www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 14:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Sidste år så jeg oppe i Norge nogle kaffekopper, som var lavet i træ, og det forekommer mig, at de var kogt i kaffe vel dels for at give dem farve, men også for at gøre dem tætte. Kan det passe?
Er der nogen her, som har erfaringer på området, for så vil jeg da gerne høre om det.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej,

De Norske trækopper er typisk snittet af Birketræ, og som du skriver, kogt ved "svag varme" i f.eks kaffe. ved at koge koppen opnår man at træet "afspændes" d.v.s at fiberene bliver bløde, og holder sig flexible mens koppen efterfølgende tørrer ud igen.

Kaffe eller The farver træet ganske gevaldigt, og specielt "garvesyren" i The kan give en fin farve på det lyse Birkeved.

Det er helt fint hvis koppen kan "simre" i svagt kogende vand i et par timer, men jeg har også hørt at man kun skal have den i kogende vand i ca. 10 min. Så hvad der er rigtigt/best ved jeg ikke - du må prøve dig frem.

PS: Træ, fældet i væksttiden skulle være best!!!

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Østhimmerland
Du kan nemt dreje dig en af de kopper de bruger i Norge og Sverige.
se modellerne her http://www.friluftsshop.dk/product.asp?product=797

Jeg har før set modellen for neden på siden, drejet ud, og derefter er kanten savet af, så håndtaget bliver færdig dannet på en skivepudser. Den skal drejes som var det en dyb tallerken.
________
Hatmand

Senest rettet af Hatmand 09 jun 2009, 01:01, rettet i alt 1 gang.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Tak for svarene, jeg må igang med at eksperimentere så snart værkstedet er oppe og køre igen. :D :D

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Tak for oplysningerne. Ja der bruges meget birketræ hos vore nordiske naboer, hvilket ikke kan undre, når man kommer rundt i de lande. Birketræ vokser jo næsten som ukrudt deroppe - men sikke noget flot ukrudt. :P

Jeg vil forsøge mig lidt frem med kaffekopperne, men det bliver ikke lige nu. Vi flytter, så mit værksted bliver meget snart pakket sammen, og lige nu ved jeg ikke noget om, hvilke forhold jeg får at arbejde under fremover, :roll: da vi endnu ikke har fundet et nyt sted at bo. Vi flytter, fordi vi vil have mindre have, og være tættere på byen, så der ikke er så langt til bl.a. inkøb.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Du mener vel selvfølgelig indkøb i de nærmeste byggemarkeder mv. :D :D :D
:lol: :lol: :lol:
kajesor skrev:
Tak for oplysningerne. Ja der bruges meget birketræ hos vore nordiske naboer, hvilket ikke kan undre, når man kommer rundt i de lande. Birketræ vokser jo næsten som ukrudt deroppe - men sikke noget flot ukrudt. :P

Jeg vil forsøge mig lidt frem med kaffekopperne, men det bliver ikke lige nu. Vi flytter, så mit værksted bliver meget snart pakket sammen, og lige nu ved jeg ikke noget om, hvilke forhold jeg får at arbejde under fremover, :roll: da vi endnu ikke har fundet et nyt sted at bo. Vi flytter, fordi vi vil have mindre have, og være tættere på byen, så der ikke er så langt til bl.a. inkøb.

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]