www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 21:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 30 jan 2017, 21:19 
Offline
lille spån
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 mar 2015, 23:00
Indlæg: 29
Geografisk sted: Svendborg
Jeg er ved at indrette et lille drejeværksted i enden af en muret garage og vil gerne have noget varme på derude.
Rummet er ca. 12 kvm og er via en dør koblet sammen med en garage.
Jeg vil høre om nogle af jer har erfaringer med forskellige varmekilder?

Den billige løsning er en gasvarmer fra et byggemarked, men jeg kan forstå at de sender en del vand ud i luften og forhøjer luftfugtigheden.
Kan det være et problem ifht. at opbevare træ derude og evt. genere værktøj og drejebænk?

Den dyre løsning er at installere en brugt lille brændeovn.
Det giver jo en dejlig tør varme. Jeg kan evt. aflede noget af varmen til garagen, så jeg ikke ender med at dreje i en finsk sauna.

Spørgsmålet er også om det kan være problematisk at rummet f.eks. om vinteren er samme temperatur inde som ude,
og når jeg så skal arbejde varmer det op til 15-20 grader... Det er jo noget af et temperaturskift for træet?

Er der nogle erfaringer derude, eller står I også i en thermokedeldragt, som jeg gør i øjeblikket ;-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jan 2017, 21:34 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2008, 11:02
Indlæg: 936
Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg har i mange år brugt gas uden problemer, men jeg er der beller ikke så længe ad gangen, og varmer ikke så højt op.
For år tilbage var der et indlæg om, at gas nok giver lidt mere vand fra sig under forbrændingen end petroleum, men ikke så meget at det har nogen reel betydning.

_________________
Mvh
Kaj S.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jan 2017, 22:52 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 16 feb 2014, 23:51
Indlæg: 132
Geografisk sted: Risskov
hej jeg bruger en olie radiator på el jeg har det ikke så godt med åben ild i drejeværkstedet da der jo altid er spåner og støv samtidig er der termostat på så det er ikke så dyrt at varme op .
Hilsen Hans

_________________
Der står en (Homeur Lyon) og killinger 1450 og en mc1018vd på mit værksted
Hilsen Hans-graff.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jan 2017, 23:06 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 05 apr 2009, 22:50
Indlæg: 787
Geografisk sted: Silkeborg
Jeg prøvede også med en olieradiator men den tog lang tid om at varme værkstedet op. Så jeg købte en varmeblæser hos onkel Harald. http://www.harald-nyborg.dk/p11774/heat ... laeser-5kw Den starter jeg en time før jeg går i værkstedet, så er der behageligt 18 grader.

_________________
Ingen er forpligtiget ud over sine evner.


Medlem af klubben NOVA DVR XP


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 jan 2017, 08:26 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Gasvarmere fås med udgang af forbrændingsluften gennem væggen.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 jan 2017, 08:46 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 03 jan 2016, 00:23
Indlæg: 139
Geografisk sted: 8670 Låsby
Startede med en billig gas ovn... den gav alt for meget fugt, så der endte med at komme mug på min garageport..
Så var jeg heldig at få en Zibro ovn, og den er jeg super tilfreds med. Godt nok er de ikke billige i indkøb, men jeg kan da slet ikke undvære den.

Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 jan 2017, 08:55 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 okt 2008, 07:16
Indlæg: 245
Geografisk sted: Tørring
Petroleumsovn, pris +/- 1500 kr. Petroleum 4x5 ltr knap 300 kr. Brugte den for år tilbage til opvarmning i fortelt om vinteren. Er med blæser så hurtig varme. Eneste ulempe er lille smule petroleumsluft ved tænding og slúkning. Men ikke generende.
Svend Aage

_________________
Det er aldrig for sent at prøve nyt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 jan 2017, 09:21 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 feb 2015, 12:31
Indlæg: 398
Geografisk sted: 4160 Herlufmagle
Jeg har lige købt en luft til luft varmepumpe hos Wupti En Qlima varmepumpe S3425 Wifi ready til kun 4249,- Fås også i bla. Bauhaus til 3999,- Jeg talte med en tømmer i området hvor jeg bor, han bruger den i sit værksted og den har været i brug et års tid nu, den varmer på frostdage og køler på de varme dage :)

https://www.wupti.com/produkter/bolig-o ... AtsQ8P8HAQ

_________________
Hyggelig hilsen Og God dag.
Robin :)
Glad ejer af en Jet 3520B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 jan 2017, 17:13 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 apr 2008, 23:17
Indlæg: 989
Geografisk sted: grundfør. hinnerup
petroleums ovn fra onkel skrammel ca600kr og petroleum ca250 og så er der 20grader efter 15minuter i et skur af træ og efter 1/2 time står jeg i skjorte ærmer og døren er blevet åbnet op
for at jeg ikke smelter væk
hilsen allan

_________________
Medlem af klubben NOVA DVR XP


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 jan 2017, 17:23 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 okt 2014, 20:00
Indlæg: 144
Geografisk sted: Ebdrup- et sted midt på Djursland
Jeg har også en luft til luft varmepumpe i værkstedet, og er utroligt glad for den. Jeg har altid 16 grader. Tidligere havde jeg en petroleumsovn, men jeg oplevede at når den havde været tændt i en halv time kom der kondens på vinduerne. Det har jeg ikke oplevet efter jeg installerede varmepumpen. Jeg nyder også at luftfugtigheden sjældent kommer over 50%.

