www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 14:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Hej Kenneth, jeg kan se på din profil at du læser til lærer-jeg går ud fra at du har sløjd som liniefag?
Jeg har selv været lærer i Fredericia i 10 år, og jeg syntes at det er synd at trædrejning forsvinder ud af faget mange steder. Bliver det diskuteret på seminariet?. Jeg drejer meget med mine elever (pt. 5.klasse)og er derfor interesseret i at høre, om jeg efterhånden er alene om det?.

Mvh. Morten.

lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Haderslev
Gundtoft skrev:
Hej Kenneth, jeg kan se på din profil at du læser til lærer-jeg går ud fra at du har sløjd som liniefag?
Jeg har selv været lærer i Fredericia i 10 år, og jeg syntes at det er synd at trædrejning forsvinder ud af faget mange steder. Bliver det diskuteret på seminariet?. Jeg drejer meget med mine elever (pt. 5.klasse)og er derfor interesseret i at høre, om jeg efterhånden er alene om det?.

Mvh. Morten.

Hej Morten!
Ja jeg har sløjd som liniefag, har faktisk været til eksamen i tirsdags og i dag (host og fik mig et 10 tal...host ;) )
Vi har ikke haft meget drejning på liniefaget desværre! Vi var på et rigtig spændende dreje kursus på sløjdhøjskolen Esbjerg (hedder den ikke det?) på første årgang. Men så valgte seminariet at spare penge og fyre vores alt for suveræne lærer Henrik, til fordel for en lad os sige knap så kompetent lærerinde..
Men vi har haft adgang til drejebænke i vores sløjdlokale, og de er da også blevet benyttet efter behov!

Havde en kort snak med censor efter min eksamen i dag om drejning og om de lidt pudsige regler omkring langsdrejning/tværsdrejning i forhold til klassetrin osv, men ellers er det ikke rigtig noget vi sådan rigtig har diskuteret på holdet. Ikke lige hvad jeg kan mindes hvertfald.

Men jeg kunne da godt tænke mig at få lidt tips og ideer af dig, i så fald at jeg skal have nogle sløjdtimer her efter sommerferien! Hvad drejer du med eleverne i en 5. klasse? Er det kageruller og forholdsvis nemme ting i den stil?

/Kenneth

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Hej Karsten, tillykke med eksamen

Jeg lader eleverne dreje efter ca. et halvt år- der ved jeg nemlig hvem der er omhyggelige og kan følge en instruktion. Det første de drejer er en pind til en køkkenrulleholder. senere laver de lysestager, kuglepenne, rangler osv. Min dygtigste elev har lige lavet en kopi af en brio gravhund.
En kagerulle er dog også en god ide.
Jeg har max 14 elever pr. hold, og de elsker at dreje! der er altid kø ved vores tre drejebænke (to små scheppach og en ramatør).
Det er ikke alle eleverne der får lov til at dreje og der er også stor forskel på de enkelte hold.
Sidste år var der eksempelvis kun fem ud af 26 elever på mit sjetteklassehold som jeg lod dreje. I år drejer ca. halvdelen af min femteklasse (24 elever).
Det vigtigste er ALTID at kontrollere opspændingen for eleverne- de første gange er det også mig der stikker træet af.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]