13:33 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Jeg hapsede indlæget over i rundt om bænken :-)

Stig : Det ser meget lækkert ud.. jeg har kigget på de der tingester til motorsave flere gange, men der går nok møj længe før jeg skal have mig en... Skulle det gå helt galt kan jeg nok få adgang til bloksaven på lumby mølle... det er den aftenskole jeg er tilknyttet der passer den.

Rent elm alle stedet... slet ikke missundelig nej nej slet ikke... Det er godt man ikke har den slags i sit hjem... hmmmm

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 mar 2008, 13:33 
Ja se han skal jo bare tires lidt så kommer det jo frem det han har i gemmerne.God bedring med det der er tilbage af fingren.
MVH EM


Top
  
 
Indlæg: 31 mar 2008, 13:35 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Stig.

Det ser rigtig godt ud med alt det træ du har stablet op med strøer.

Har en gang tidligere set sådan et apparat til at skære planker med motorsav.
Der kom nogle meget fine lærkeplanker ud af det, der med minimal efterbehandling
kunne bruges til havemøbler.

Jeg har flere gange forsøgt mig med at skære planker i fri hånd med motorsaven... man skal godt nok holde tungen lige i munden for at holde et pænt lige spor.

Det kommer til at tage noget tid med at komme over den finger... :oops: I alle tilfælde den sårde stolted.
Har selv været der, i afretter, båndsav og rundsav, så det er egentlig lidt mærkeligt at jeg stadig har fem fingre på hver hånd.

Venlig hilsen
Kaj

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 mar 2008, 13:41 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Hihi ja det kan godt undre flere af os hehehehehe

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 mar 2008, 13:56 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Rasmus, når engang den tid kommer, at du vil have en alaskan mill, så skal jeg gerne være behjælpelig med råd og gerning.
jeg har lige været konsulent for et projekt med at starte savværk op i mozambique, ideen var at de indfødte skulle fælde enkelttræer i urskoven (plukhugst) save dem op på stedet og fragte plankerne ud til videresalg.rigtig bæredygtig hugst. da de danskere, der stod for at starte det op ikke anede en dyt om alaskan mills, har jeg stået stand by via nettet med konsulentbistand.
projektet er gået over al forventning, de laver flere skibscontainerfulde planker om ugen i øjeblikket.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 mar 2008, 14:14 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Lyder som en rigtig god ide!! og jeg takker for tilbudet som jeg helt sikkert tager imod når den dag kommer...

Fra anden tråd : Jeg vil mægtig gerne kigge forbi onsdag. Skal jeg lige slå på tåden inden ??

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 mar 2008, 16:33 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
nej, lad os bare aftale kl ½5 onsdag.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 mar 2008, 17:34 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
stig bredsgaard skrev:
nej, lad os bare aftale kl ½5 onsdag.


Super det er en aftale :-)

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team