www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 12 jun 2026, 04:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Lampefod
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Har lige lavet en lampefod i troldhassel
slibning 240 - 400
behandlet med kinesisk træolie med voks.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

Titel: Re: Lampefod
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej ,

Den er flot, dejlig glans og varme farver. :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Hej Steffen.
Flot lampe, men har du ikke glemt ledningen :D for den skal vel ikke køre på batteri :D
EM

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Nej , der skal en fatning med afbryder på først , så kommer ledningen .

Drejers-Corner skrev:
Hej Steffen.
Flot lampe, men har du ikke glemt ledningen :D for den skal vel ikke køre på batteri :D
EM

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Drejers-Corner skrev:
Hej Steffen.
EM

Hvad mener du Erik? Kan du ikke se de mørke flader, der ligner bark.. Det er faktisk solceller ;) hehe.. Men spøg til side..

Det er en fin lampe.. Ang. ledningen og afbryderen, kan du så ikke komme med nogle billeder af hullet til ledningen, når du laver det? Kunne egentlig godt tænke mig at se hvordan man gør..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hvis du ser billed 2 er der en brun plet med hvidt i midten , det er hullet til ledningen,
skal nok komme med et billed når den er monteret færdig.

phnpen skrev:
Drejers-Corner skrev:
Hej Steffen.
EM

Hvad mener du Erik? Kan du ikke se de mørke flader, der ligner bark.. Det er faktisk solceller ;) hehe.. Men spøg til side..

Det er en fin lampe.. Ang. ledningen og afbryderen, kan du så ikke komme med nogle billeder af hullet til ledningen, når du laver det? Kunne egentlig godt tænke mig at se hvordan man gør..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det er da dejlig diskret må man da nok sige.. Det opdagede jeg slet ikke..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

Hej Steffen.
Hvordan gør du fatningen på dine lamper fast :?: I starten jeg drejede lamper købte jeg gevindrør i messing ved Solar som passede til det gevind der er i fatningerne og fladmøtrikker til at spænde fast med, men det er ret dyrt så jeg har købt en 10mm gevindbakke med den stining som passer til fatninger (husker ikke lige stiningen) og bruger 10 mm hydralikrør som jeg selv skære gevind i enderne på og så har jeg købt en kasse med 100 fladmøtrikker ved Jyllands Tekniske så nu er prisen for en montage reduceret til en brøkdel.
EM

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg køber gevindrør i afskåret længde hvor der følger fladmøtrikker med , pris ??????????
når jeg har været i byen i dag kommer jeg med billeder og priser .

Drejers-Corner skrev:
Hej Steffen.
Hvordan gør du fatningen på dine lamper fast :?: I starten jeg drejede lamper købte jeg gevindrør i messing ved Solar som passede til det gevind der er i fatningerne og fladmøtrikker til at spænde fast med, men det er ret dyrt så jeg har købt en 10mm gevindbakke med den stining som passer til fatninger (husker ikke lige stiningen) og bruger 10 mm hydralikrør som jeg selv skære gevind i enderne på og så har jeg købt en kasse med 100 fladmøtrikker ved Jyllands Tekniske så nu er prisen for en montage reduceret til en brøkdel.
EM

Senest rettet af steffen 22 jul 2008, 20:21, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Så har jeg været i byen.
billed 1
1 Fatning 50,00.kr.
2 gevindrør med møtrikker 50 X 10 mm 17.00.kr
1 stikprop på lager
1,5 meter ledning på lager
Hvis man har en biltema i nærheden kan det fås til under 1/2 pris
hul til gevindrør 9,5 mm

billed 2
hul til ledning 7 mm
hul i bunden 12 mm må gerne være noget størrer, 30 - 40 mm
så er det lettere at få ledningen ud af det lille hul

Billed 3 færdig monteret

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Senest rettet af steffen 22 jul 2008, 20:22, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det ser fint ud Steffen. Det er da relativt dyrt at lave sådan en lampe så..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
phnpen skrev:
Det er da relativt dyrt at lave sådan en lampe så..

Det er vist længe siden du har været i en lampeforretning og checke priser på lamper, Peter!!

