www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 jul 2026, 04:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Terndrup, Jylland
Hej med jer

Jeg er en ny spire i jorden - jeg har købt mig en gammel drejebænk og har allerede brugt mange dejlige timer ved den. Jeg er heldig at mit brændeskur indeholdte en del Eg, Ahorn og Birk. Samt en smule tjørn, rød el, æbel, teak osv. Så jeg har her på det sidste fundet en række forskellige ting inde i mit brænde som jeg ikke viste var der inde.

Nå men til sagen - jeg har lavet en del stager, hammer osv af Ahorn og de sidste par dage er alt hvad jeg har drejet i Ahorn været gult. Altså helt gul. Det er jeg en smule ked af da jeg syntes at Ahorn stod flot og rankt efter det havde fået lidt (bi)voks.

Bagurndsobservationer: Spånerne er også gule. Jeg har fundet "pinde" som kun var gule i den ene ende eller side. Træerne blev fældet sidste år hugget op til brænde (undskyld jeg viste ikke beder på daværende tidspunkt) og smidt i mit brænde skur. Der er lidt skimmel svamp på endestykkerne af alt træet det skære jeg af før brug. Jeg kan ikke se på træet før jeg drejer at det er gult. Sollys på emerne efter finish har ingen virkning. Det er ikke farven fra mit sandpapir.

Hvorfor er mit ahorn gult? Gør jeg noget forkert (ja meget, men som kan forsage at mine emer bliver gule)?

Håber at der er nogle der ved noget om det....

Vi snakkes
Mogens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Er du 100% sikker på at det er ahorn? Spidsløn kan blive gul ved optørring.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Terndrup, Jylland
Det ved jeg ikke - men det lyder plausibelt. Som jeg ser det (fra nettet) ligner spidsløn ahorn meget. Jeg er ikke træ kyndig. Jeg vil spørge omkring mig hos "de gamle" her på vejen - måske ved de noget om hvilken sort/træ der er plantet.

Jeg antager at det er spidsløn indtil jeg finder ud af andet.

Mange tak for hjælpen
Mogens

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Ja- nu ser jeg at der noget der hedder Spidsløn. Så blev jeg da klogere.
Ahorn er jo en lysegullig/lysegylden træsort, i alt fald når det er blevet behandlet. Møbelsnedkere brugte det til skuffer da det var lyst i forhold til f. eks Mahogni. Det er nok den lyseste træsort herhjemme. Det er måske muligt at give emnet en tynd lak, som bremser lyset, den slags man brugte til paneler. Nogle køkkenfabrikker bruger stadig ahorn til lidt dyrere skuffer og bakker. Jeg mener at vide at kuben i den nye Operabygning, på Holmen er af Ahorn og bejset lysebrun. Dejlig træsort fra det træ som kaldes DET FAGRESTE TRÆ I SKOVEN!
vh. Vagn

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det forholder sig faktisk omvendt!
Der er også noget, som hedder ahorn.
Spidsløn ( acer platanoides) er hjemmehørende i Danmark, Ahorn ( acer pseudoplatanus) er indført af Von Langen i slutningen af 1700 tallet og har bredt sig som lidt af en pestilens i skovene. Derfor kaldes den også:"Von Langens fodspor".

Oprindeligt var der kun to acer arter i Danmark, spidsløn og naur ( kan evt. staves navr)
Navren (acer campestre) (campestre kommer af campus= mark, da den holder til i gærder. Den kaldes da også Field maple på engelsk.
Siden kom så ahorn, eller som den retteligen bør kaldes: Ær til, sammen med et væld af havesorter: ildløn, sukkerahorn etc.
Om man vil bruge navnet ahorn eller ær kommer an på om man er lidt tysksindet( ahorn) eller man holder sig til den gamle danske måde, hvor alle træarter havde en-stavelses navne: eg, bøg, elm, birk etc.
Fælles for dem alle er at de er glimrende drejetræarter, som både kan få flammet og masret ved.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Ahorn bliver gult, spidsløn bliver mere gult, elm bliver brun med mange farvenuancer - siger man.
Realiteten er vel at (næsten ) alt træ bliver brunt, hvis det i meget lang tid bliver udsat for lys.
Jeg husker jeg for ca 10 år siden lavede en flot firkantet skål i padouk der stod i den flotteste rødorange nuance. Jeg genså den for et par måneder siden - nu var den iden flotteste mørkerbrune farve.
For lige at vise at spidsløn bliver gul på vej til brun er her vedhæftet et par billeder af et par skåle i spidsløn, lavet med barkkant.
Skålene er overfladebehandlet med Danish Oil.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hvis ikke jeg lå underdrejet med influenza, ville jeg poste et billede at en kridhvid spidslønskål.
Den har fået antikvoks, og kun antikvoks.
Stupid måde at overfladebehandle på, den første regndråbe ødelægger overfladen, men jeg ville prøve at holde den lys.
Den er alligevel 45 cm dia og kun 2 mm. tyk, så en brugsgenstand kan man ikke kalde det.
En af de ting man laver for at prøve det, og så smider i fyret.
Men lys, det er den sgu!

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
hmmm i fyret... måske... eller skydes af til en samler der gider eje den slags... skidt at høre med influenzaen...

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]