www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 jul 2026, 06:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Det er længe siden emnet om sikkerhed har været oppe, og jeg synes den gamle tråd måske er blevet lidt for lang.
Altså gutterinder og gutter udi det dejlige, men ikke ufarlige arbejde ved bænken og andre maskiner.
Smøg ærmerne op, og lad for alle guder og gudinder skyld være med at bruge vanter eller handsker når I drejer.
Fyren på det her link vil i heldigste fald miste en finger eller flere, og meget uheldigt slå sig selv i ihjel hvis der er noget der griber fat i hans påklædning. Jeg ved ikke om det er optaget på Indlandsisen, siden det skal være
nødvendigt at være pakket sådan ind.
http://www.youtube.com/watch?v=zfgXoPIJIjo

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Nu må du ikke være for hård ved ham Kaj, der var nogle formildende omstændigheder:
§1) Han var finne og havde allerede prøvedrukket det 1. snapseglas han havde lavet. :shock:
§2) Han havde et værksted á la Rasmus, men havde glemt at porten kunne lukkes. :roll:
§3) Her gentager §1 sig igen :P

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Nu synes du sikkert jeg spørger dumt, men kommer det ikke meget an på hvad man har på? En læderhandske kan træet vel ikke få fat i, og en kraftig arbejdsjakke kan jeg heller ikke se noget problem i. Det kan godt være, at det bare er mig. Jeg kan godt se problemet i løsthængende tøj - Lad være med det! men hvis man har styr på hvor man har sit tøj, så kan jeg ikke se det store problem. Jeg drejer næsten altid i en Mascot arbejdsjakke. Den har reddet min dag mindst 10 gange, hvor det er gået galt. Som eksempler kan nævnes engang da min 1m meget tunge skraber ikke ville samarbejde, og hamrede ind i ribbenene på mig. Eller når skåle springer, fordi de ikke vil det samme som jeg vil, og der flyver fragmenter større end 5'ere rundt i lokalet med hastigheder, så de splintres, når de rammer vægge flere meter væk, eller det bark, jeg ikke kunne fjerne inden jeg satte træet på bænke, der så lige pludselig løsnede sig, og sidst men ikke mindst alt det vandpjaskeri, man udsættes for, når man drejer store våde skåle.

Ingen af mine argumenter dækker finnens behov, da det han drejer ikke ser ud til sådan lige at springe, men de dækker mine. Det er helt fint, hvis du kommer med en længere forklaring om hvorfor det er fuldstændig sindsygt det jeg gør.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

moderator
Brugeravatar

Hej Peter.

Jeg kunne aldrig finde på at bruge handsker ved bænken, uanset materialet handskerne er lavet af, og uanset hvad jeg drejer.
Et stykke snurrende træ skal såmænd nok få fat på et tidspunkt, og så sker der altså ting og sager, og du risikerer både fingre og hænder.
Arbejdsjakken ... det er nok ikke noget problem, bare det ikke er med løse ærmer, der kan komme i nærheden af den snurrende bænk eller træet du har spændt på.
Det samme gælder langt hår og lignende løsthængende, der kan gribe fat.
Jeg har mødt en gut der nærmest blev skalperet efter hans lange hår havde fået fat i en stor søjleboremaskine,
og en anden så jeg engang, der pludselig stod uden skjorte efter at være kommet for tæt på bænken. Heldigvis var skjorten tyndslidt, så han slap med blå mærker og forbrændinger på noget af kroppen.
Havde det været en god kraftig skjorte, eller arbejdsjakke kunne det være gået grusomt galt.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Og en ting er helt sikkert... det er maskinen der kommer ud som vinder... den får ikke blå mærker eller afrevne fingre...

Jeg bruger selv en cykelhanske ind i mellem når jeg drejer, men den er klipper i overfladen og skåret i læderet indvendig så den skulle meget gerne gå i en million stykker skulle den fange. Jakke/trøje bruger jeg også men med opsmøgede ærmer.... Bjørn du kunne godt have sagt man kunne lukke porten SATAN så er det derfor jeg ikke kan mærke mine fødder... eller også er det for meget eller for lidt punkt 1 hihi-..

Men PAS NU PÅ JER SELV!! jeg har lige skrevet med en af de gutter jeg har kontatk til i staterne .. han har været meget meget meget tæt på helt at midste et øje. han bruger briller 95% af tiden, han arbejder som snedker, men lige den dag han ikke gjorde og stod med et stemmejern og skulle tappe et gelænder af sprang der en flig der ramte ham i øjet.... men han ser rimeligt efter 3 gange under kniven !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Så der er IKKE nogen undskyldning for ikke at bruge som minimum briller på ALLE tidspunkter i værkstedet... køb en Kasse af dem og gør det gerne på konens dankort hun har ikke noget i mod det. Sikkerhedsudstyr briller/lunger/øre - budgettet må der IKKE spares på.

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jeg plejer at have en tætsiddende læderhandske på venstre hånd, når jeg grovdrejer.
Ellers bliver hånden "sandblæst" af spånerne. Når man står i en hel dag af gangen, kan man virkelig tyndslide huden.
Jeg tror aldrig, der er nogen, som har lavet en" Isadora Duncan" med en læderhandske.

