www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 14:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 24 aug 2017, 18:54 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 26 nov 2011, 10:23
Indlæg: 5
Goddag.
Som nystartet elev på Rts var den ren rædsel at se den stand deres drejejern er i. Jeg ville ikke engang turde kaste mig ud i at prøve at dreje nye håndtag til deres jern, med den stand de er i på nuværende. Meget kan klares hvis jeg kan overtale skolen til at købe en slibejig, til tormek t7 som vi har ( ja vi har brug for jig, elever er idioter, og selv med jig kan folk ikke slibe ordentligt på almindelige stemmejern) og det tror jeg godt jeg kan få igennem med lidt finesse.

Men nu vil jeg så høre om der er nogen her der har et eller flere gamle men gode drejejern der ikke får nok opmærksomhed. Og i så tilfælde om de jern kunne tænke sig at komme i brug igen i et "elitejern-kit" på rts som jeg vil forsøge at samle. Det skal så kunne lånes ud til elever som mener det med at ville dreje ting, som en del af deres uddanelse, og ikke være de jern som hænger frit fremme og bliver brugt til ting såsom and i kid you not...: skrabe overskudslim af limede emner.

Vi har et par unge håbefulde på skolen, som ville elske at kunne begynde at dreje, men som simpelthen er så lede og kede over at værktøjet bare er så uendelig misvedligeholdt, og at man aldrig kan vide fra en dag til en anden, om et jern er i orden eller ej.
Donationer modtages med tak og glæde, men vi er desværre på nuværende ikke i stand til at kunne betale noget for eventuelle jern.

Dette er for øvrigt mit eget initiativ, i et forsøg på at bidrage med noget mere positivt til et allered meget positivt læringsmiljø, der uddaner fremtidens håndværkere og hobbyister.

Tak for jeres tid.

Glenn Nielsen
tlf: 27200851


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 aug 2017, 19:06 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 21 dec 2013, 00:19
Indlæg: 380
Geografisk sted: Bjerringbro - Det mørke midtjylland
har desværre lige givet en håndfuld drejejern væk, en del af dem i kendte mærker.
Håber at andre kan støtte denne fine ide.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 aug 2017, 23:19 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 22 dec 2016, 08:46
Indlæg: 17
Geografisk sted: Danmark EU
Hvad med at lave nogle drejestål selv, jigs til slibning og professionelle jern er noget smarte forretningsfolk har opfundet for at få fat i jeres penge. Det er ikke så meget drejejernet det kommer an på, men personen der holder jernet, i praksis bruges der kun 2 - 3 forskellige jern, men det ser jo godt ud at have 50 ``professionelle`` jern hængende at de fleste bliver brugt meget sjældent er en anden historie. Lær at slibe på frihånd og der spares tid og energi på ikke at skulle lave opstilling hvergang man skal slibe man kan fint øve sig på noget almindeligt stål der har samme facon som drejejernet. Man kan læse sig til meget, erfaring får man ved at prøve at gøre det, der er mange muligheder på at finde materialer til drejestål hvis man gider at tænke sig om.
Prøv at undersøge om drejning i andre lande b.l.a. Afrika, Kina, og Japan og man kan se at det mere er viljen og evnerne end udstyret det kommer an på.

_________________
Det man ikke når i dag skal ikke laves om i morgen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 aug 2017, 01:26 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 26 nov 2011, 10:23
Indlæg: 5
Soerensen, vi snakker om elever her, som måske aldrig har stået ved en slibesten, endsige en slibemaskine, nej de kan ikke bare lige lære at slibe i frihånd så man får en god ens slibing eller skærpning hver gang. det er sådan noget man måske kan efter års træning og stor forståelse for egne ønsker om slibninger vinkler og andet.
En som aldrig har stået med et drejejern i hånden, har brug for lidt hjælp, og så er det altså nemmere at lære dem at bruge en jig på 5 minutter end det er at skulle bruge fem minutter hver gang der skal slibes på lige at skulle gøre det for dem, fordi de ellers ødelægger både jern og slibemaskine.
Og da vi her snakker om snedkerelever, kan de heller ikke abre lige lave noge drejestål ud af det blå. Husk på ikke alle er multihåndværkere, dette er primært folk som er i gang med at lære det allerførste om håndværk.
så kan du synes hvad du vil om ønsket og projektet, men det er ikke særlig relevant hvad du synes i denne sammenhæng. Tak skal du dog have for indsparket.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 aug 2017, 08:07 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 11 nov 2013, 19:50
Indlæg: 287
Geografisk sted: Klitmøller
Et er søkort at læse, noget andet er skib at føre!
Er dog enig i betragtning om at det er godt at lære slibning i hånden. At bruge kvalitetsjern til at lære og slibe, er nok tåbeligt, køb nogle han jern, så kan i gå over til kvalitet, når i har lært det.
Hvis du ønsker de skal prøve og dreje, med gode jern så køb et par stykker, de kan prøve med. Du kan jo slibe dem, hvis ikke du mener at snedkere skal lære at lave skarpt værtøj.

_________________
"At turde er at miste fodfæste for en tid - ikke at turde er at miste sig selv." ( Søren Kierkegaard)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 aug 2017, 09:15 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 22 dec 2016, 08:46
Indlæg: 17
Geografisk sted: Danmark EU
da jeg startede med trædrejning i 1967 var der ikke noget særligt at købe og vi havde heller ikke pengene til det så vi måtte bruge det vi har imellem ørerne, og som du skriver går de på en teknisk skole, og der har de alle muligheder for at lære både slibning samt at lave drejestål (spørg om hjælp i smede eller maskinarbejder afdeling) og ja de er elever og går der for at lære noget man lærer mest ved "learning by doing"
Jeg har arbejdet 6 år i Tanzania og Zambia, der hvor jeg boede var der ikke el, men det gik fint med at lave drejebænke, som blev holdt i gang med fødderne og stålet kom fra hakker og andre redskaber der var hårdt nok, det vigtigste er at lære at tænke selv og ikke forvente at man kan få det hele forærende.
Inden jeg rejste til Tanzania i 1983 fik jeg på den lokale tekniske skole lavet snittappe så vi kunne skære gevind i træ, 3 forskellige størrelser hvilket vi havde meget glæde af til at lave spindler til bl.a. høvlebænke.

Hvad med at lave en tråd om alle de ting man kan fremstille selv så vi kan komme "mærkevare" snobberiet til livs

_________________
Det man ikke når i dag skal ikke laves om i morgen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 aug 2017, 13:11 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 26 nov 2011, 10:23
Indlæg: 5
Jeg synes at det er ærgeligt at tråden udvikler sig til dette, i stedet for at forholde sig til det der bliver spurgt til. Jeg tror jeg lukker tråden her inden stemningen bliver for giftig. Hav en god dag alle sammen.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team