|
Jeg skal prøve at svare:
Hvilken type salgssted, der virker for dig, kommer selvsagt an på, hvad du laver. Jeg droppede meget tidligt markederne, fordi mit prisniveau ikke ligefrem opfordrer til impulskøb.
Udstillinger virker fint, hvis du ikke beregner pris på den tid, det tager at stille op/ møde til fernisering/ pille ned igen. Jeg droppede udstillinger, fordi jeg ikke solgte nok. Udstillede f.ex. på Coca Colas hovedkvarter. 2 gange over bæltet, 2 dage ud af kalenderen, solgte for ca 7.500 kr. Det hænger bare ikke sammen.
Hvor meget kommision en forretning tager, kommer meget an på deres klientel og især beliggenhed. I København og omegn er 50-60 % helt normalt, men de har så også et pengestærkt publikum, som kan finde ud af at betale for ordentligt kunsthåndværk.
Jeg har aldrig haft held med brugskunstforretninger, men igen er det nok pga. de ting, jeg laver (lavede!!!) Hvis man laver små saltkar og øloplukkere etc. og iøvrigt er ligeglad med timelønnen, er de sikkert fine.
Selvfølgelig blander told og skat sig! Hvad havde du forestillet dig? At du kunne lave en masse "sorte" ting og så sælge dem gennem butikker, som svarer både moms og skat. Sådan spiller klaveret ikke, opgiv det som B-skat eller bliv momsregistreret.
|