www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 12:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 19 mar 2008, 11:45 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Her er lige et par billeder af den seneste skål jeg har fået lavet...
Det er lindetræ (lækkert at dreje i) slebet med min nye sorby sandmaster og ploeret med den helleige treeinghed :-)
Og brugte de Jumbokæber jeg har købt på prøve hos Carsten... jeg tror jeg beholder dem... de er godt nok lidt små men passer meget godt til en del af de mindre emner jeg lavet...
Vedhæftet fil:
IMG_0616.JPG
Vedhæftet fil:
IMG_0610.JPG
Vedhæftet fil:
OKIMG_0609.JPG


Lad mig høre hvad i mener.. vil også godt vide hvad i siger til billederne hvad for nogen der er bedst.

Jeg har overvejet lidt om vi skal lave en fælles standart for at poste billeder, sådan en guideline med man helst hvis muligt skal lægge et side et skrå fra toppen og et bund billede ind...??

Men kom med noget kritik.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 mar 2008, 12:03 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Rasser.

Skålen har en god form... måske en smule traditionel, men fin alligevel.
Jeg synes du er sluppet rigtigt godt fra bunden. Tydeligt at du har fået kæber der gør dig i stand til at dreje og efterbearbejde bunden.
Jeg bryder mig så meget om skåle med fod... i mine øjne virker det en smule ufærdigt.

Billederne er gode... det hvor du viser bunden er ikke tosset... og det nederste er det bedste af dem hvor man ser skålen oppefra.

Venlig hilsen
Kaj.

En dag når jeg skal lege med fotos, vil jeg bruge et ekstra kamera og prøve at vise nogle ideer med lys og reflektorer.... Der skal så lidt til, for at få noget vildt ud af sine billeder.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 mar 2008, 12:15 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
jeg glæder mig til at du kommer forbi og hjæler mig med at lave en fotokasse og hvordan jeg får noget ud af mit lille canon kamera...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 mar 2008, 13:58 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 feb 2008, 12:50
Indlæg: 621
Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
"Jeg har overvejet lidt om vi skal lave en fælles standart for at poste billeder, sådan en guideline med man helst hvis muligt skal lægge et side et skrå fra toppen og et bund billede ind...?? Men kom med noget kritik" - Skrev Rasmus

Var det en ide at fortælle lidt om hvilke jern der er brugt og målene på skålen- opspændingsmetoder m.v

Jeg syntes det er en fin skål med gode åretegninger og lige en enkelt knast til at bryde det ellers glatte udseende.

_________________
Hilsener Bent K
"Der er altid noget inde i et stykke træ - det skal bare findes"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 mar 2008, 15:14 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Ja, en fælles standard, er måske meget godt, men på den anden side...
Hvis man ikke har lsyt til at gøre så meget ud af det, er det bedre med et "dårligere" billede,
end slet ikke noget billede(r). Det er selvfølgelig rart at vi kan se mere end bare toppen, eller siden af noget af det drejede.

Måske en standard for størrelse og opløsning på billederne ville være på sin plads.

Jeg er selv lidt billednørd, og kan godt lide at lege, men ind imellem laver jeg også bare et hurtigt
billede med flash - færdig og så må det være som det.

Venlig hilsen
Kaj

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 mar 2008, 15:26 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
jeg har selv tænkt over det igen og kaj har nok faktisk ret. det er meningen at man skal kunne deltage på alle nivauer, og hvis ikke man har tid/lyst til at lave de lange billedserier til det man har strikket sammen er det bare helt helt fint... hvis det er et enkelt billede taget med en mobil telefon er det også super.. der skal til gengæld ikke komme nogen brok fra min side hvis man vælger at lave en lang artikel.! jeg håber selv på at lave en over Fyrfadslys dimmeren... med hvad for jern komplet teknik step by step...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 mar 2008, 22:20 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Hmmmm!
Det der med at kritisere andres arbejde. Man kan hurtigt bevæge sig ud i minefyldt farvand.
Jeg prøver alligevel: Din finish er superb, det er den form for finish, man kun får ved at polere.
Hvad formen angår; har du overvejet at hæve odds lidt ved at lave den mere lukket? De der meget åbne skåle er meget taknemmelige at pudse, hvis du lader kanterne runde indad, stiller det langt større krav til drejeren.
Jeg ville gerne vide om den er lavet af et "bræt" eller den har været grovdrejet ud af et stammestykke og så findrejet efter tørring.
Jeg vil give Kaj helt ret i at det er godt at se en bund, som er drejet ren, istedet for at være lavet til en chuck.Jeg kunne godt have ønsket, at du havde fjernet hullet i midten.
Jeg har lidt extreme meninger på det punkt, jeg mener overhovedet ikke, man bør kunne se, hvordan en skål har været spændt op, medmindre der er tungtvejende grunde til det.Økonomiske grunde for eksempel. Jeg laver en serie babyskåle til en økologisk børneforretning, som jeg får 60 kr/stk for. Til den pris er bunden lige ud af opspændingpatronen, ellers hænger det slet ikke sammen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 mar 2008, 00:02 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 20:30
Indlæg: 443
Geografisk sted: Valby
Vil du have en hel plan bund uden hulning? ... eller bare mindre dyb udhulning? ... en plan bund giver jo nogle udfordringer til underlaget man stiller skålen på, især hvis det er en større en af slagsen.

