www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 13:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 24 okt 2016, 20:34 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2016, 13:58
Indlæg: 117
Geografisk sted: Nørrebro, København
Hej

Nu da de Thompson jern er kommet inden for døren skal de jo også have et håndtag at sidde fast i. Jeg har en kammerat som har lovet mig et stykke ask som han ikke selv kan bruge, fordi det ikke er spejlskåret. Der går bare lidt tid inden vi ses næste gang... Men jeg kom i tanke om, at jeg har en stump stavlimet køkkenbordsplade, også i ask, på loftet. Vil det være helt tosset at bruge det til håndtag til jernene? Jeg tænker på om det kunne splitte ad når man står ved bænken en dag...

På forhånd tak for svarene...

_________________
Gode hilsner
Lars


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2016, 15:29 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2016, 13:58
Indlæg: 117
Geografisk sted: Nørrebro, København
Hmm. Er der virkelig slet ingen som har en mening om dette? Det plejer ellers ikke at skorte på den slags :D

_________________
Gode hilsner
Lars


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2016, 15:59 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 20:30
Indlæg: 443
Geografisk sted: Valby
Det burde nok kunne holde, men hvis du vil have noget i et stykke kan jeg nok finde det i kælderen;)

_________________
Jesper Koed

Medlem af klubben NOVA DVR XP


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2016, 16:18 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Rooolig nu. Altså meninger, dem er der masser af, men forum handler jo om holdbar *viden*, ikke? ;)

Nu er det vel en tømrer/snedker, du skal spørge om holdbarheden af limet træ i forskellige dimensioner, men jeg har da lavet et eksperiment med at bruge en stump kasseret bordplade (termo-ask, kaldte FinnG det. For den lede, hvor det støvede).

En stav var lang nok til et kort håndtag som dette uden limning og altså uden grund til at frygte styrke-problemer

Vedhæftet fil:
I et stykke.jpg



Det andet eksperiment er jeg som du ser ikke blevet færdig med endnu. Men når du nu javer: Limningen er midt i det lidt uskarpe nærbillede.

Vedhæftet fil:
Limet A.jpg


Vedhæftet fil:
Limet B.jpg


En 3. stav (også limet) prøvede jeg at spænde op og hænge mit spæde barnelegeme i (2 meter, knap 100 kg). Intet problem, og jeg antager, at hvis det færdige jern *virkelig* hugger i, så ryger jeg med rundt før det knækker.

Ray Key-jernet på første billede er venligst doneret af Stig for længe, længe siden men er først nu flyttet over i et træ-håndtaget. Kobberet er doneret af min VVS-mand, der var lidt imponeret over at se det pudset til korn 1200.

VH, Lars
Nu med test-stress


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2016, 17:09 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2016, 13:58
Indlæg: 117
Geografisk sted: Nørrebro, København
Tak for tilbuddet Jesper. Men jeg har jo dette limtræ liggende og det andet som del af en varig bytten imellem når muligheden byder sig. Men en anden gang hvis du har noget i overskud måske?. Jeg har jo set hvor mange gode stykker der gemmer sig i din kælder.

Tak Lars. Dejligt at se at andre også roder sig ud i sådan noget...
Ja jeg må jo indrømme at det kribler lidt samtidig med at jeg ikke har min egen bænk endnu og derfor har en uge fra gang til gang på en bænk. Så derfor ville jeg gerne have det afklaret... Jeg er heller ikke som sådan i tvivl om holdbarheden jeg tænkte bare på om vriddet kunne få limningen til at briste. Men det må komme an på en prøve... Hvis der ikke kommer mere herfra var det fordi det ikke virkede.

_________________
Gode hilsner
Lars


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2016, 18:48 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 20:30
Indlæg: 443
Geografisk sted: Valby
Du siger bare til, ellers ender noget af det jo bare med at være afleveringspligtigt til Nationalmuseet ;)

_________________
Jesper Koed

Medlem af klubben NOVA DVR XP


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2016, 19:57 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Danetræ!

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2016, 20:56 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2016, 13:58
Indlæg: 117
Geografisk sted: Nørrebro, København
Om 3000 år hedder det ikke moseeg men kælderbirk! Jeg skal lige smide et par klodser mere i brændestablen inden jeg skriver til dig. Jeg får noget "frisk" kirsebær fra svigermekanikkens sommerhus i løbet af nov-dec så kan vi jo bytte lidt hvis det har interesse...

_________________
Gode hilsner
Lars


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2016, 21:28 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Lars, sørg for selv at fælde det kirsebær, marvflæk det på stedet og smør enderne.
Pragtfuldt træ men hysterisk til at flække, i hvert fald for en del træers vedkommende.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 okt 2016, 06:48 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2016, 13:58
Indlæg: 117
Geografisk sted: Nørrebro, København
Det har desværre ligget fældet i 3 år så der bliver nok noget spild. Nu må vi se...

_________________
Gode hilsner
Lars


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2016, 12:56 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 16 mar 2015, 00:45
Indlæg: 98
Geografisk sted: Hundested
Vedr. holdbarhed på lamineret træ.
Jeg har lavet nogle køller ( til at slå på stemmejern med m.m.) netop i bøg bordpladerester sammenlimet 3-4 lag efter ønsket diameter.
Køllerne splintres ved brutalis adfærd men limningerne holder.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2016, 16:58 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2016, 13:58
Indlæg: 117
Geografisk sted: Nørrebro, København
Super! For der er slet ikke plads til et næsehorn de steder jeg kommer! Jeg tror også nok det skal holde og der er heller ikke nogen som er kommet med skrækscenarier eller direkte advarsler endnu. Tak for erfaringen.

_________________
Gode hilsner
Lars


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2016, 17:17 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
En korrekt udført limning bør altid være stærkere end det omgivende træ, så jeg kan slet ikke se problemet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2016, 17:19 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Det er vel kun, hvis man ved stavlimet træ "kommer til" at bruge lige netop det stykke, som er endetræslimet, at det er problematisk.
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2016, 18:07 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2016, 13:58
Indlæg: 117
Geografisk sted: Nørrebro, København
Det stykke bordplade er den billigste variant fra byggemarkedet så stavene er relativt smalle og forskellige længder, sandsynligvis med blandet kerne- og splintved i en pærevælling. Men der er en stav som kan ligge i fuld længde i centrum af hvert af håndtagene. Så må kanterne have mulige endestød væk fra værktøjet.

_________________
Gode hilsner
Lars


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Torben Nielsen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team