Og der mener jeg ikke f...... IKEA, men steder, hvor de sælger rigtige lamper.
Jeg har endnu til gode at lave en lampe til under 800 kr,en som den på min hjemmeside ligger på 1500 kr, så betyder en 50er til stumper ikke det store. Men DC har ret, hvis man laver mange, kan det helt klart betale sig at lave hardwaren selv.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Som jeg skrev kan det fås noget billiger i biltema , men for en enkelt lampes skyld
køre man ikke 30 km .
næste gang turen går til Næstved bliver der købt ind.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Stig jeg har en Arne Jacobsen skrivebordslampe og en PH 3/2 loftslampe i glas på mit værelse - min far arbejder hos Louis Poulsen Lighting, og ved udmærket godt hvad den slags lamper koster, men jeg tvivler på, at der er ret mange, der giver samme pris for den slags lamper i træ, men du har ret i, at hvis man kan sælge dem til den pris, så betyder en halvtredser ikke så meget. Jeg tror bare ikke jeg kan sælge den slags lamper, men hvis det er tilfældet, så vil jeg da til at lave lamper..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

jeg har ikke lavet min lampe for navnet eller pengene skyld,
jeg har lavet den fordi det er sjovt at dreje i træ,
det er også sjovt hvis der er nogen der vil købe, ikke til designerpris
men til en pris så jeg kan få dækket mine udgifter og en pakke tobak.

Jeg kommer selv i et hjem hvor der er fyldt op med Arne Jackobsen ting.
hvad nytter det at have røven fuld af penge , hvis man sidder og keder sig.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det er en meget sød indstilling, men det der gør det umuligt at leve af at dreje træ i Danmark, medmindre man vil undervise i det, er netop alle de amatørdrejere, som "bare skal have dækket deres udgifter og en pibe tobak".
Det er mildest talt undergravende for prisniveauet og for folks generelle forståelse af at kunsthåndværk koster penge.
Der har de sidste par år været skrevet meget om emnet i Woodturning magazine, det er åbenbart også et problem i England. Consensus blev, at man anmodede folk om i det mindste at beregne sig en minimumstimeløn på den tid, de havde brugt på at lave emnet. Derved undgås de totale dumpingpriser, med fatale følger for "erhvervet" .

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Upsss-s, der er man vist på vej til at purre godt op i vepsereden, men Stig har fuldstændigt ret i at drejere som skal leve af hvad de frembringer også må beregne sig en fornuftig timeløn etc. - selv om man kalder det for kunsthåndværk.(kunstnere har jo desværre altid haft tendens til at måtte gå sultne i seng - indtil de blev kendte og berømte ;) )

For amatør trædrejere, og utallige andre som laver "kunsthåndværk" af utallige materialer, endog "kunstnere" som laver værker ingen forstår, bliver det vel for det meste glæden ved at dreje i træ, skabe nogle gode ting, og måske enda kunne sælge noget så der bliver til en pakke tobake - en sildemad etc. som bliver det gældende kreterie. :)

Jeg lytter meget gerne til havd "profferne" fortæller, det er også en måde at lære på, og når det kommer til at prissætte det man laver, tror jeg at de fleste gerne vil kunne ønske et par kr. extra hen ad vejen.

Jeg laver selv lamper ind imellem, og de fleste bliver brugt som gaver.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg stod for en 7-8 år siden på et marked oppe på Røsnæs. I et telt ved siden af stod en anden drejer. Han havde lavet et par vægstager i elm, omhyggeligt udskårne og med en drejet holder til stearinlysene.
Prisen for to stk. var 150 kr. Jeg sagde til ham, at jeg ville ønske, jeg var ligeså hurtig på en drejebænk som ham. Han fattede overhovedet ikke, hvad jeg mente.

Noget andet er, at man ved at sælge sine ting til rene foræringspriser, signalerer hvad man selv synes, de er værd..................nul og nix!
Selvkritik er selvfølgelig altid godt, men det kan da også overdrives.

Hvis de ting man laver er i orden,skal de nok blive solgt og så kan man også kan man også få en fornuftig pris for dem. Den bøgeskål, jeg viste billeder af i "kritik-vise frem" tråden for nylig, er f. ex. allerede solgt for 2000kr + moms.
Jeg har kun brugt omkring 2 timer på den, men det er et stykke virkelig unikt træ, derfor bliver prisen så høj. En almindelig hængeøret salatskål i samme størrelse ville kun koste en tredjedel.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Du har ret, Bjørn, der er blevet jokket i hvepsereden. Det gjorde jeg selv i forgårs på arbejde, blev heldigvis kun stykket 2 gange på hånden.
En god ide er at have nogle antihistaminer med, og så snuppe en med det samme, det tager toppen af generne.
For et par år siden fik jeg at vide af en apoteker, at benadryl er bedst til hvepsestik, fordi de har den hurtigste optagelsesrate i kroppen.
Nå, back to busines: Når jeg ser på din lampefod( superflot iøvrigt, selvom jeg synes både du og Steffen laver bunden meget smal, er I ikke bange for at lampen vælter, eller sætter I en blyklods indeni?), så er det ikke svært at sætte prisen:1. Træets værdi. Hvis man har fået træet, så værdien af den tid, der er gået med at hente det hjem, grovskære det etc. ( Richard Raffan siger: prisen det ville koste at erstatte det) 2. Arbejdstid. Det er så her begynderen må påregne en lidt lavere timeløn, fordi han/hun( hvornår får vi nogle kvindelige medlemmer?) ikke er så hurtig på en bænk endnu, men du har jo drejet i mange år, så det er efter formlen: timer gange timeløn. Jeg laver personligt kun MEGET nødig noget til under 250 kr/tim.
3. de andre materialer, som er gået til: slibemidler, olie, voks, slid på drejejern, afskrivning af drejebænk, opvarmning af værksted og galleri etc.
Læg det hele sammen, så har du prisen på lampefoden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Stig,

Du har 100 % ret, det er det "Unikke stykke træ" -det "Unikke design" - den "Unikke udførelse" - og alt dette i kombination som retfærdiggør den "rigtige pris".