_________________
Jesper Koed

Medlem af klubben NOVA DVR XP


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 mar 2008, 01:34 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Stig, er langt hen af vejen enig med dig... den lidt mere lukkede top ser også godt ud. Skåle har det med at blive meget traditionelle. Men mange af dem man ser, der er utraditionelle kan også se ud af H..... til.
Smag og behag er selvfølgelig forskelligt.

Går og plejer et stykke vådt ahorn der skal i bænken... vil forsøge at rådreje den, og lade den tørre med olie og så videre, og senere gøre den færdig.
Planen var at lave en "rokker". Altså lave bunden rund/buet. Så må den stå så godt den kan.

Er der i øvrigt nogen der har erfaring med at dreje i vådt bøgetræ... udover at de selvfølgelig giver nogle flotte lange spåner.

Venlig hilsen
Kaj

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 mar 2008, 09:15 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
stig bredsgaard skrev:
Hmmmm!
Det der med at kritisere andres arbejde. Man kan hurtigt bevæge sig ud i minefyldt farvand.
Jeg prøver alligevel: Din finish er superb, det er den form for finish, man kun får ved at polere.
Hvad formen angår; har du overvejet at hæve odds lidt ved at lave den mere lukket? De der meget åbne skåle er meget taknemmelige at pudse, hvis du lader kanterne runde indad, stiller det langt større krav til drejeren.
Jeg ville gerne vide om den er lavet af et "bræt" eller den har været grovdrejet ud af et stammestykke og så findrejet efter tørring.
Jeg vil give Kaj helt ret i at det er godt at se en bund, som er drejet ren, istedet for at være lavet til en chuck.Jeg kunne godt have ønsket, at du havde fjernet hullet i midten.
Jeg har lidt extreme meninger på det punkt, jeg mener overhovedet ikke, man bør kunne se, hvordan en skål har været spændt op, medmindre der er tungtvejende grunde til det.Økonomiske grunde for eksempel. Jeg laver en serie babyskåle til en økologisk børneforretning, som jeg får 60 kr/stk for. Til den pris er bunden lige ud af opspændingpatronen, ellers hænger det slet ikke sammen.


Det kan man men jeg har selv bed om det og derfor må jeg tage de evt hak der kommer... her er så lidt retur på dit skriv :-)

Finish - jeg er nok lidt en finish nørd når det kommer til stykket.

Ja helt sikkert men lige denne klods var tiltænkt en funktionel skål, en jeg kan smide mine nøgler i når jeg kommer hjem fra arbejde, derfor den lidt traditionelle. Desuden er det også den første skål jeg har drejet fra start til slut i mit eget værksted. Men alternativer til kante helt sikkert!! det er det næste der skal rodes med.

Den er drejet fra start til slut i knas tørt træ. den husflidsskole jeg går på passer Lumby mølle, der har de et monster af den gammel bloksav, der er en stor rundsav og tørreplads. Skolen er aftenskole så det betaler underviseren, men salget af træ til kursister dækker omkostningerne ved til at drive skolen. Det betyder at eks. den skål her er købt færdig tørret og jeg mener det var 16 kr. så jeg er så heldig at jeg ikke er tvunget til at dreje vådt og vente, men kan dreje våd og tørt i en stor pærevælling. Så den er drejet fra et helt stykke.

