www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 13:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Olieklude
Indlæg: 02 aug 2017, 17:15 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 mar 2009, 01:29
Indlæg: 429
Geografisk sted: Vestamager
Jeg er helt med på, at klude som er brugt til olier af forskellig art til overfladebehandling,
bør smides i en tæt metalspand med låg, eller vædes godt med vand.
Men hvorfor ?
Er blevet undervist i dette, og følger osse rådene selv, men har aldrig hørt om nogen som rent faktisk har oplevet selvantændelse af klude. I min verden, skal der tilføres varme før noget kan selvantænde.
Hvad er kemien/grunden til denne risiko for selvantændelse ?

/Kim

_________________
Drejer på en Nova Galaxi DVR


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Olieklude
Indlæg: 02 aug 2017, 18:13 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Jeg skal afholde mig fra at prøve at give et endeligt svar, men i hvert fald mere end én drejer/forening i US og UK har prøvet at efterprøve det med selvantænding. Man registrerede pæne temperaturstigninger, men ingen af forsøgene endte med at der faktisk gik ild i noget.

I min skoletid fik vi vist skræmmefilm om brandfare inklusive de selvantændende klude. "Handlingen" i filmen var noget med at fernisere gulve.
Mon brandvæsnets erfaringer stammer fra kombinationer af hærdende olier/fernis/lak med et lavere antændingspunkt, eller større mængder olie i en klud krammet sammen under noget letantændeligt?

Agerbundsen, det her må være dit område?

Mine olieklude ryger ud på perlestenene i carporten eller udbredt i en stålvask indtil de et stive.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Olieklude
Indlæg: 02 aug 2017, 18:58 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 11 nov 2013, 19:50
Indlæg: 287
Geografisk sted: Klitmøller
For nogle år siden brændte tri trap i Vejle, pga efterladte linolieklude. Der findes mange eksempler, så pas på, med mindre i ønsker spænding. :ugeek:

_________________
"At turde er at miste fodfæste for en tid - ikke at turde er at miste sig selv." ( Søren Kierkegaard)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Olieklude
Indlæg: 02 aug 2017, 21:43 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 dec 2008, 19:06
Indlæg: 260
Geografisk sted: Kirke Såby
Under hærdning udvikles der varme og derved kan der opnås temperaturer høje nok til selvantændelse.
Når kluden er krøllet sammen jan varmen ikke komme væk, men hvis overfladen er stor nok (kluden foldey helt ud) stiger temperaturen ikke så meget. Reelt set stiger temperaturen også når olien påføres et emne, men ikke noget som fører til antændelse, sa der er overflade og luft nok til at komme af med varmen.
Nordsø museet i Hirtshals er også et eksempel, hvor forkert håndtering af brugte klud efter oliering af gulve - puha.

_________________
Med venlig hilsen

Mogens Hartmann

Nu står der også Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Olieklude
Indlæg: 02 aug 2017, 23:00 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 19 jun 2009, 17:14
Indlæg: 5
Geografisk sted: Skælskør
Jeg har været inde hos genboen med en pulverslukker for nogle år siden,
og slukke brand I en bunke fernis-klude, der heldigvis var lagt udenfor men opad huset,
så de var tæt på at antænde udhænget.

Jeg har også været kaldt til brand på det gamle Skælskør rådhus p.gr. lak-klude smidt i en spand.

Så man skal være forsigtig med hvordan man behandler olievædede klude after brug


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Olieklude
Indlæg: 03 aug 2017, 00:03 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 23 sep 2014, 12:47
Indlæg: 327
Geografisk sted: Rødkærsbro.
For nogen år siden var der et møbel fabrik i Bording og et Skole Bygning i Gl. Rye der brændt ned årsagen var opgivet som fejl opbevaring af brugt olie klude opbevaret i en ikke tæt sluttende beholder. Da der var ilt nok samt det hærdende olie klude efter 6-8 timer antændes det ret hurtigt.

Mvh. David


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Olieklude
Indlæg: 03 aug 2017, 04:21 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Linolie, fernis, lak, maling og hærdende olier tørrer ved at oxidere. DVS polymerisere ved at optage ilt og danne større molekyler. Denne reaktion er eksotermisk, og udvikler varme. Hvis kludene er krøllet sammen, så kan varmen ikke komme væk, og temperaturen i kludene stiger.

Ved højere temperaturer, så foregår reaktionen hurtigere, og udvikler mere varme indtil det bliver varmt nok til at der går ild i kludene. Princippet er ikke til diskussion, sådan er det.

For at undgå brand, skal kludene enten opbevares i vand eller spredes ud på en ikke brandbar overflade eller lukkes inde i en lufttæt metalspand. DE MÅ ABSOLUT IKKE SMIDES I EN SKRALDESPAND.

Personligt bruger jeg altid en-gangs gummihandsker, så jeg krænger den ene handske ud over kluden, fylder den med koldt vand og propper den i den anden handske. Vandet gør det at hvis der skulle være en reaktion, holder vandet det koldt nok til at der ikke går ild i det.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Olieklude
Indlæg: 04 aug 2017, 21:36 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 05 apr 2009, 22:50
Indlæg: 787
Geografisk sted: Silkeborg
Prøv at lægge en gennemvædet svamp med linolie i solen , så går der ikke længe før svampen begynder at brænde indefra midten.

_________________
Ingen er forpligtiget ud over sine evner.


Medlem af klubben NOVA DVR XP


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Olieklude
Indlæg: 04 aug 2017, 22:41 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 09 sep 2010, 11:21
Indlæg: 1375
Geografisk sted: Kongens Lyngby
Svamp og linolie er til at skaffe, men hvor får du sol fra?

_________________
Finn Guldbæk

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team