www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 03:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 22 jan 2017, 22:20 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 15 dec 2016, 12:09
Indlæg: 13
Geografisk sted: Odense
Hej alle

Jeg synes det kunne være interessant at se hvordan forummets medlemmers værksted er indrettet. Det kunne blot være nogle få fotos som viser dit værksted til alle os andre.

Min forestilling er, at det ikke skal være den fysiske plads der begrænser os små hobbyister, men det kunne alligevel være sjovt at se hvordan I andre har indrettet jer. Jeg er sikker på at jeg vil vil blive misundelig, og at nogle af jer hardcore-drejere har nogle fysiske rammer jeg aldrig vil opnå.

Jeg vil selvfølgelig selv lægge ud. Jeg bor i en bylejlighed med meget begrænsede pladsforhold, men synes alligevel jeg har min egen lille hule hvor jeg kan dyrke lidt amatør-hobby. Mit lille kælderrum måler ca. 2½ x 4 m og jeg må derfor begrænse mit udstyr til pladsen og gå ret meget på kompromis. Det gør intet for mig, da jeg jo blot er en glad amatør. Mit bedste udstyr er min lille høvlebænk, hvor tængerne kan sættes både foran og i siderne, og hvor jeg har tildannet en billig MDF-plade til at lægge henover når jeg f.eks. skal male eller ordne cykel (med oliesvineri osv.).

Vedhæftet fil:
Fil 22-01-2017 21.07.59.jpg
Vedhæftet fil:
Fil 22-01-2017 21.09.26.jpg
Vedhæftet fil:
Fil 22-01-2017 21.09.00.jpg
Vedhæftet fil:
Fil 22-01-2017 21.08.30.jpg


Med andre ord: Vis os dit værksted og gør os andre grønne af misundelse.

Hilsen Pauli


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jan 2017, 22:43 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 12 nov 2012, 22:15
Indlæg: 233
Geografisk sted: Syvveje, djursland
For dælen Pauli...

Hvor er spånerne? Der er jo pinligt rent i dit værksted. Brug hellere tiden på at lave nogle spåner, noget rod eller noget helt tredie. Det ligner slet ikke at det værksted bliver brugt. Selv soklen på søjleboremaskinen er totalt støvfri.

Mvh. FT Cocker/Peter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jan 2017, 22:48 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 12 nov 2012, 22:15
Indlæg: 233
Geografisk sted: Syvveje, djursland
Men det er da et godt udnyttet rum. Hvor hver ting har sin plads.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jan 2017, 06:46 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Fint lille værksted. Du er ikke alene i at skulle bruge minimal plads.

Jeg er lige flyttet fra et 100 m3 værksted til lejlighed, hvor pulterrummet ville have blevet til et fint værksted, men det er ikke tilladt eller praktiskt, da det ville støve i kælderen og genere de andre beboere.

Min løsning har været at donere min drejebænk til det lokale seniorværksted, hvor jeg kan komme og bruge den. Det er et ongående projekt, så billeder må vente.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jan 2017, 08:08 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Vi har da vist gjort noget lignende før, men altid spændende.
Mit kan ses på et 360 graders pano via et link på nederst på min hjemmeside :
www.nf-woodcraft.dk
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jan 2017, 21:32 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 15 dec 2016, 12:09
Indlæg: 13
Geografisk sted: Odense
Nils,
det er da et imponerende værksted - hyggeligt, rummeligt, velordnet. En ordentlig motherf***** af en drejebænk. Er det en anden type man ser bag acrylruden? Jeg kan især godt lide rødvinsglassene.
Og nogle meget, meget flotte ting du laver. Drejning, piber, knive. Den egeknude du viser øverst, er den drejet i to omgange med 90 gr. forskel i opspændingen?
Er grøn af misundelse...

Peter,
Ja, hvor er spånerne? De er såmænd fejet op! Den eneste fordel jeg kan se ved at have et meget lille hobbyrum er, at man meget hurtigt lærer at rydde op og holde orden - ellers kan jeg jo ingenting finde. For mange spåner gør, at jeg ikke vil kunne finde ud af rummet :lol:
(Der er i øvrigt oftest ret støvet, men til ære for fotografen fik jeg lige støvsuget også).

Hvad angår tråden er det vist bare mig der ikke kan finde ud af at bruge forummets søgefunktion godt nok - havde søgt efter en lign. tråd.