Formen på bunden endte sådan mest fordi jeg ikke da jeg drejede ydersiden havde kæber til at spænde den op og rense bunden. jeg er fuldstændig enig i at det sskal være svært at se hvordan den har været spændt op. Men igen så er det svært at se på billedet men effekten af den lille kant i bunden er noget andet når man stå med den er overgangen ikke til at se.

60,- stk er godt nok ikke meget, men jeg var på husflidsmesse i weekenden og kunne se jeg har fat i noget af det rigtige. der var masser af meget meget flotte værker, men finish den sidste finish og mærker fra patroner var det i min mening for mange af.

Kaj : traditionelle ja. men mange gange når man ser skåle drejet af hobby folk er der for mange ting der ikke hænger sammen, form finish osv osv... Det er måske fordi de fleste kaster sig over trædrejningen drejer en eller 2 rimelige skåle og bagefter strak forsøger sig med alle mulige experimenter. Jeg har en blandet holdning til det for man kan altid sige, det med den her lille sportsgren godt at have styr på basis have øvelse med de forskellige skæreteknikker, kunne formgive på det traditionelle plan. Når man så har noget mere styr på det kan man begynde at kaste sig ud i de store experimenter forme vaser Dybe HollowForms osv osv...

Til all : Tak for kritikken :-)

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 mar 2008, 20:11 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Det, jeg mente om bunden, var at den for mig ligner et "hul" til indvendig opspænding, som er forsøgt camoufleret ved at kanterne er rundet af. En drejer, som ser den er ikke i tvivl om hvordan den har været hægt i bænken.
Nu skal det så nok vise sig, at jeg tager fejl, og Rasmus har gjort det anderledes.
Det med at man ikke bør kunne se, hvordan ting er lavet, er jo bare min personlige kæphest. Enhver drejer har sin egen smag.
Det er ligesom med detaljeringer, jeg holder mig til enkle former uden pyntedetaljer når træet er flot, når det er et lidt kedeligere stykke træ, får den med Beads( hvad hedder det på dansk??) omrullede kanter osv. Igen, det er blot min personlige smag.
Rasmus, da jeg var på husflidsmesse for en del år siden, så jeg også megen dårlig finish og bunde med mærker efter opspænding, trist.
Det, jeg bed mest mærke i, var hvor mange der har problemer med at dreje en flydende overgang mellem sider og bund i dybe skåle.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 mar 2008, 20:42 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 20:30
Indlæg: 443
Geografisk sted: Valby
Der giver jeg dig fuldstændig ret ... det er sjovest at stå med en ting i hånden og man så lige er nød til at bruge hjernevindingerne en ekstra gang, for at regne ud hvordan det lige har kunnet lade sig gøre.

Mine mærkelige overgange mellem bund og side, plejer jeg ellers at tilskrive manglende øvelse;) ... den går vist lidt endnu;)

_________________
Jesper Koed

Medlem af klubben NOVA DVR XP


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 mar 2008, 11:36 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Stig : Helt sikkert... men det er nu sådan jeg har lavet den og det er et forsøg på at kamuflere hvordan. Men jeg er nu ikke helt galt på den taget i betragtining af at det her er min skål nummer en 5-6 stykker... hehe... jeg kan sagtens følge din kæphest.. den er jeg såmænd også smittet af...
Enig, med at hvis træet er spændende skal formen være simpel, dog kan et simpelt stykke træ uden det store hurlumhej (i mine øjne) som er derejet simpelt og elegant i størrelse og form ofte være lige så flot som et knudret stykke.. men igen smag og behag..

Beads - frit oversat er det perler, og det er vel noget i den stil det er, en halv perle.

Ja jeg syntes også det er meget meget trist, specielt fordi der rent faktisk var nogen ret gode emner ind i mellem det der blev lavet, og nogen meget meget flotte stykker træ. Det er bare så ærgelig at et galleri kvalitet stykke drejearbejde og træ kun er gjort ½ færdig..

Mhs til den med overgangen... det er helt sikkert !! det er der meget af det er jo også der hvor det begynder at blive rigtig svært, og der hvor øvelse er noget af det der skal masser af til..

