www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 jul 2026, 18:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Det er lykkedes at skaffe noget af en en sjældenhed :D :D :D :D og jeg må sige med det samme, der deles ikke ud af det.... desværre. :cry:
Det er så vidt jeg ved truet træarter og dermed er det selvfølgelig ikke noget der er nyfældet. (Jeg går ind for beskyttelse af truet træarter)
Det er fældet for mange mange år siden, muligvis på Fiji og har lagt på et loft i Svergie i mere end 30-40 år.
Jeg mener at sorterne enten er på vej under beskyttelse eller allerede er det.

Er der nogen der ligger inde med lidt mere viden på dansk, om disse to typer træ? Evt. krydret med et billede.
Arterne er:
Agathis vitensis
Dacrydium nidulum

Vi får desuden også lidt saddeltræ som en lille ekstra bonus :D :D :D :D :D

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej Anders

Agathis vitensis: Kaldes Kauri. New Zealand, Australien samt en mindre udbredning i Sydøst Asien (Phillippinerne). Nåletræ som bliver meget stort. Tørrer fint uden for meget svind og har gennem tiden været bredt anvendt. Nu beskyttet i Newzealand, men udnyttes fortsat i Australien.

Dacrydium nidulum: New Zealand, kaldet Rimu. Er et nåletræ som opnår meget store dimminsioner, og som tidligere var udbredt anvendt til krydsfiner i New Zealand. Meget smukke farver, dyb rød/rødbrun. Er nu under totalt fældningsforbud på grund af menneskets sædvanlige grådighed.

Prøv med lidt linolie på et lille stykke, så skal du bare se farver på Rimu'en. Kauri er ikke helt så farverig, men giver en flot varm glød.

Ps. jeg har selv set dem begge i deres naturlige habitat i både new Zealand og Australien, samt på Fiji hvor man har plantager med Kauri.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jeg har drejet i rimu, det er udmærket at arbejde i. Meget tætåret og tager en flot overflade. Jeg har et stykke liggende et eller andet sted i stakkene.

Kauri forhandles faktisk stadig fra New Zealand i ret pæne mængder, men mildest talt ikke som friskskovet. Der var et stort mudderskred for ca 40000 år siden, som begravede et skovareal. Det graver man op nu og finder meget store og velbevarede stammer, som opskæres og sælges under navnet: ancient Kauri. Prøv at google det. Det her er skrevet efter hukommelsen, jeg gad ikke checke efter på nettet, så evt, unøjagtigheder beklager jeg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Det stig snakker om kaldes i Danmark (Linå) for Swamp Kauri og er brugbart at dreje i. Det er meget blødt, og efter et halvt års tid trækker harpikssen fra træet frem til overfladen og gør træet pletvist sort og fedtet (hvis jeg husker det, så lægger jeg et billede op på onsdag ellers skriv).

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]