www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 10:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 24 aug 2023, 09:30 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Jeg har drejet en skål i æble. Forholdsvis tynd (ca. 0,5 cm), og jeg har drejet den af semifrisk træ (3 mdr. efter fældning). Da det rigtigt gerne vil sprække har jeg drejet det færdigt ad 1 omgang. Der var fra starten små revner fra kanten og nogle cm ind, som er limet med epoxy, og skålen er ca. 23 cm i diameter og 10 cm høj. Den startede naturligvis med at være rund lige efter drejning. Som det jo sker så bliver den oval når den tørre. Efter ca. 2 dage var der næsten 2 cm til forskel fra længderetning til bredderetning. Og som man så ofte ser så var det længderetningen der var længst, og der kom også så småt en bue op som der plejer i længderetningen. Så gik der nogle dage mere så begyndte skålen at blive rundere igen og efter en uges tid så var bredde og længde ens på millimeter niveau. Nu fortsætter denne vandring, men meget meget langsomt, så nu er bredden 2 mm større end længden, så det er begyndt at blive oval i den modsatte retning. Toppen er langt fra flad der er en stor bue op i begge længderetninger, altså ved endetræet. Det passer med sådan som jeg har set grovdrejet træ opføre sig, og det gjorde starten som nævnt også, men nu er det kun buerne opad der stemmer, da den er ovale den modsatte retning.

Er det normalt, og er det fordi buerne opad har fjernet træet tendens til at blive relativt længer i længderetningen end i bredden. Og vil det afhænge af godstykkelsen hvordan det vil opføre sig og har det noget med lige netop æbletræ at gøre. Det er jo interessant om man vil kunne tage højde for det i ens design. Min erfaring er begrænset til måske 25-30 skåle og jeg har både haft drejet vådt og færdig i 1 omgang og dobbeltdrejet, men aldrig set dette før.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 aug 2023, 09:25 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 968
Geografisk sted: ebeltoft
Hej Henrik!
Dejligt når der er liv i træet, bare ikke så meget.
Hvornår er træet fældet ( dato ca.), du skriver ikke om skålen er færdigbehandlet med olie/voks?

Hvis træet er fældet omkring sidst i april, er det fyldt med saft, da træet er gået igang efter vinter og hvis du ikke har efterbehandlet, vil jeg sige at det du beskriver, er normal opførsel, tænk på træ som et stort bundt af vandrør og når du skærer dem over, er vandrørene åbne og vandet løber hurtigt ud (fordamper) og så opstår de "spasmer" du beskriver. Æbletræ er nok et af de træer med mest liv i, jeg render gerne langt uden om dem.

Få resten af træet du har på lager endeforseglet og forvent en længere tørretid end normalt (normalt 2,5cm. pr. år).

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 aug 2023, 12:35 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Træet var nok fældet på det tidspunkt du omtaler, men det var heller ikke fældet for at det skulle drejes, det skulle bare fjernes. Ja det er færdigbehandlet. Slebet, og fået valnøddeolie. Synes bare det var sjovt at vandringsprocessen begyndt at gå baglæns, så det ville jeg lige høre om var meget normalt.

Tak for svar.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team