www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 10:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 06 aug 2016, 20:22 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 03 aug 2016, 10:21
Indlæg: 4
Geografisk sted: Aabybro, Nordjylland
Hej Alle,

Først tak for et godt forum, med masser af god information om, ja alt muligt.

Jeg er ny både som bruger og trædrejer, men jeg har arvet en ældre model i støbejern, på vanger og med tilhørende stativ.

Den virker til at være stabil og snurre også fint, og efter lidt vold og WD40 fik jeg også pinol konusen ud, så den virker som den skal.

Mit problem består i at spindelen er med 3/4" gevind, tror jeg nok, og den er ikke med konus. Den medbringer der fulgte med skrues på, men den har
det ikke for godt.

Jeg kan ikke umidelbart finde en ny medbringer på nettet, men vil også helst have en ny spindel med konus og M33 gevind, så er der nogen som har nogen idé om det er muligt at fremskaffe noget sådan, eller skal jeg have den special lavet/dreje og vil det være stabilt nok?

Jeg håber at der er nogen som har gode råd, og som kan fortælle mig om det overhovedet kan betale sig at tune sådan en bænk?

M.v.h
Theis B


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 aug 2016, 20:26 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Et par billeder vil være godt.
Så kan vi muligvis artsbestemme kræet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 aug 2016, 20:39 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 03 aug 2016, 10:21
Indlæg: 4
Geografisk sted: Aabybro, Nordjylland
Her er lidt billder. Det er ikke de bedste, men jeg har gang i et bordrundsav projekt der fylder lidt i værkstedet.

Farven tror jeg heller ikke er til at stole på på, da det ser ud til den er malet på et tidspunkt. Det er nok også derfor der ikke står nogen producent. Samt håndtaget på pinoldokken er hjemmelavet.

Det ville være fedt at få den identificeret, så kunnde det være der var lidt muligheder for udstyr.

På forhånd tak.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 aug 2016, 20:53 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
I mine øjne ligner det en gammel Luna.
Det er et gæt og mon ikke der er nogen herinde, som kan ramme nærmere?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 aug 2016, 22:01 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Er der heller ingen synlige oplysninger på et evt. motorskilt?

Umiddelbart ligner det ikke en engelsk drejebænk, og de 3/4" kunne måske være 20 mm i stedet. I så fald *kunne* stigningen være 1,5mm - prøv at måle fra gevindtop til gevindtop.

Men det er også gæt herfra.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 aug 2016, 01:04 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 11 feb 2009, 20:53
Indlæg: 529
Geografisk sted: Taulov-Fredericia
En af mine første drejebænke var helt magen til. (Måske den samme?) farven passer også med den hammerlak som jeg malede den med. Jeg fandt aldrig ud af mærket og selvom den kunne bruges, så er jeg glad for at jeg solgte den og fandt en bedre. Er du sikker på at den er lavet af støbejern?
Mvh. Morten

Jeg eftermonterede en motor, som vistnok var noget størrere end den der sad på.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 aug 2016, 09:39 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 01 jul 2009, 22:27
Indlæg: 366
Geografisk sted: Brejning ved Børkop
Det er vanskeligt, at afgøre bænkens kvalitet på et par billeder. Det afgørende er, om du mener den kan bruges. Med hensyn til gevindet og problemerne omkring en medbringer kan det løses ved køb af en Vicmarc spændpatron, idet der til denne kan købes en medbringer, som kan spændes i denne spændpatron. Jeg vil tro, at en Vicmarc 100 vil være passende. Kontakt Allan Olesen - Sminge Inventar og maskiner - han vil kunne løse dit problem med gevind og medbringer.

Hilsen

Per

_________________
Per

Meget kan lade sig gøre, når man prøver!

http://www.kreativtraedrejning.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 aug 2016, 22:02 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 03 aug 2016, 10:21
Indlæg: 4
Geografisk sted: Aabybro, Nordjylland
Tak for svar, jeg vil prøve at kontakte Sminge og høre om de har en løsning.

Så må det vise sig om den er til at dreje på. Er der nogen klare indikatorer på at den ikke er tiden værd,
udover at den ikke skal danse rundt i værkstedet?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 aug 2016, 09:17 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Lidt svært at svare på, men der er et par punkter, du kan tage med i overvejelserne.

Når en drejebænk ikke har en gennemboret spindel og ikke har et standardgevind, så skal der et par krumspring til, hvis man vil benytte almindeligt tilbehør.
Du har allerede opdaget, at din medbringer skal skrues på, og hvis du vil have en ny eller en anden type, skal der nok ledes (og betales!) lidt og udvalget er i hvert fald stærkt begrænset i f.t. hvis spindelen havde en morsekunus, der er altdominerende standard.
Tilsvarende findes der et vældigt udvalg af eks. spændepatroner, hvis du får lavet en adapter til M33x3,5, men dels koster sådan én penge (tjek prisniveau på http://www.sminge.dk), dels så er det svært at sige, om din spindel kan håndtere vægten af en spændepatron. Flere, mindre drejebænke kan ikke. Måske kan du få et fingerpeg ved at tjekke, om spindelakselen i din drejebænk har TO lejer med lidt afstand imellem og at der i øvrigt ikke er slør.

Kunsten er IKKE investere penge i en drejebænk, der teknisk set er en blindgyde. Adapter, ny medbringer osv. er jo spildt, hvis du bliver bidt af drejeriet (tro mig, risikoen er stor!) og på et tidspunkt vil have en anden drejebænk.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 aug 2016, 23:10 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 03 aug 2016, 10:21
Indlæg: 4
Geografisk sted: Aabybro, Nordjylland
Her er lige en lille update.

Der kom en kammerat forbi, som kan et eller andet med metal og jern.
Han fik medbringeren med hjem, og gjorde noget ved den (aner ikke hvad) men på det kom den.

Så nu har jeg faktisk prøvet bænken, og den virker fint, men jeg kan dog godt se begrænsningerne i at den magler konus gevind.

Så hvis man nu bliver bidt af skidtet, og vil investere i en fornuftig drejebænk, hvad prisleje ligge man så i?

Jeg ved godt nogen er til konen andre til datteren, men en slag på tasken.

Mvh.
Theis


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team