www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 apr 2024, 22:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 55 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Ugens træ
Indlæg: 25 feb 2009, 09:21 
Hej
Jeg har i denne uge fået tilbudt denne stamme fra en hængebøg,(Fagus sylvatica 'Pendula' )stammen er ca. 1,5 m i bunddiameter og 9,5m høj den har haft et vingefang på ca. Ø 25 m. toppen er fjernet sidste år og stammen lægges ned på lørdag.Jeg er blevet lovet et billede af træet i dets velmagtsdage som jeg vil forsøge at få lagt ind senere.Ikke fordi at der nok er noget særligt spændende i træet, ud over et par enkelte knuder, men det er mere det historiske, det er jo ikke hver dag man får mulighed for at dreje i en hængebøg :D.Men det at man evt. kan vedlægg et billede af træet ved den drejede ting gør straks det hele måske bliver lidt mere interesant.
Vedhæftet fil:
picture hæng1.jpg
Vedhæftet fil:
picture hæng2.jpg


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
  
 
Indlæg: 25 feb 2009, 19:08 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Det ser ud som om den har været podet på en "normal" bøgestamme. Ved du om det er tilfældet.
Når den har stået på roden så længe efter at toppen er taget af, er der mulighed for flotte svampeangreb ( spalting).


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 feb 2009, 19:13 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Her er et andet "ugens træ"
Ca 250 årig eg fældet til en møllebygger.
Den skal bruges til at skifte centerakselen i Danmarks ældste stubmølle, som står på Samsø.

Jeg har taget et stort tåudløb hjem, hvis nogen tænder på det historiske eller er fra Samsø.
( Eller bare har lyst til at lege med et stort tåudløb) :D


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 feb 2009, 22:06 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 sep 2008, 14:54
Indlæg: 1327
Geografisk sted: Skanderborg
Det var et stort tilløbsstykke, da man den sidste dag i vinterferien fældede en ca 250 år gammel bøg i skoven ved Slåen Sø i det midtjyske. 4-500 mennesker mødte op i det flotte vejr, hvor vi fik en gennemgang af hvordan man fælder sådan en kæmpe. På behørig afstand så vi træet falde - og det er da et imponerende syn.
Jeg fik tilbudt at tage træet med hjem,men kunne ikke bære det!
I stedet lader man stammen ligge på fældningsstedet til glæde for svampe, insekter og nysgerrige skovvandrere.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Ingen dag ved bænken uden at prøve nyt!
- og ingen dag ved bænken uden at bruge det allerede indlærte!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 feb 2009, 23:39 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej Stig,

Kunne du lokke "savfolket" til at vise nogle fotos, efterhånden som de får skåret denne "egekæmpe" op til mølleakslen.

(i "gamle dage" - sidst i 1970'erne, arbejde jeg på Orehoved træ-og Finerindustri, hvor man havde en 2 m båndsav som i tidligere tid var brugt til at skære "flits" til finerknivene. Sidst jeg så den sav i arbejde var, da man renskar en del gamle egetræsstolper fra det nedrevne Nykøbing slot. der var bjælker på omkring 14-16" og ca. 8 m lange.
De blev skåret rene og lignede "nyfældet træ". de blev senere brugt til at renovere loftet i en gammel kirke)

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 feb 2009, 15:26 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Imponerende træer alle sammen.

På Stigs egetræ, ser nogle af grenene ud til at være temmelig tykke. Det er nok lige før de er store nok til et eller andet formål, udover at tjene som brænde. Hvor langt et stykke af stammen skulle ham møllebyggeren bruge til akslen?

For en del år siden blev det gamle jernstøberi i Randers brudt ned. De gamle spær der havde siddet oppe under taget i mange år, blev solgt både til møbeltræ og renoveringsopgaver i gamle huse.
Jeg kan huske det var nogle meget kraftige stoler af egetræ, der altid havde siddet lunt og tørt oppe under taget.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 feb 2009, 20:55 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Jeg er blevet lovet nogle billeder af forarbejdningen. Egen på billedet var langtfra den største, vi fældede til møllebyggeren. Den største stod på Lindholm skovdistrikt og var 4,40 cm i omkreds i brysthøjde. Hele toppen ligger tilbage til en brændesanker, jeg tror også Joe Pearson fra forum piller lidt i den.

Den midtjydske bøg er et godt eksempel på at der stort set ikke kan gro andet end marehalm i Jylland :D
Her på egnen ville en bøg på den størrelse være ½ så gammel.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 feb 2009, 21:56 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Ja, den jyske højderyg har måske ikke så meget at byde på, som træer kan gro i ... i alle tilfælde ikke løvtræer.

På den anden side ved jeg at der lidt længere inde i landet, omkring Silkeborg og også på Djursland er både eg og bøg der har optimale vækstbetingelser. Steder hvor løvtræerne blive både gamle og ekstremt store.