Den "hængeørrede salatskål" er jo ikke penge værd i sig selv, dem kan man købe i "bundter" selv i Brugsen, men alligevel, det at dreje sådan en skål kan for mange også være en fornøjelse, og det må der også være plads til. En "Prof" som dig er der stort behov for, ligesom andre som drejer "for a living". Det har jeg stor respekt for, og glæder mig meget over de "guldkorn" som falder af hen ad vejen. :)

Til sidst; Et stort tillykke med salget af den Bøgeskål, det syntes jeg også var en "rigtig pris" for så smuk en ting. :)

Den "kirsebærlampe" som jeg har taget et billede af behøver ikke at få "bly i bunden", den står såmænd pænt, selv med en ret stor skærm på. Den vil nok blive brugt som gave, men du har igen ret, en salgspris ville lande på - omkring 800-900 kr. (den tog 1 time at dreje, bore og montere. Derimellem er der vel brugt ca. 1 time på at behandle/pollere træet.
Træet kommer fra en kirsebærstamme som voksede i et sumpområde på Gylling næs. Den blev fældet i 2000, og lå i vand vinteren over. jeg skar den op i 2001, og den har ligget til tørring lige til nu. Farvespillet er skønt, da "vandmætningen" bevirkede at træet fik de skønne kombinationer af rød/brun - og grønlige toner, som med en god linoliebehandling kommer til sin ret. :) (syntes jeg)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg undrede mig godt nok over, hvordan du havde fået den varme farve på den.
Det burde ikke være noget problem overhovedet. at sælge den for 8-900 kr. Den har en interessant facon, som helt sikkert vil falde i en eller andens smag, og vupti.......så er den solgt.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Den lampe jeg har drejet kunne godt være lidt tunger i bunden eller breder .

jeg har meget svært ved at sætte pris på mine ting , det har jeg også
fået skelud for.
jeg hygger mig med mit arbejde, glæder en anden som kan lide det jeg laver,
når (kunden) er tilfreds med både vare og pris , så er jeg også tilfreds.

Stig, du som skal leve af dit arbejde skal prisen også være der efter.

Jeg mener der skal også være plads til en ( garagedrejer )
og forhåbentlig ikke en pristrykker.

en lampe som min drejet i troldhassel har taget ca 3 1/2 timer med montering.
der er for ca 80kr løsdele .

hvad vil i sætte prisen til så den kan sælges ???????

Hej
At det skulle være hobbydrejerne der trykker prisen for dem der kalder sig profisionelle køber jeg ikke 100%. De ting hobbydrejere hygger sig med at dreje og som de evt. sælger på det lokale julemarked for hyggens skyld er jo af en helt anden karakter end det en profi ville beskæftige sig med både hvad angår udførelse og design folk der køber træting kan saktens skelne mellem hobby og profesionalisme og betaler også gerne en høj pris for anerkendt design
at så Danmark er så lille et land at der ikke er marked for så mange anerkendte trædrejere det er så en anden sag, og for at blive anerkendt i det ganske land kræver det jo også at man er kendt uden for den lokale bygrænse og lidt til. :D
EM

