www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 jul 2026, 18:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: 2630 Taastrup
Hej!
Jeg er ny på dette forum og næsten ny indenfor trædrejning.
Købte for et års tid siden en JET JWL-1220.

Jeg syntes det er alletiders Forum som jeg nyder at søge inspiration og ideer i.
Må jeg stille et par spørgsmål til "panelet"

Hvilke træsorter indeholder giftige dampe?
Er der en god og nem måde at sikre sig på, filtermaske, udsugning eller lignende?

Jeg har overvejet at købe en vådsliber "Sheppach) hos Harald Nyborg
- eller skal man hellere købe en alm. bænksliber?

Godt Nytår til alle!
Bent Noer

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Hej Bent - og velkommen :D

Prøv at læse denne tråd, med hensyn til sikkerhed:
viewtopic.php?f=7&t=75

Selvfølgelig er noget træ (guldregn bl.a.) mere giftigt end andre trætyper, men det vigtigste er at man beskytter sig mod ALLE former for træstøv.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Umiddelbart er den eneste træsort, jeg kan komme i tanke om, som indeholder giftige dampe: Toxicodendron vernicifluum. I gamle dage kaldet rhus vernicifluum. Hvis den har et dansk navn, må det være noget i retning af japansk sumac.
Fedt navn iøvrigt, ikke?
Toxicodendron= giftigt træ.

Hvis du spørger en af de hydrophile slibere, vil de sige at vådslibning er det eneste saliggørende, bænksliberdrengene siger det modsatte.
Prismæssigt tror jeg, du får temmelig meget bænksliber + gode sten, for hvad en vådsliber koster.
Desuden er det nemmere at ændre æggen på jernene på en bænksliber, der går nogen tid inden man har fundet sine favoritslibninger. Der har jeg hydroerne mistænkt for bare at køre videre med fabrikantens slibning, men det er kun noget jeg tror, ikke noget jeg ved.

Som Bjørn siger: pas på støvet!

Senest rettet af stig bredsgaard 27 dec 2008, 20:32, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Velkommen i forummet.
Se eventuelt den tråd under "værktøj og maskiner" der hedder luftrensning.
Bjarne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg tror, for kort at opsummere på den diskussion som de andre henviser til, godt jeg kan sige, at konklusionen blev at det bedste var en full face maske med lufttilførsel. Enten med batteriet i masken eller i et bælte eller med lufttilførsel fra kompressor med filtre.

Lige et supplement til Stigs så har jeg hørt, at per har ret store problemer for tiden fordi han har indåndet noget træstøv, der var meget giftigt (Rasmus ved hvad det var, men det eneste jeg kan huske er, at det er meget allergifremkaldende). Derudover kan nævnes Azobé, og så har jeg hørt at purple heart også er giftigt. Palmetræ skal i øvrigt vist heller ikke bruges til skåle, da jeg TROR det hvide man kan se i træet er toxiner.

Diskussionen om vådsliber VS. tørsliber har også været meget oppe, og uanset hvad du vælger, så skal man vende sig til det, og lære at slibe sine jern.
Det med de fabriksslebne jern er der nok til en vis grad noget om. Men den nye banebrydende sten fra Tormek gør vist en væsentlig forskel. Jeg bruger nogle af de slibninger der er på jernene, når jeg får dem, men kun hvis jeg kan få det til at fungere. Hvis det ikke fungerer, så bliver æggen ændret.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

phnpen skrev:

Lige et supplement til Stigs så har jeg hørt, at per har ret store problemer for tiden fordi han har indåndet noget træstøv, der var meget giftigt (Rasmus ved hvad det var, men det eneste jeg kan huske er, at det er meget allergifremkaldende). Derudover kan nævnes Azobé, og så har jeg hørt at purple heart også er giftigt. Palmetræ skal i øvrigt vist heller ikke bruges til skåle, da jeg TROR det hvide man kan se i træet er toxiner.

Peter, det spørgsmål, jeg svarede på, lød: "hvilke træsorter indeholder giftige dampe?"

Træstøv er en helt anden ting. ALT træstøv er farligt!!! noget er direkte giftigt, f.ex. Demerara Greenheart, noget er carcinogent,Støv fra svampeangrebet træ kan indeholde mycotoksiner og andre allergener, men de kan alle uden undtagelse give trælunger.

Der er ikke vundet noget ved at nævne nogle få arter i flæng, og så lade folk tro man kan stå og pudse bøgetræ uden beskyttelse, fordi det ikke er blandt de nævnte.

Alt træstøv er farligt!!!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det har du ret i.. Jeg havde faktisk tænkt på det med dampe, men troede ikke han mente det på den måde. Uanset hvad, så kan jeg godt se, at du har ret.

Nu bliver jeg lidt nysgerrig. Det der Toxicodendron vernicifluum indeholder det noget væske, der fordamper, når det bliver varmt? Jeg mener - træet er vel tørt og så kan det vel næsten kun være noget harpiks der kan fordampe er det ikke?
Jeg ved at saften fra cocobolo og vist en del andre træsorter er meget giftig og kan resultere i alvorlige konsekvenser ved hudkontakt, men det har vel ikke noget med hinanden at gøre?

Nu vi er inde på emnet dampe så vil jeg da lige benytte lejligheden til at spørge, hvad det er der lugter af acetone, når man drejer i vådt rødeg og er det giftigt at stå i de dampe flere timer ad gangen?

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det er frisk toxicodendron, som er farligt, når vi taler dampe.
Jeg har hørt at western redcedar, på dansk kaldet kæmpethuja ( thuja plicata) kan give gener til savværkarbejdere,som opskærer den. Den indeholder både thujaplicin og thujon, begge giftstoffer. Det er bl.a. dem der gør den så rådresistant. Thujon er såvidt jeg husker også det stof, som udtrækkes af malurt og var medvirkende til at man blev småskør af at drikke for meget absinth.
Rødeg og acetoneduft ved jeg ikke noget om. Har aldrig hørt at rødeg skulle være skadeligt på den måde.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: 2630 Taastrup
Hej.

Tak for diverse meninger ang. udsugning, støvmasker,
jeg må overveje hvad jeg gør.

Jeg har idag købt en Scheppach vådsliber, nu må jeg bare lærer at bruge den....
er der nogle fif, eller er det bare at forsøge sig frem?

Bent Noer

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Et fif er da youtube eller tormeks hjemmeside, og så vores lange diskussion af shepach og tormek. Og så køb dig en cd-marker til at tegne på æggen, så du kan se, hvordan du holder jernet i forhold til den oprindelige vinkel. Det er en rigtig stor hjælp.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]