www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 14 maj 2024, 18:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Påskeskål
Indlæg: 23 mar 2008, 22:10 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 14:28
Indlæg: 877
Geografisk sted: Rønde, Djursland
Den rare bøssemager fra Bjeringbro gav mig et stykke tyrksik valnød fra den tyrkisk/cypriotiske højslette.
Skålen er ca. 1,5 mm i tykkellse over det hele. Pudset og poleret efter alle kunsten regler. Jeg har brugt en mørk voks til afsluttende polering. Overfladen er ligesom den reflektere i lyset så årene bevæger sig, ligesom de vippebilleder der i kornflakes pakkerne. Skålen er ca. 15 cm. i diameter og ca 7 cm høj.
Vedhæftet fil:
100_8205_resize.JPG
Vedhæftet fil:
100_8206_resize.JPG
Vedhæftet fil:
100_8207_resize.JPG
Vedhæftet fil:
100_8208_resize.JPG
Vedhæftet fil:
100_8210_resize.JPG
Vedhæftet fil:
100_8211_resize.JPG
Vedhæftet fil:
100_8212_resize.JPG
Vedhæftet fil:
100_8213_resize.JPG


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Med venlig hilsen

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 mar 2008, 02:38 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Anders.

Jamen, jamen.

Flot skål, og meget flot finish ser det ud til på billederne.

Venlig hilsen
Kaj

PS. Lad den nu ikke falde på gulvet når den er så tynd i materialet...

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 mar 2008, 08:45 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
den ser Hammer godt ud !! meget meget lækker finish er super og bunden er du også kommet omkring med en god afslutning. Formen er god og anvendelig...

Hvor har du de der Buffs fra ?? de bliver dem jeg kun har kunnet finde i udlandet ??

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 mar 2008, 09:00 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 14:28
Indlæg: 877
Geografisk sted: Rønde, Djursland
Rasmus skrev:
den ser Hammer godt ud !! meget meget lækker finish er super og bunden er du også kommet omkring med en god afslutning. Formen er god og anvendelig...

Hvor har du de der Buffs fra ?? de bliver dem jeg kun har kunnet finde i udlandet ??



Det er såmænd det sæt jeg har købt i Harald Nyborg, jeg har fortalt dig det ved flere lejligheder brormand. ;) Napper lige et billede af indpakningen senere.

_________________
Med venlig hilsen

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 mar 2008, 09:02 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 14:28
Indlæg: 877
Geografisk sted: Rønde, Djursland
Det var også med rystende hånd den blev poleret færdig. :lol:

Kaj Petersen skrev:
Hej Anders.

Jamen, jamen.

Flot skål, og meget flot finish ser det ud til på billederne.

Venlig hilsen
Kaj

PS. Lad den nu ikke falde på gulvet når den er så tynd i materialet...

_________________
Med venlig hilsen

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 mar 2008, 09:41 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Kanon flot stykke træ. Det er det, der på engelsk hedder Circassic walnut. Det er valnød, som er fra den nederste del af stammen, dvs. hjertet af stubben. Det høstes med gravko istedet for motorsav.
En måde at få flammerne rigtig meget frem ( ud over at buffe, selvfølgelig. Som du har gjort) er at mætte træet med en hærdende olie F.ex. Danish oil.
Min modus operandi er: slib til fineste kornstørrelse, lav en fortyndet olie, så den trænger godt ind, gennemvæd træet, mens det slibes med fineste korn. Husk øjenværn, det sprøjter og gør nas, når man får stænk i øjnene. Tænd udsugningen, for at få terpentindampene væk.
Tør skålen af, check den løbende over de næste 3-6 timer og tør udsivende olie af. den skal være helt tør.
Lad den hærde i mindst 48 timer ved god varme( jeg stiller dem gerne væk en uges tid.)
Sæt den i bænken igen og slib de rejste fibre væk, gentag behandlingen, blot med ufortyndet olie.Tør ren og lad hærde igen.
Slib med ufortyndet olie og ståluld 000, tør ren og lad hærde. Vær meget efter udsivende olie dennegang, dette er "point of no return".
Når den er hærdet, kan man buffe alt hvad man ønsker.
Fidusen ved denne metode er, at danish oil og andre hærdende olier er transparente, når de hærder op. Dvs. de gør træet lysgennemtrængeligt. Det for eksempel gennemvædning med Danish oil, der gør Ron Kents skåle transparente. Det gør, at lyset kan trænge længere ind i de veddeformationer, som giver flammespillet i træet. Resultat: vildere og voldsommere flammer.
Indrømmet, det er besværligt, jeg gør det kun på de helt unikke stykker træ, og så laver jeg en 5-6 stykker af gangen. Samlebåndsproduktion gør tiden, man bruger på den enkelte skål, kortere.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 mar 2008, 13:17 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Smukt arbejde.. Det kan du vidst godt være stolt af..

Hilsen Peter

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 mar 2008, 14:57 
Jeg har også krereret et par skåle i påsken men har haft lidt problem med at få billederne ned under 256.
En elmeskål Ø22 H 16 Kanten er dekoreret med Texturjern
En lille elmeskål Ø17 H 11
Der en barkkantskål i æbletræ sort ukendt. Ø30 H ca 14.

.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Senest rettet af dc-olduser 25 mar 2008, 17:39, rettet i alt 1 gang.

Top
  
 
Indlæg: 25 mar 2008, 15:00 
Her de samme set fra bunden.For at få så meget af æbletræet med som muligt har jeg limet en fod på til opspænding den fjerner jeg først når træet er helt tørt ved at sætte den op i en træpatron og og støtte med pinolen og med lidt forsigtighed fjerne det der skal væk.
EM


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Senest rettet af dc-olduser 25 mar 2008, 15:22, rettet i alt 1 gang.

Top
  
 
Indlæg: 25 mar 2008, 15:16 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Erik : Det må man sige du er sluppet fint fra. Gode former simpelt og elegant... jeg kan selv godt li elmetræ, det er noget døw at dreje i men resultatet bliver super...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team