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Lad mig lige slå fast ( igen!) at jeg ikke lever af at dreje træ. Det mener jeg ikke kan lade sig gøre i Danmark, med mindre man vil undervise og sælge drejeværktøj, hvilket jeg ikke har spor lyst til.
Jeg havde indtil et par år siden banket en net lille gesjæft op, hvor jeg kunne gå på drejeriet, når det regnede og tjente et par månedslønne på den måde hvert år.
Nu koncentrerer jeg mig om at få mit skoventreprenørfirma til at vokse inden jeg bliver for gammel til at slå træer ihjel. Så vender jeg nok tilbage til drejningen.
Når det er sagt, så drejer jeg stadig med en professionels mindset, dvs. jeg laver kun ting, jeg ved kan sælges, og jeg vil tjene penge på det.
Der skal være plads til os alle sammen, og selvfølgelig er der også kvalitetsforskelle på de ting, vi laver.
Det, jeg pointerer, er bare at den lokale slagter ikke overlever ret længe, hvis der sidder en fyr på torvet og forærer svinekoteletter væk, fordi han synes det er sjovt at slagte svin.
Hvis trædrejning skal have en fremtid i det her land ud over på rent hobbyplan, kræver det lidt omtanke fra alle involverede angående priser og kvalitet..
Det med at Danmark er et lille land og der derfor ikke er plads til ret mange anerkendte drejere( hvad er en anerkendt drejeri øvrigt?) er muligvis rigtigt, jeg tror mere på at det skyldes danskernes generelle modvilje mod at betale for kunsthåndværk.
De gange jeg har sendt varer til Tyskland er det gået ganske anderledes let med at få tingene solgt, og til væsentlig højere priser.
Her er et eksempel: Jeg lavede en skål til træmuseet i Oddense for 2 år siden. Det er en af mine bedste ting, men det skal det sgu osse være, når den skal stå på et museum med mit navn på.
Jeg ville måske kunne få 4-5000 kr for den herhjemme. Da jeg var ovre på museet mødte jeg en fyr, som har et galleri i New york. Han prissatte den til 20000kr derovre.Skålen er ca 2½ mm tyk og i et stykke fejlfrit elmemase'r.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Undskyld, Steffen. Jeg fik slet ikke svaret på det spørgsmål, nu var jeg lige kommet op i omdrejninger omkring priser etc.
Din lampe er en ret enkel form, jeg kunne nok lave den incl montering på en times tid+ det løse. læg dertil diverse dele , slibemidler etc.............jeg ville nok sætte den til omkring 500 kr.
Det vil så i mit tilfælde sige 400+moms.

Det kunne være rart, hvis der kom nogle flere røster på banen i den her diskussion, det er noget som vedrører os alle.
Men I er måske rejst på ferie allesammen.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

stig bredsgaard skrev:
Undskyld, Steffen. Jeg fik slet ikke svaret på det spørgsmål, nu var jeg lige kommet op i omdrejninger omkring priser etc.
Din lampe er en ret enkel form, jeg kunne nok lave den incl montering på en times tid+ det løse. læg dertil diverse dele , slibemidler etc.............jeg ville nok sætte den til omkring 500 kr.
Det vil så i mit tilfælde sige 400+moms.

Det kunne være rart, hvis der kom nogle flere røster på banen i den her diskussion, det er noget som vedrører os alle.
Men I er måske rejst på ferie allesammen.

Tak for dit svar og spark i røven , det er venligt ment.

jeg selv ville sætte den til 300 - 350.kr som (garagedrejer).

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg synes ikke 500 lyder som for meget, men jeg tror bare jeg ville have svært ved at sætte mine ting op..
En kuglepen i ibenholt 250 kr
Vedhæftet fil:
P5147237.JPG

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Det er jo et interessant emne, og vi finder jo nok ikke en løsning på prisproblemet i den nærmeste fremtid.

Prisen er jo sat af en villig køber og en villig sælger. Logik for burhøns. Nu drejer jeg personligt kun for min egen adspredelse og har aldrig solgt noget og vil heller ikke - træarbejde - jeg sælger andre ting professionelt til dagligt. Min indstilling er at hvis jeg SKAL dreje noget, så bliver det træls og en byrde. Det har jeg nok af i mit liv fra Skat, Revisor, Kunder og af og til SWIMBO. Drejebænken er der så jeg kan gå ud i værkstedet og kreere et eller andet når jeg føler trang og lyst til det.

Der er vist meget få drejere i verden, som kan leve af deres arbejde ved at dreje kunsthåndværksting. Almindelige mennesker uden en speciel viden og interesse kan ikke kende forskel på godt arbejde og industrielt drejearbejde. Her er der set bort fra drejere i lavlønslande, som kan leve af en pris vi andre ville grine eller græde over.

Det vil jo gælde om at skabe en ekstra værdi i de ting man laver. Det vil nok kræve at man får et ry som "kunstner" a la Arne Jacobsen, Wegner osv, hvis produkter bliver solgt til priser mange gange tilsvarende produkter med samme brugsværdi. Så med mindre man bliver "opdaget" er der nok ikke nogen stor chance for at tjene mere end til dagen og vejen ved at dreje.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Jeg synes der er et lille aspekt der ikke har været berørt i debatten om prissætning af sine 'varer'.

På den ene side har vi forretningsmanden, der er momsregistreret og betaler skat af sin omsætning og på den anden side er der den glade "amatør" der kan stikke de penge han har fået for sit drejearbejde lige ned til lommeulden. :D
Det er klart at det må give en skævvridning, for alt andet lige, så har hobbydrejeren, ved en vare der er solgt til identisk pris, næsten det dobbelte ud af det.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Bjørn, nu åbner du jo Pandora's æske og slipper noget ud, som måske ikke er et åbent emne, men selvfølgelig har relevans.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]