stig bredsgaard skrev:
Hmmmm!
Det der med at kritisere andres arbejde. Man kan hurtigt bevæge sig ud i minefyldt farvand.
Jeg prøver alligevel: Din finish er superb, det er den form for finish, man kun får ved at polere.
Hvad formen angår; har du overvejet at hæve odds lidt ved at lave den mere lukket? De der meget åbne skåle er meget taknemmelige at pudse, hvis du lader kanterne runde indad, stiller det langt større krav til drejeren.
Jeg ville gerne vide om den er lavet af et "bræt" eller den har været grovdrejet ud af et stammestykke og så findrejet efter tørring.
Jeg vil give Kaj helt ret i at det er godt at se en bund, som er drejet ren, istedet for at være lavet til en chuck.Jeg kunne godt have ønsket, at du havde fjernet hullet i midten.
Jeg har lidt extreme meninger på det punkt, jeg mener overhovedet ikke, man bør kunne se, hvordan en skål har været spændt op, medmindre der er tungtvejende grunde til det.Økonomiske grunde for eksempel. Jeg laver en serie babyskåle til en økologisk børneforretning, som jeg får 60 kr/stk for. Til den pris er bunden lige ud af opspændingpatronen, ellers hænger det slet ikke sammen.
Det kan man men jeg har selv bed om det og derfor må jeg tage de evt hak der kommer... her er så lidt retur på dit skriv
Finish - jeg er nok lidt en finish nørd når det kommer til stykket.
Ja helt sikkert men lige denne klods var tiltænkt en funktionel skål, en jeg kan smide mine nøgler i når jeg kommer hjem fra arbejde, derfor den lidt traditionelle. Desuden er det også den første skål jeg har drejet fra start til slut i mit eget værksted. Men alternativer til kante helt sikkert!! det er det næste der skal rodes med.
Den er drejet fra start til slut i knas tørt træ. den husflidsskole jeg går på passer Lumby mølle, der har de et monster af den gammel bloksav, der er en stor rundsav og tørreplads. Skolen er aftenskole så det betaler underviseren, men salget af træ til kursister dækker omkostningerne ved til at drive skolen. Det betyder at eks. den skål her er købt færdig tørret og jeg mener det var 16 kr. så jeg er så heldig at jeg ikke er tvunget til at dreje vådt og vente, men kan dreje våd og tørt i en stor pærevælling. Så den er drejet fra et helt stykke.
Formen på bunden endte sådan mest fordi jeg ikke da jeg drejede ydersiden havde kæber til at spænde den op og rense bunden. jeg er fuldstændig enig i at det sskal være svært at se hvordan den har været spændt op. Men igen så er det svært at se på billedet men effekten af den lille kant i bunden er noget andet når man stå med den er overgangen ikke til at se.
60,- stk er godt nok ikke meget, men jeg var på husflidsmesse i weekenden og kunne se jeg har fat i noget af det rigtige. der var masser af meget meget flotte værker, men finish den sidste finish og mærker fra patroner var det i min mening for mange af.
Kaj : traditionelle ja. men mange gange når man ser skåle drejet af hobby folk er der for mange ting der ikke hænger sammen, form finish osv osv... Det er måske fordi de fleste kaster sig over trædrejningen drejer en eller 2 rimelige skåle og bagefter strak forsøger sig med alle mulige experimenter. Jeg har en blandet holdning til det for man kan altid sige, det med den her lille sportsgren godt at have styr på basis have øvelse med de forskellige skæreteknikker, kunne formgive på det traditionelle plan. Når man så har noget mere styr på det kan man begynde at kaste sig ud i de store experimenter forme vaser Dybe HollowForms osv osv...
Til all : Tak for kritikken
_________________
Rasmus - Skew the wood
Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. -
http://www.woodturning.dk - tlf 29486637