_________________
Vh
Birger


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 jan 2017, 18:54 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 11 dec 2013, 23:41
Indlæg: 390
Geografisk sted: Øst for Horsens
Har også monteret luft til luft varmepumpe i værkstedet.
80 M2 opvarmes uden problemer :D


PS. Jeg har en komplet varmepumpe i overskud, hvis der er en som mangler.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 jan 2017, 19:13 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 19 feb 2016, 22:11
Indlæg: 73
Geografisk sted: Sandved(Vestsjælland)
Har ca 40 m² at opvarme og bruger en 5kw varmeblæser fra Harald Nyborg og jeg har hurtigt varme :lol: men har kigget på en TLC varmepumpe på den tyske eBay, kan købes for ca 3300kr.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 jan 2017, 20:50 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 19 maj 2008, 22:49
Indlæg: 66
Geografisk sted: Øster Brønderslev
Jeg overvejede at udnytte min hjemmelavede strøm bedre end den olieradiator med blæser, jeg ellers benytter. Imidlertid blev jeg advaret om, at indedelen i en luft til luft varmepumpe er meget følsom overfor støv!!! Har I det støvfrit i værkstedet? Eller?? I mit 20 kvm værksted ligger støvet tykt uagtet brug af spånsug, støvsuger og udsugning.
Jens J.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 jan 2017, 21:29 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Min luft-til-luft-varmeveksler har nu kørt i godt et år, heraf konstant i knap 5 måneder sidste vinter og foreløbig 3 måneder i denne vinter.
Ingen problemer med støvet, men jeg med vilje anbragt svævestøvsfilteret på modsat side af drejebænken.
10 grader og luftcirkulation konstant, og det tager lidt over en halv time at fordoble temperaturen, hvis jeg trænger til mere varme.
Dejligt system. Min installatør har kun haft problemer med parallelimporterede modeller beregnet til varmere himmelstrøg. Det er angiveligt dem, hvor den udvendige del iser til i kolde vintre.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 jan 2017, 21:49 
Offline
lille spån
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 mar 2015, 23:00
Indlæg: 29
Geografisk sted: Svendborg
Hej alle

Mange tak for alle svarene :-)
Jeg tror jeg vil gå lidt videre med at undersøge luft til luft varmepumpen.
Det tæller som en ekstra fordel at kunne holde værkstedet frostfrit.

Hilsen Jens


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 feb 2017, 12:09 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 15 dec 2016, 12:09
Indlæg: 13
Geografisk sted: Odense
En petroleumsovn giver en OK varme, det tager selvfølgelig lidt tid inden varmen breder sig, men jeg synes egentlig den har en god økonomi.

CAVE!
Pas på hvis rummet er for tæt! Jeg var engang ude for, at jeg efter flere timer med behagelig varme pludselig følte mig frygteligt træt, gabte og kunne ikke helt forstå det, klokken var kun syv aften. Tændte mig en smøg - eller rettere forsøgte! Tændstikken ville ikke fænge. Det gik op for mig, at ovnen havde opbrugt for meget ilt! Således for meget CO2 og risiko for kulilteforgiftning. Da jeg nu stadig sidder her mere end ti år efter viser blot at kulilteniveauet ikke har været så højt.

Pauli


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 feb 2017, 13:03 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Pauli,

Hvis det du beskriver var nøjagtigt, så var du meget heldig - der var ikke ret lang tid før du havde besvimet og udåndet af mangel på ilt.

Efter min mening, så bør enhver form for forbrændingsvarme have røggasserne ledt ud i det fri IKKE i rummet. Det er lige meget hvor billigt det er hvis du ikke overlever!

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 sep 2017, 09:29 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
jeg genopliver lige denne her :D

Jeg skal høre om der er nogen derude der har en Qlima s-3425. på værkstedet. jeg har 2 spørgsmål

1) der står : Det er vigtigt at være opmærksom på, at anlægget kun kan bruges i tørre omgivelser ?? hav hvordan skal den lige tolkes? at udendørsenheden skal sidde overdækket eller ??

2) filter ? suger den luften indefra eller hvordan, siden den har filtre på indersiden, og .... hvordan med støv i forhold til det ?

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 sep 2017, 22:56 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 dec 2009, 00:36
Indlæg: 846
Geografisk sted: djursland/ syddjurs
Mit værksted er en pavlion som blev sat på en sokkel og men betongulv undergulvet er isoleret med leganødder, jeg havde i mange år elvarme, men det var en dyr adler så da vi fik oliefyret skiftet ud med et pillefyr lagde vi "fjernvarme" ind, og der er 20 grader fra september til maj, døgnet rundt.
Jeg fungere ikke under tyve grader, men det er skønt at gå i værkstedet når man har lyst og ikke skal tænde for varmen en time før man kan jo risikere at man falder i søvn på sofaen medens man venter, og det vil jeg ikke risikere.

_________________
Venlig hilsen René
intet er umulig, noget tager måske lidt tid.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team