www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 02:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 11 feb 2008, 18:14 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Jeg fik lavet en masse af dem her inden jul. De var meget populære og jeg fik en bestilling på et par stykker så dem måtte jeg self lave asap :-)

Det er sku. nok ikke det det kommer til at give nye fælge på ferrarien at lave i det tempo det tager for at få en helt færdig til den kvalitet jeg vil have... men de er en udfordring at lave..
træ: ringe i Elm og en i kirsebær. Pinde i Palisander og Valnød.
slebet til 1200 tørret i DNA slevet med 1200 igen. Poleret med EEE og Ståluld 000. friction polish 2 lag. derefter Poleret op med carnuba voks 2 gange.

Vedhæftet fil:
IMG_0532 forum.jpg


kommentare er velkommen :-)


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 feb 2008, 07:29 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 14:28
Indlæg: 877
Geografisk sted: Rønde, Djursland
De ser flotte ud Rasmus. Hvilken valnød har du brugt?

Med venlig hilsen

Anders Petersen

_________________
Med venlig hilsen

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 feb 2008, 08:31 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
det er den amerikanske jeg har fået af dig. Jeg regner med at få noden flere ud af dem... :-)

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 maj 2008, 00:28 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2008, 23:55
Indlæg: 510
Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Hej Rasmus
Jeg véd godt, at det er lang tid siden denne tråd har været aktiv, men:
Hvordan har du båret dig ad med at lave ringene?
Altså hvilke opspændingsmetoder, for der må være mere end én?
Venlig hilsen Jens


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 maj 2008, 07:01 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Ja der er mere end en :-) Modellen er som følger :

pinden er lavet ved spindeldrejning. jeg har nogen pin jaw til min nova som jeg bruger. når den er drejet næseten færdig og pudset drejer jeg den fri tager stumpen ud af patronen bruger en en vinprop med et hul til at beskytte pinden så den kan vendes om i kæberne til den sidste pudsning.

Ringe er lavet ved at enten bore eller dreje et hul i den afrettede klods, mine er CA EN 35 forstner så drejer jeg det der bliver forsiden (buer ud af) pudser nusser og hvad der nu skal til. stikker den af på bagsiden med et tyndt stik stål. Sætter ringen over en træpatron (jam chuck) hvor bagsiden af patronen er større end ringen. det er for at den ikke wobler når man drejer bagsiden ren. bagsiden buer lidt ind. slibe pudse osv.

det er sådan basis måden at gøre det på.

Når jeg laver dem er der lige lidt håndslibning på den sidste inderkant helt inde ved hullet, da den ellers bliver meget skarp. jeg laver dem ret tynde 2-2,5 mm. Når man drejer bagsiden er det starte udefra og slutte inde, for normalt vil den slippe en smule når man lige napper det sidste kant.

Jeg bruger et stykke stof, serviet mellem den færdige forside og patronen ellers kommer der mærker i den færdige ring.

Jeg laver lige nogen billeder af processen så snart jeg har mulighed for det.

Håber det giver mening. ellers råb op så kommer jeg med mere

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 maj 2008, 07:52 
Hej.
Lige et par mål, man kan selfølgelig gøre som man lyster men hvis symatrien skal passe nogenlunde er her nogen ca. mål; Hulmål 28/30 mm yderdiameter ca. 70 mm tykkelse mellem 2,5 til 4 mm alt efter træsort, nål længde ca 120 mm tykkelse 3,5/4 mm.+ evt krumelure, jeg har efterhånden lavet et par hundrede stykker de går som varmt brød, at bruge sjal er ret in i øjeblikket.Jeg laver dem både buede og lige og med dekorationer og hvis man kan dreje dem i træ der ikke er helt tørt kan man opnå lidt ovalitet ved den sidste nedtøring det giver en flot efekt, modsat Rasmus laver jeg dem rustikke, altså ikke pudse/polere ret meget det er det damerne helst vil have har jeg erfaret.
EM
Vedhæftet fil:
picture sjal.jpg
Vedhæftet fil:
2md08 008_edited.JPG
Vedhæftet fil:
pictureCAH20QF3.jpg
Vedhæftet fil:
drejning 1007_edited.JPG


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Senest rettet af dc-olduser 16 maj 2008, 22:05, rettet i alt 3 gange.

Top
  
 
Indlæg: 16 maj 2008, 09:00 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
hvad niver du så for sådan en fætter... jeg får for de rigtig gode, (palisander) eller knudetræ omkirng 250,-

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 maj 2008, 11:37 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Bare et forslag: Hvis du laver en skruepatron med en bagsidediameter lidt mindre end de 35 cm, kan du sætte tynde skiver træ op på den, dreje og slibe begge sider færdig i en arbejdsgang.
Så sætter du skiven op i en udvendig opspænding og borer hullet i midten, pudser kanten om hullet og Voila, færdigt arbejde.
Metoden egner sig nok bedst til serieproduktion, fordi du er nødt til at lave 2 patroner til hhv. skrue og udvendig (MDF-bakker på onewaychuck) opspænding. Men så er den også meget hurtigere.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team