Og al den fede muld på "Djævleøen" betyder vel også at man derovre ikke kan drive rimelige juletræer frem???

Nu var det vel ikke et af "kongens egetræer" du fældede Stig?

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 feb 2009, 23:32 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 aug 2008, 22:24
Indlæg: 1385
Geografisk sted: Roskilde
jeg smutter over på den anden side af vejen i morgen og tager et par billede af egen, den er meget store :twisted: :o :D og min hest bliver bang for den hver gang vi kommer forbi :D :oops: :roll: :evil:

_________________
Dont burn it, turn it.
www.Joepearson.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 feb 2009, 22:18 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 aug 2008, 22:24
Indlæg: 1385
Geografisk sted: Roskilde
som lovet, jeg tog hesten med fordi - træning - og så i også kan få en fornemmelse om HVOR STORE den egstam er i virkelighed :o :D :D jeg vil ellers har stillet hesten op på stubben men kunne desv. ikke kom der hen på grund af sump
Vedhæftet fil:
P1010445.JPG
Vedhæftet fil:
P1010448.JPG


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Dont burn it, turn it.
www.Joepearson.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2009, 15:42 
Så blev bøgekæppen lagt til jorden vægt 12,4 tons vejet på brovægt, træet er/var plantet i 1735 efter hvad der stod i et gammelt skrift, den nuværende ejer af gården har liggende.Lidt underligt at stå og save i sådan et stykke historie, så bliver menneskets tid fra vugge til grav sat lidt i perspektiv (næsten kun et splitsekund)
Vedhæftet fil:
megah 1.jpg
Vedhæftet fil:
picturebmega3.jpg
Vedhæftet fil:
picture bmega 4.jpg


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
  
 
Indlæg: 28 feb 2009, 16:32 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hvad skal så skønt træ så bruges til. Så vidt jeg kan se er det jo særdeles flammet med masser af rødkerne.

Har du haft en chance for at kigge lidt på hvordan det ser ud i toppen af stammen ??(sådan ca. 1 meter nede?)

Drejede ting som får en god oliebehandling må jo ende med en fantastisk finish - og nærmest ligne en hel million.

All jer med de store bænke, bare kom igang. :D :D :D

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2009, 16:42 
Hej Bjørn
Farverne køre hele vejen gennem stammen og inden udgreningen i toppen er der en del store knuder fordelt rundt på stammen, der skal drejes alt hvad der nu kan blive ud af stammen stort som småt intet får lov at gå til spilde, jeg tager billeder af det alt sammen og samler i en mappe sammen med billedet af stammen så for vi se måske kan vi komme i Ginnis :D hvis jeg ikke havde fået nys om træet i mandags var det endt som brænde en hel flok brændehuggere havde sat hinanden stævne til i dag for at slagte stammen men det fik jeg heldigvis forpuret :D i siste øjeblik.


Top
  
 
Indlæg: 28 feb 2009, 20:28 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Er det en bæver, som har fældet den bøg?
Det er ikke en metode, jeg har set anvendt før.
Men nu er bæveren jo også blevet genudsat i Jylland, måske har et par af dem sneget sig over til dig :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2009, 20:54 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
De vidste nok ikke at man kunne få kædesave på mere end 42 cm sværdlængde.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 mar 2009, 20:40 
Hej
At Stig ikke skulle kende til Bævermetoden er der jo nok en fornuftig forklaring på, moderne teknikker og andet når oftes først ud til fjerntliggende øer deslige længe efter sit indtog på kontinentet. :D :D


Top
  
 
Indlæg: 01 mar 2009, 21:37 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 29 mar 2008, 16:30
Indlæg: 400
Geografisk sted: København N
Nu er det jo ikke alle der lever at fælde trær :( men det er da meget godt gået at fælde et træ på 12 t. når man bare er amartør :) jeg syntes at det er godt gået :o

_________________
Medlem af drejeklubben 4224. :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 mar 2009, 15:30 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 dec 2008, 20:20
Indlæg: 524
Geografisk sted: Frederikssund
Nu er jeg jo ny her - men billedet antyder jo at medlemmerne her på siden kun er 55 cm høje.
:lol:

Gunnar

_________________
Gunnar Langemark
- rådgiver, alkymist og aspirerende træmand.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 mar 2009, 21:43 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Gunnar, og velkommen på forum.

Der er selvfølgelig også den mulighed at du aldrig har set et rigtigt stort træ. :D :D :D

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 mar 2009, 22:25 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 dec 2008, 20:20
Indlæg: 524
Geografisk sted: Frederikssund
Tja... Faktisk cykler jeg nogle gange ud og kigger på Kongeegen. Det er formiddabelt.
Jeg syntes jeg bare det var et meget langt sværd til en motorsav.
;)

og tak for velkomsten.

