www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 08:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 02 jul 2008, 00:29 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 25 maj 2008, 15:33
Indlæg: 81
Geografisk sted: vejruphuse 32 Hårslev 5471 Søndersø
Jeg har fået fat i en spændende egestamme. jeg tror ikke, at jeg nogensinde har set en stamme tè sig så meget. Det kan være du har Stig?...Den er meget knudret, masser af masur, hvilket ikke er usædvanligt. Den har til gengæld så mange "sovende øjne" liggende i den grove mosbegroede bark, at det er helt utroligt. Det er heller ikke usædvanligt med en del, men jeg har nu samlet 2 store flamingokasser af knuder i størrelsen fra 20 mm og op til 100 mm på hovedstammen (ca. 4,0m) og 2 af grenene i kronen. De hamres af barken eller ud af den. Dbh på stammen er 1,2 m. Hovestammen er skåret op i bordplanker på ca. 2m længde og 80 mm tykke med min 80 tommer motorsav. Det er utroligt flotte bordplanker. Grenene er blevet til en elefant, 2 heste og en and, et helt cirkus (o: resterne skæres op i knuder/blokke til evt. drejere kommer forbi. De små knuder kunne vel egentligt bruges til låger eller andet sjovt. Jeg har gennem tiden lavet en del fade/skåle fade af toppen af de store knuder, men med motorfræser, så kanterne og formen bliver aldeles organisk. De store fade/skåle er fra 50- 100cm i diameter. Overfladebehandling står bare slet ikke mål med den i laver på drejebænken øv.
vh. Allan Bo


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jul 2008, 00:44 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Allan Bo...

Du er vist en blandt mange der ikke er blevet budt velkommen på forum, så det skal hermed være gjort.

Lækkert for dig med alt det lækre egetræ... men uden billeder er det aldrig sket.
Vi vil se billeder :D :D :D :D

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jul 2008, 10:05 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
I 1994 skulle jeg fjerne en stor eg, som var væltet ud i en af statsskovenes moser. Den gav 45 vanrispuder fra 25-100 cm i dia. Jeg har 5-6 stykker på loftet endnu.
De små flade puder, som ikke er tykke nok til at dreje i, er fine til at skære i skiver og polere til opsatsplader til jægere, med barkkanten bevaret giver det en meget spændende plade.
Jeg havde indtil for 14 dage siden en stor stationær båndpudser, som var ideel at lave dem i.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jul 2008, 11:17 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 25 maj 2008, 15:33
Indlæg: 81
Geografisk sted: vejruphuse 32 Hårslev 5471 Søndersø
jamen, jeg skal se om jeg kan proppe de billeder ind i computeren.....jeg er squ ikke en ørn til det , men må jo lære det)o: Så i kan få lidt dokumentation.
Flot stamme du skar op. Ville de ikke bruge kævlen til noget, finèr eller sådan?
allan


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jul 2008, 15:46 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Der var ikke rigtig noget kævle . det var et gammelt randtræ, så grenene på mosesiden startede i 1½ meters højde.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team