www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 11:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 85 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 19 jun 2008, 11:04 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Hvor var det rart at føle jordforbindelsen igen. Jeg var bange for at forum'et var ved at udvikle sig til en over- og underklasse.

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Senest rettet af BjørnB 19 jun 2008, 15:13, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 19 jun 2008, 11:13 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Øhhh, er "Gamle Gnavne Stig" og EM på samme alder :D :D :D :D :D :D

Jeg kunne ikke dy mig... undskyld.

Indtil nu er der vist ikke den store uenighed... om ret meget. Vil dog stadig indvende at det altså ikke altid svarer sig at starte ud med det billigste skrammel, uanset hvad det er... maskiner, drejebænke, jern og andet.
Det er alt for frustrerende for de fleste at tingene står stille på på grund af dålig kvalitet. I mine øjne behøver man altså ikke den store kædestrammer eksamen for at lære at slibe sine drejejern. Det er selvfølgelig en smagssag hvad og hvordan man vil gøre det, men der er masser af information at hente på nettet, så det er bare med at komme i gang. Som med alt muligt andet, gælder det om at gå lidt forsigtigt til værks og øve, øve, øve...
Og den med at slibe og bruge et jern korrekt...? Altså nogen sliber på en måde, og får det til at virke. Visse drejere vender jernet den ene vej, andre vender det den anden... og de fleste får aligevel gode resultater ud af det. Kan man få det til at skære uden at rive og flå træet fra hinanden, er den ene metode vel lige så god som den anden. :ugeek: :ugeek: :ugeek:

Og nu vi er ved DT jernene. Jeg rådrejede et par skåle, ud af noget af det robinie som Stig var så venlig at sende med Rasmus herover. Det var desværre blevet sådan halvtørt, så ikke rigtigt vådt træ.
Hvis ikke jeg havde haft DT jernene, tror jeg at jeg havde brugt mere tid ved slibemaskinen, end ved bænken.
Robinie er temmelig hårdt ved værktøjet synes jeg... men spændende at dreje i, og utroligt flot træ med lidt knuder/knaster hist og her. Billeder følger når de er færdige...

Og som afslutning... Jeg tror de fleste hobbyfolk bliver lidt nørdede med deres ting. Jeg kender en amatorfotograf,
der ejer udstyr for mere end 100.000 kr. Det er sgu mere nørdet end et DT jern til et par hundrede.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 19 jun 2008, 11:29 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
BjørnB : endelig ikke...

Kaj.. det er forskellen på drenge og mænd der træder i kraft... prisen på værktøjet.

og ved i ikke at "he how dies with the most tools win" han som dør med flest værktøjer vinder... ??

hihi jeg hygger mig gør jeg ... er ved at tømme garagen ud i indkørslen.. så mine DT jern ligger stille i dag..

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 19 jun 2008, 12:07 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Rasser.

Jeg er i princippet fløjtende ligeglad med prisen... altså forstået på den måde, at fordi det er dyrt,
behøver det ikke være godt. Det er lidt som at gå ud og spise... nogen steder betaler man en formue for noget der ikke er værd at putte i munden, men snobberi. Hvis vi endelig sammenligner priser, kostede DT jernene jo ikke en herregård, sammenlignet med nogle af de jern vi kan købe herhjemme.

Og Faktisk er jeg slet ikke interesseret i at have en hel masse værktøj, men noget der fungerer.
Hvad pokker skal jeg med et helt batteri drejejern...? Jeg bruger de to DT jeg har, til næsten alt hvad jeg laver.

Og så lige min kæphest... plej og pas værktøjet. Rens det og hold det tørt. Våde spåner og støv der sidder på jernet, er lige til at ødelægge det hele med... eller i alle tilfælde nedkalde en masse ekstra arbejde for at få
det til at skære igen.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 19 jun 2008, 13:09 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Rasmus skrev:
jeg er helt enig i at hvis man rent hobby drejer betyder det ikke det store om man skal slibe 1 eller 10 gange.. og dog hvis man skal lave noget er der 2 måder, godt nok, og rigtig godt... Godt nok er det man helst ikke vil lægge navn til men det er ok og dem der skal have det er tilfredse, rigtig godt er der hvor man gerne vil have sin signatur i blikende neon oven over. Godt nok er det man opnår med arbejde og middelmådigt/dårligt værktøj de fleste gange. Det er forbi det er meget meget meget svært at lave RIGTIGT med dårlige værktøjer, hvor med gode værktøjer er det teknikken øvelsen og talentet der skal arbejdes med. Når man står med en bænk der er skæv jeg der er sløve jern af gamle tavrender og lægder fra billigbyg at dreje i og med er det ikke muligt at lære teknikken og få den rutine der skal til.