Jesper: Yep det kan du sagtens... jeg arbejder ret meget med det lige i tiden, det med at lave overgange fra det ene til det andet bund til side osv ... øvelse gør mester...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 mar 2008, 12:11 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Stig, mener du overgang indvendigt i skålen? for det er jo der det mine øjne kan volde problemer,
spcielt hvis man har dårlige drejern, og måske hvis man mangler et buet anlæg.
Jeg drejede en stor skål i ahorn ved Froholdt i Bogense (den der fløj af), og der var det tydeligt hvor svært det kan være at få udhulet ordentligt når man ikke kan få anlæget tæt nok på, og drejestålet begynder at vibrere på grund af den store afstand.

Men jeg er enig i det med færdiggørelsen af skåle... men heldigvis er smag og behag forskelligt.
Jeg så selv her i vores lokale forsamlingshus en der udstillede nogle drejede ting i forbindelse med en hobby/husflids weekend. Det var utroligt smukke træstykker han havde haft i bænken, men desværre havde han ikke været heldig med at slette spor fra diverse opspændingsværktøjer, og ej heller været så omhyggelig med finnish, så der var spor fra drejejern og udrivninger i træet. Det synes jeg var en skam.
Specielt når form og så videre var ganske fin.

Venlig hilsen
Kaj

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 mar 2008, 16:54 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Ja, det er lige det jeg mener.
Man ser desværre tit skåle med buede sider, som ender i en flad bund, fordi drejeren ikke har magtet at lave overgangen glidende.
Det kan dels afhjælpes med et buet anlæg, som du er inde på, men især ved at have u-eller v- jern med forskellige grader slibning, så man kan skifte efterhånden som man kommer dybere ned i skålen.
Jeg arbejder meget med David Ellsworth's modificering af keltisk slibning, der har kan man variere ægvinklen ved at rotere jernet efterhånden som man kommer ned i skålen. Det er nemmere end at stoppe og skifte jern.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 mar 2008, 20:06 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Stig.

Hva' med et par billeder af de jern?
Tror der er mange der vil nyde at se dem.

Venlig hilsen
Kaj

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 mar 2008, 20:26 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Gå ind på http://www.woodturnerscatalog.com
Søg på: Ellsworth gouge, så er den der.
Som du vil se, er den ikke så meget forskellig fra andre" long wing grinds", Det er dybest set en u-agressiv irsk grind på et v-jern, det er måden man bruger den på, der gør forskellen. På ydersidearbejde arbejder man med håndtaget pegende nedad, tager spån med sideskæret. Hvis man ruller den om, kan den shearscrape.
Når man drejer ind i en dyb skål, starter man med at tage spån med sideskæret og ruller så jernet, så man skærer mere og mere med bundprofilen, jo tættere på bunden, man kommer.
Den klarer ikke helt dybe og smalle skåle, der må jeg ty til et u-jern slebet i næsten 90 grader.
Se galleri 1 på min hjemmeside, det første billede er en høj skål i guldregn. Der er det kun de inderste 6-8 cm af bunden Ellsworth gougen ikke kan nå.
Det er ikke rigtigt til at forklare, hvordan den funker, jeg måtte tage en klasse hos Ellsworth selv, før jeg rigtigt mestrede den.
Hvis du kommer op på træmuseet til juni, kan jeg vise dig hvordan. Det giver meget fine overflader. Jeg duperede nogle drejere, sidste jeg var deroppe, ved at lave en lille skål i tør elm, hvor man kunne starte pudsningen med korn 240. Havde en heldig dag!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 mar 2008, 01:47 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Lyder rigtig fedt... at starte med korn 240. Så har du f.... fået værktøjet til at skære.

Glæder mig til at se dig en dag... ral life.

Venlig hilsen
Kaj

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 mar 2008, 09:16 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
jeg har løst om den shear scraping teknik og leget en lille smule med det... det kræver noget øvelse at tage de helt små fine spåner, men der hvor det lykkedes for mig er det rigtigt der kan man starte langt oppe i kornene. Jeg rammer 240 -320 når jeg bruger mejsel/skew til mine kuglepenne meget ofte...jeg elsker mit mejsle selv om der er mange der er bange for at bruge det...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 mar 2008, 20:04 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Du har ret i at det er til at starte med de høje korn efter mejselen, når man langsdrejer, Rasmus.
Det er tilgengæld også der, det er vigtigt ikke at skulle slibe for meget.
Der er ikke noget værre end et baluster eller en vinprop f.ex. hvor alle detaljerne er slebet, så de løber sammen og der ingen skarpe hjørner er.
Forskellen på en maskindrejet peberkværn og e'n der er lavet i hånden af en dygtig drejer er netop at detaljerne står flot og der er drejet helt ind i "coves" ( der mangler jeg igen et dansk ord), så lys og skygge rigtig spiller mod hinanden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 mar 2008, 21:36 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Jeg kan ikke være mere enig... de smykker jeg laver aflutter jeg med et detail gouge(der mangler jeg et dansk ord) og mit mejsel.. det gider afslutninger der er "sprøde" er nok den måde jeg vil beskrive dem på. Cove er ikke nemt at oversætte til noget godt, en "dal" måske...

