www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 27 jul 2026, 23:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Haderslev
Hej drejere!
Jeg har pt min bænk plus alt mit andet værktøj i mit haveskur sammen med græsslåmaskine trillebør og alt muligt anden.
Det betyder jo at jeg ikke har særligt meget plads til at lege i.... :roll:
Så var det jo at jeg, lidt inspireret af Rasmus' hyggelige legegarage :) , at det kunne jeg jo også godt tænke mig at lave!
Problemet er så bare at min garage ser sådan her ud (tænker ikke på rodet ;) :roll:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Så er spørgsmålet, er det skide smart? tænker på om værktøj, drejebænk og andre maskiner vil tage skade af fugten?

Mvh
Kenneth

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Kenneth.

Det kan sagtens indrettes til et godt værksted, men der er nok et par ting du skal have styr på...

Det ser ud som om du har en del fugt i rummet, og alt hvad der kommer ind af vand skal du have stoppet.
Dernæst vil noget isolering og en form for varmekilde heller ikke være af vejen... og selvfølgelig noget udluftning.

Både drejebænke, drejejern og alt muligt andet tager skade af fugt.. og uden isolering og varme får du kondensfugt,
er jeg bange for.

Og så lige til sidst, velkommen på forum.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Ballerup
Hej kahrenkiel !
Hvad er forskellen mellem dit haveskur og garagen m. h. t. fugt? Det ser godt nok ud til, at der er nogle fugtskader eller hvad det grønne på væggen er, du skal finde ud af, om der er utætheder hvor der trænger vand ind, og så få det lavet, ellers smuldrer din garage. Garagen er vel ikke gravet ind i en skrænt?
Loftet ser ellers godt ud; men der skal nok laves noget udluftning, jeg ville isolere loft og vægge med Rock Wool, f. eks. 100 mm. Husk dampspærrer, 0,2 mm plastfolie eller lign. inderst, under den vægbeklædning du måtte vælge. Iøvrigt har RockWool en lille lommebog om isolering.
Du kan forhåbentlig sætte vinduer i et eller andet sted, husk der skal være mindst 2,5 m til skel der hvor du har vinduer.
God fornøjelse
erling_j

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Se det ser interessant ud for sådan en bygningskonstruktør som mig. Er din garage bygget ind i skrænt eller lign? Kan du fortælle lidt mere?
Måske kan fugten jo fjernes så der ikke opstår mere skade end der allerede er. Risskoen for at der dannes skadelige bygningssvampe ser ummiddelbart ud til at være stor lige nu.
Så jeg er faktisk mere begymret for bygningen end dit værtøj.... desværre.
Hvis jeg ikke tager helt fejl ser det også ud som om at huset og garragen er bygget sammen.
Min helt klare andbefaling er at du gør noget ved fugten .... hurtigt.
Du kan få nogle fif af mig hvis det er.

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Kenneth:
Der er nok bred enighed om at du skal finde ud af hvor fugten kommer fra. Hvis den ikke kommer fra taget kan man smøre væggene med Borup's 'vandtæt': http://www.borupkemi.dk/89bd0467-075d-4 ... eading=Tag
Det har jeg selv god erfaring med.
Jeg ville nok bruge de hvide styropor plader til at isolere med, og kun i 50 mm, så kan man skrue træplader direkte på med lange skruer istedet for at skulle lave et skelet. Hvis man isolerer med 100 mm sluger det en masse plads i rummet, det er jo heller ikke vanskeligt at opvarme et så relativt lille rum. En termostatstyret olieradiator vil gøre god gavn.
Jeg ville nok ikke begynde at sætte vinduer i, man kan ikke få vægplads nok, medmindre du ville gøre det i din vippeport, som selvfølgelig også skal isoleres.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]