Pauli


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jan 2017, 21:44 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Den drejebænk, der kan anes, er en gammel tysk metaldrejebænk, som jeg drejer piber på.
Den til træ er en Kramper.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jan 2017, 23:23 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 mar 2009, 01:29
Indlæg: 429
Geografisk sted: Vestamager
Jeg blev desværre sprunget over som barn, da generne til ordenssans skulle uddeles.
Så mit værksted egner sig nok ikke til andres beundring :)
Men IMPONERENDE så pæne, ryddelige og støv- spånefri værksteder i har :)
Er lidt misundelig, for jeg bruger urimelig megen tid på, at finde det stykke værktøj jeg VÉD ligger lige i nærheden ;)

/Kim

_________________
Drejer på en Nova Galaxi DVR


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jan 2017, 23:50 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Jeg kan se, at jeg ikke fik svaret på spørgsmålet om egeknuden og de 90 graders drejning. -ja, men med den del, som går igen i begge opspændinger som en perfekt halvkugle. Ellers kan det ikke lade sig gøre.
Ang. spåner: mit værksted er stadig lige rent. Nu fordi jeg har fået en hundehvalp, som i modsætning til den forrige meget gerne vil med i værkstedet, og det er en meget langhåret hippiehund, hvor der kan sidde utrolig mange spåner fast i pelsen.
I øvrigt kan jeg faktisk rigtig godt lide, at der er ryddet op i værkstedet, så jeg ikke skal starte med at rydde op, så jeg slutter altid med kosten og støvsugeren.
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 feb 2017, 15:20 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 09 feb 2017, 15:22
Indlæg: 3
Blot en beskrivelse denne gang - (Mine eksisterende fotos er alt for store og skal konverteres/beskæres før eventuel brug)........

Velisoleret udhus med 25 kvadratmeter gulvareal, placeret under samme hel-valm-tag som vores 'Hornsherredshus'. Jeg har opdelt det i:

a) en dreje-afdeling på 10 kvm med NOVA2024'eren, høvlebænk, spånsug og microsug +drejetilbehør på væg, især - og
b) en afdeling på 15 kvm. med lidt møbler, gl. musikanlæg, stigereol m. alm. værktøj/tilbehør, el-værktøj og lagerplads i øvrigt, vinteropbevaring af komposter, plæneklipper, træbriketter i 10 kilos poser etc.

Adskillelse: En MEGET-LET-skillevæg, bygget af 21 x 21 mm-fyrretræslister (!) & en trådarmeret plasticpressenning (Oprindeligt 3 x 6-8 meter) fra Harald Nyborg. ''Forhæng'' i mellem de to afdelinger er i samme lette materiale på en simpel Oldemors-stang af stål.

Årsag til adskillelsen: Jeg har en 'Panasonic' luft-til-luft-"sommerhus"pumpe i den store afdeling, og dén vil jeg gerne beskytte i mod slibestøv især. Pumpen holder udhuset på 16 gr. året rundt med et yderst anstændigt strømforbrug.

Jeg anvender i stor stil gamle dekorative paprør uden låg fra Fleggaard / div. flyrejser, hvor der har været 70/100 cl.-spiritusflasker i, putter flamingo eller tyk skumgummi i bunden af dem og har et godt og hurtigt sted at parkere alskens drejejern ! Nogle af rørene står på gulvet, nogle er sat op på væg med vvs-hul-bånd.

VH nova2024

Drejer på 9. år


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 feb 2017, 17:12 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 23 sep 2014, 12:47
Indlæg: 327
Geografisk sted: Rødkærsbro.
Jeg har hverken Fejet eller støvsuget for ikke at tale om at rydder op og det bliver heller ikke før efter Paaske.
Så i må tag det som det er.
Vedhæftet fil:
HPIM2688.JPG


Vedhæftet fil:
HPIM2687.JPG


Mvh. David.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 feb 2017, 02:21 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 mar 2011, 16:04
Indlæg: 152
Geografisk sted: 3230 græsted
Hej jeg synes du har ud udnyttet dine få kvadratmeter godt med nogen rigtig maskiner jeg håber jeg får indrettet mig bare halv så godt som dig jeg har kvadratmeter at boltre mig på mit er både til hobby og erhverv men har ret er interesant at se hvordan andre har indrettet sig det giver en indspiration hvordan man selv kan indrette sig på bare klø på mvh Bernhard


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 feb 2017, 09:27 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 nov 2009, 14:32
Indlæg: 1736
Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Der bliver lige et enkelt fra mit værksted på ca 22 kvm.
I den anden ende står min båndsav og bænkboremaskine samt et par reoler med mindre stykker træ.
Den sorte kontakt på væggen bag drejebænken er til spånsugeren, som står ude på den anden side af væggen.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Med venlig hilsen

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 feb 2017, 16:58 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 sep 2016, 13:34
Indlæg: 73
Geografisk sted: Fyn
Hejsa

Jeg ved ikke om man kan være bekendt med at fremvise sådan noget rod..... men da jeg er ny her så må jeg da have en undskyldning..... Ik?

Jeg skal nok tage mig sammen og rudde lidt op, det er bare spørgsmål om hvornår...... :D :


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
A. Esjarsson


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 maj 2017, 10:05 
Offline
Ny bruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 mar 2016, 16:00
Indlæg: 9
Geografisk sted: Horsens
The Foreigner skrev:
Jeg har hverken Fejet eller støvsuget for ikke at tale om at rydder op og det bliver heller ikke før efter Paaske.
Så i må tag det som det er.
Vedhæftet fil:
HPIM2688.JPG


Vedhæftet fil:
HPIM2687.JPG


Mvh. David.


Hej Davis. Jeg kan ikke se at du har undladt at støvsuge, mit ser ligesådan ud !!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team