_________________
Gunnar Langemark
- rådgiver, alkymist og aspirerende træmand.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 mar 2009, 23:27 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej igen Gunnar.

Dejligt med et nyt medlem der vil deltage i noget debat, uanset om det er fis og ballade eller mere seriøst.

Hvis du læser nogle af alle de gamle indlæg her på forum, vil du se at Stig kalder den "bette motorsav" for "urskovsdræberen."
Og du har helt ret, det er noget af motorsav.
En gang for mange år siden så jeg et billede af en gammel McCulloch (tror jeg nok de hed engang) der var bygget, eller ombygget så der også var et håndtag ude i enden af sværdet ... altså en tomandsmotorsav. Om den var autentisk eller bare noget sammenbygget bras ved jeg ikke. Amerikanerne kan finde på hvad som helst.

I øvrigt kan jeg huske, at vi hjemme i min fars virksomhed i 70'erne havde en Stihl kædesav, der kørte på 380 Volt, og havde et sværd på 35". Det var et tungt bæst, men den var umulig at kvæle. Hvor den kom fra aner jeg ikke.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 mar 2009, 23:55 
Offline
lille spån
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2008, 14:48
Indlæg: 42
Geografisk sted: Hundslund, en landsby i Østjylland
Hej Kaj

M.h.t. den store kædesav - så kom den måske fra Stihl!!! :D :D :D

_________________
vh/Mogens

Der er noget ved alting, men det er ikke alting der er noget ved!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 mar 2009, 00:09 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 29 mar 2008, 16:30
Indlæg: 400
Geografisk sted: København N
her er en stor sav :o
http://www.youtube.com/watch?v=brfKKehFtmw

_________________
Medlem af drejeklubben 4224. :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 mar 2009, 00:13 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Ja, og jeg gad godt se et par halvfede amerikanere slæbe den op på et bjerg på en skråning, få saven ned i vandret possition og fælde et træ med forhug og hele dynen. :D :D :D

De er sgu skøre de amerikanere ... undskyld.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 mar 2009, 10:30 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 dec 2008, 20:20
Indlæg: 524
Geografisk sted: Frederikssund
Jeg kigger lidt efter en motorsav for øjeblikket og ville gerne købe en Stihl. I den forbindelse har jeg set at amerikanerne tuner deres save til at køre hurtigere, være stærkere osv. Det hedder at "porte". På Youtube ligger der videoer med "knægte" der har tunet deres save lige så meget som man tunede knallerter i 1980erne.

_________________
Gunnar Langemark
- rådgiver, alkymist og aspirerende træmand.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 mar 2009, 18:58 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Du skal bare være opmærksom på, at hvis du "woods porter" en sav, får du mere power ud af den, men prisen er kortere levetid og højere støjniveau ( meget, endda)
Der er en grund til at fabrikkerne ikke selv hiver de ekstra hestekræfter ud af savene.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 mar 2009, 22:17 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Tja, min orange svensker er 7-8 år gammel og har været med til lidt af hvert. Der er aldrig skruet i noget som helst.
Den starter og kører stadig som en ny. Den fik et nyt tændrør den anden dag, og det er alt hvad der er skiftet på den,
udover kæder og et enkelt sværd.
Tror ikke det kan svare sig at "tune" en motorsav.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 mar 2009, 23:00 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 dec 2008, 20:20
Indlæg: 524
Geografisk sted: Frederikssund
Det var nu heller ikke planen at tune min kommende motorsav, men jeg synes det er sjovt at de gør det. Næhh - jeg er jo også efterhånden blevet lidt mere sat i det --- :geek:

Gunnar

_________________
Gunnar Langemark
- rådgiver, alkymist og aspirerende træmand.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 mar 2009, 18:04 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Denne uges træ er en bøg i Ledreborg slotspark. Den mistede en "arm" i sommer og nu skulle resten så ned. Vi var nødt til at reducere den del af kronen, som vendte bagud for at kunne spille den ind. Den var temmelig rådden i bruddet, så det foregik med nerverne uden på tøjet.
Der kan vel drejes nogle tusind skåle af den, hvis nogen har lyst.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 mar 2009, 23:20 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 aug 2008, 22:24
Indlæg: 1385
Geografisk sted: Roskilde
tog du noget med hjem Stig?
ellers ringer jeg til Jock i morgen, jeg skylder Ledreborg "noget." Inden jeg startede som selvstændig var jeg "slots tømre på Ledreborg" i et par år. Det kunne være sjov at drej en "pæne" skål til dem nu når jeg har hold op :lol:

_________________
Dont burn it, turn it.
www.Joepearson.dk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 55 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team