Hej
Med hensyn til sikkerhed omkring brug af hansker vil jeg modsat Kaj opfordre til at bruge hansker og har som Stig altid en hanske på venstre hånd ellers invalidere man sig selv også ved pudsning af ting med skæve og skarpe kanter øges sikkerheden betragtelig med en handske på den pussende hånd, det har redet skindet på mine hænder adskillige gange.En handske der har en perfekt pasform kan umulig fanges af et stykke træ, så burde det være sket for mig for længst, jeg har aldrig opverseret bare en antydning af fare ved brug af handsker tværtimod.Ikke for at prale men jeg tror at jeg høre til i den mere produktive ende af forum også hvad angår eksperimenter :D :D
MVH EM

moderator
Brugeravatar

Stig og EM, fortsæt I da bare med handskerne, jeg holder mig stadig fra alt hvad der
overhovedet kan få i noget som helst.

Den del af min venstre hånd der er udsat ved grovdrejning, får nogle lag malertape, og det fungerer fint. Hvis der er noget der griber fast nogen steder, bliver tapen flået af ... og slut med det.

Der er ingen der kan overbevise mig om det fornuftige, ved at bruge handsker i nærheden af roterende dele, det være sig i en drejebænk eller andet der roterer.

Løsthængende tøj og lignende skal være bandlyst i et værksted. I mine øjne.
Er drejejerne for kolde at holde fast i... så læg dem på varmen et øjeblik.
Her i vinterhalvåret, lægger jeg mine drejejern ovenpå fyret ca. 10 minutter ... så er de dejligt varme at have med at gøre.

Og ... hvad er en "Isadora Duncan?"

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Altså..... hvis der nu skulle findes en fordel ved at have en handske på...... så er det nemmere at samle stumperne op når man skal på skadestuen ..... med mindre det er blevet til mos, kan hånden nok lappes sammen igen.
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
snagger du fra erfaring Anders? :lol: :lol: :lol: :lol:
Anders Petersen skrev:
Altså..... hvis der nu skulle findes en fordel ved at have en handske på...... så er det nemmere at samle stumperne op når man skal på skadestuen ..... med mindre det er blevet til mos, kan hånden nok lappes sammen igen.
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
4 gange på skade stue på 3 mdr. :oops: :D :D :roll:

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Valby
Der refereres vist til hende her http://da.wikipedia.org/wiki/Isadora_Duncan og http://en.wikipedia.org/wiki/Isadora_Duncan og det interessante her er nok hvordan hun kom af dage;)

Medlem af klubben NOVA DVR XP

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg støtter som sagt Erik og Stig i at til rådrejning er det ulideligt uden handske. Jeg har i øvrigt næsten altid sår på fingrene og pt mellem lillefinger og ringefinger, fordi min hånd smuttede ind på en skarp kant på en roterende skål. Det sker ret ofte, og jeg har ofte tænkt over at begynde at bruge handsker noget mere. Selvfølgelig skal det være en handske, der passer perfekt på hånden. Den skal virkelig sidde til. Jeg bruger ikke handsker når jeg sliber, fordi jeg ikke kan mærke træet ordenligt, og jeg bruger ikke handsker når jeg udhuler, fordi jeg så ikke kan mærke tykkelsen.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

moderator
Brugeravatar

Hej Jesper OK.

Tak for svaret med Isadora Duncan... hvad ved sådan en bonderøv som mig om den slags.
Lange tørklæder/halstørlæder har også taget livet af en del knallertkører og cyklister gennem årene.

Peter ... hvordan djævlen får du lavet det nummer med lillefinger på den ene side af skålen, og ringfinger på den anden??? :D :D :D Jeg vil godt se dig dreje en skål en dag. :o :o :o

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det er faktisk et godt spørgsmål, for jeg har glemt svaret, og når jeg tænker mig om ser jeg ingen logisk forklaring, men jeg vil gætte på, at jeg har stået og slebet og min opmærksomhed er blevet forstyrret af en eller anden (min far) der er kommet over i værkstedet og pludselig har stået bag ved mig uden at sige noget. Giver resten sig selv? Jeg ved ikke om det var det, der skete, men det er sket. I øvrigt sker det af og til at min hånd den smutter inden jeg får slebet kanten, og det har givet anledning til en hel masse sår. Og jeg lærer aldrig noget af det - det er næsten det værste af det.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Hillerød
Fredag d. 13!!!

Uha, hvor kan det gå galt når vi drejer.
Jeg fandt lige denne skrækhistorie om en tysk snedker der kun bev 40 år.
Et stort træstykke forlod bænken, smadrede loftlampen og landede oven i hovedet på den uheldige, der efterlader kone og barn.
Læs evt. selv artiklen herunder ( Det skete i Østrig,- så den er på tysk )

Sååeee- pas på derude.
Hilsen Birger

http://www.kleinezeitung.at/kaernten/vo ... index.do?&

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]