www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 27 jul 2026, 23:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Salg
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Lige hjemkommet fra en kort ferie i Vestjylland, hvor jeg besøgte forskellige gallerier og brugskunstforretninger tænker jeg, at det måske var en god ide at sælge noget af det ,der ligger og flyder i kælderen. Jeg har ikke solgt tidligere - i hvert fald kun til venner og bekendte.
Jeg fornemmer at en del af medlemmerne i forummet har en vis erfaring i salg.
Nogle har hjemmesider.
Nogle udstiller.
Nogle går på marked.
Hvad er godt?
Virker en hjemmeside?
Er en brugskunstforretning ok?
Hvad med told og skat? Blander de sig?
Hvad er "normal" procedure ved salg i forretning? Kommision? 30/40/50 procent eller?
Jeg kan godt finde ud af at dreje, men det der med at sælge vil jeg helst have andre til, og som det fremgår, er der mange spørgsmål. Har du kommentarer eller andre spørgsmål så gå ind på "tråden" her.
Bjarne

Titel: Re: Salg
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jeg skal prøve at svare:

Hvilken type salgssted, der virker for dig, kommer selvsagt an på, hvad du laver.
Jeg droppede meget tidligt markederne, fordi mit prisniveau ikke ligefrem opfordrer til impulskøb.

Udstillinger virker fint, hvis du ikke beregner pris på den tid, det tager at stille op/ møde til fernisering/ pille ned igen. Jeg droppede udstillinger, fordi jeg ikke solgte nok. Udstillede f.ex. på Coca Colas hovedkvarter. 2 gange over bæltet, 2 dage ud af kalenderen, solgte for ca 7.500 kr. Det hænger bare ikke sammen.

Hvor meget kommision en forretning tager, kommer meget an på deres klientel og især beliggenhed.
I København og omegn er 50-60 % helt normalt, men de har så også et pengestærkt publikum, som kan finde ud af at betale for ordentligt kunsthåndværk.

Jeg har aldrig haft held med brugskunstforretninger, men igen er det nok pga. de ting, jeg laver (lavede!!!)
Hvis man laver små saltkar og øloplukkere etc. og iøvrigt er ligeglad med timelønnen, er de sikkert fine.

Selvfølgelig blander told og skat sig!
Hvad havde du forestillet dig? At du kunne lave en masse "sorte" ting og så sælge dem gennem butikker, som svarer både moms og skat. Sådan spiller klaveret ikke, opgiv det som B-skat eller bliv momsregistreret.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Beklager at jeg ikke har svaret dig.. Der er et hav af markeder over hele landet (og udlandet) og mange af dem er kræmmermarkeder.. Det er ikke hovedsageligt der vi drejere skal sælge vores ting.. Julemarkeder derimod er ganske fortrindelige til det.. Kunsthåndværkermarkeder er endnu bedre, men det vigtigste er, at de der kommer er villige til at betale hvad det koster. Salg til venner og bekendte virker også fint..
Jeg har indtil videre solgt 1 kuglepen i mammuttand, 2 pennesæt og en skål via min hjemmeside i løbet af det år jeg har haft den, så det er ikke nogen voldsomt god forretning, men mange spørger efter en hjemmeside, hvis man ikke har en - det er som om det forventes..
Prøv markedskalenderen.dk der kan man af og til finde nogle markeder ikke så langt hjemmefra.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Joe:
Pris på vinpropper kommer jo også an på hvad man bruger som prop. Er det en forboret korkprop til 5,-. Er det en siliconeprop til 15,-. Eller er det en metalprop til 28-34,-. Hertil skal lægges træ og evt gaveæske. Så absolut minimum må være 50,- for en med korkprop.

Bjarne:
Jeg har prøvet open by night et par gange og også et kræmmermarked. Ikke værd at skrive hjem om. En enkelt har henvendt sig på grund af min hjemmeside. Men mest af alt bliver det til gaver. Jeg ved at Petra fra CrotchWood er på julemessen i Nyhavn, det har hun temmelig stor succes med.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Tak for svarene/kommentarerne.
Min fornemmelse omkring brugen af hjemmeside ser ud til at holde stik.
Jeg vil prøve et julemarked i nærområdet.
Jeg melder tilbage når jeg er blevet klogere - det tager sikkert lang tid.
Bjarne

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]