Hehe jeg har i øvrigt beviset på der er skarpe overgange på de hårnåle jeg laver... jeg satte tommefingeren lidt for tæt på en af dem da jeg skulle slibe en færdig i dag... den gav så et rigtig papir snit i fingeren.. godt det var palisander som det svinede, og ikke ahorn eller noget andet lyst...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 mar 2008, 22:30 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Nej,det er ikke en anbefalelsesværdig måde at indfarve træ på!
Jeg har selv lært ikke at efterlade skarpe kanter på skåle og fade, mens jeg arbejder på dem, jeg har et par interessante ar på venstrehånden, fra nærkontakt med noget, der i princippet bare er en extremt fintandet rundsav.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 mar 2008, 22:58 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
hihihihihihihi vi sidder lige i hyggeligt lag og griner af alle mulige andre ting, men den med indfarvningen kan man da kun sige til at den er meget Økologisk hihihi...

Ja de der små telys/fyrfadslysholdere som jeg har lavet det meste af dagen sammen med hatte nåle har bare sådan en omgan grrrrrr hvis ikke du passer på snapper jeg dine knoer... jeg er sluppet endnu.. til trods for at jeg har haft en der spaltede af sig selv og sendte det ene ben på rundfart i værkstedet... sådan et lille stykke egetræ med skarpe kanter giver .... spænding...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 mar 2008, 00:42 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej med jer.

Ja, jeg ved ikke, men der er et eller andet med dybe "kehl", hvis ikke jeg husker meget fejl... altså coves.

Venlig hilsen
Kaj

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 mar 2008, 20:41 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 14:28
Indlæg: 877
Geografisk sted: Rønde, Djursland
Lækker skål, jeg har stået med den i hånden i dag. Rigtigt lækker finish og årene er rigtig fine, formen ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal sige til. Jeg har det sådan at formen ikke nødvendigvis er givet, når jeg selv drejer et stykke træ. Det er noget træet og jeg bliver enige om hen ad vejen. Men det er selvfølgelig kun når det ikke er en bunden opgave. ;)

Nå, men Ras, jeg har dog lagt mærke til at knasten er beyndt at danne en revne, har du forebygget det eller vil du hjem til mor 2. påskedag og lime :D :D :D

Rasmus skrev:
Her er lige et par billeder af den seneste skål jeg har fået lavet...
Det er lindetræ (lækkert at dreje i) slebet med min nye sorby sandmaster og ploeret med den helleige treeinghed :-)
Og brugte de Jumbokæber jeg har købt på prøve hos Carsten... jeg tror jeg beholder dem... de er godt nok lidt små men passer meget godt til en del af de mindre emner jeg lavet...

Lad mig høre hvad i mener.. vil også godt vide hvad i siger til billederne hvad for nogen der er bedst.

Jeg har overvejet lidt om vi skal lave en fælles standart for at poste billeder, sådan en guideline med man helst hvis muligt skal lægge et side et skrå fra toppen og et bund billede ind...??

Men kom med noget kritik.

_________________
Med venlig hilsen

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 mar 2008, 21:15 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
anders : Hmmm ja noget af det er med at stykket bestemmer formen kommer mens det snurre...

Ja nu har du haft en i lapperne hvad siger du til agslutninge omkring bunden ? er det tydeligt hvordan det er lavet eller hvad siger du ... jeg har lidt svært ved det eftersom jeg havde knivene i...

Det med knasten er noget IKKKK hvis det er rigtigt den har stået meget længe (en måned) som den er ... så det må være en der ikke udvikler sig mere (håber jeg)

R

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 mar 2008, 21:42 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 14:28
Indlæg: 877
Geografisk sted: Rønde, Djursland
Jeg har det fint med bunden, både inderst og yderst, det ser godt ud.

_________________
Med venlig hilsen

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team