Jeg kan ikke rigtig finde ud af om jeg skal være uenig med dig eller om jeg rent faktisk godt kan følge dig Rasmus.. nu er der forskel på en kinabænk mc1100 og en HN bænk, men jeg er overbevist om, at hvis du giver Stig en mc1100, og en billig pakke jern fra linå så laver han da lige så fine skåle som han kan gøre på sin egen.. at han ikke ville gide i længden er en helt anden sag, men han ville godt kunne.. Jeg mener udelukkende det er et spørgsmål om at lære at bruge det man har.. Kan man ikke bruge det man har, så får man heller ikke noget ud af at købe dyrere udstyr.. Jeg startede med en HN og brugte den i knap et år indtil jeg fik råd til en MC, og jeg har da drejet en masse ting, som jeg har kunnet sælge på trods af at bænken er noget nær vindskæv.. jeg kan også fint dreje skåle på min lille ½HK bordmodel med 13 cm over vangen.. det stiller bare lidt større krav til drejeren og tålmodigheden..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 19 jun 2008, 13:35 
Hej :D :D

Kaj Skrev:Øhhh, er "Gamle Gnavne Stig" og EM på samme alder.
:D Ungdomsoprør: :D
Med hensyn til alder ved jeg ikke noget om Hr. Stig Bredsgårds alder men jeg tror jeg kunne cykle før du blev født. :D Alderdom = visdom/ erfaring hænger jo lidt sammen så selv om der ulmer et ungdomsrør på forum tar jeg det med sinsro for min erfaring (der var den igen :D ) siger mig at knægtene nok skal ringe og bede om råd den dag hvor selv Dokter Thomsen ikke slår til.
Så ka vos der hår a novhav jo more os lidt over det.
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D


Top
  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 19 jun 2008, 13:47 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Næ, A trow it do æ æller en mæ :D :D :D EM. Med mindre du altså lærte at cykle på en væltepeter.... tsk tsk.

Nøw håw??? Ungdomsoprør, no holler vi. Det er jeg sgu blevet for gammel til.
Det var noget der foregik da jeg var ung... det der med blomster i håret...

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 19 jun 2008, 16:07 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
hmm så går der nissebanden i det HEHEHEHEHE hvad med at dreje nye håndtag til din rulator kaj Hihihihih

Kunne ikke lade være kunne bare ikke ...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 20 jun 2008, 09:47 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Nå, der fik jeg godtnok smidt en havkat i hyttefadet.
Beklager jeg ikke har kunnet svare på nogen af jeres indlæg, men jeg har ligget på langs med en modbydelig gang feber og snot de sidste par dage. Nu prøver jeg at komme ovenpå inden jeg skal pakke bil og køre til Oddense.
Jeg er 51 år , men jeg skrev indlægget ca 1 time før jeg gik til sengs og kollapsede, så jeg følte mig VIRKELIG gammel.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 20 jun 2008, 09:52 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Nå Stig... så er vi jo sådan set lige gamle.

Der er en kur mod den slags:

Man tar' en flaske god whisky, et stearinlys og går i seng.
Stearinlyset tænder man og sætter på natbordet.
Drikker whiskyen og slukker de to stearinlys.
Kravler under dynen, og vågner med hovedpine så slem at man
glemmer alt om feber og forkølelse.


Vi ses lørdag i Oddense.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 25 jun 2008, 12:12 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 apr 2008, 23:34
Indlæg: 155
Geografisk sted: Grindsted
Hej Alle

Ved besøget i Oddense så jeg mange spændende ting bl a. Stigs Oneway slibeanlæg, vi kan vel nok blive enige om velslebne drejejern er mere end det halve af glæden ved at dreje.
Jeg har efter bedste evne forsøgt at kopiere Oneway systemet på en billig HN bænksliber, og det virker sku. dog måtte stenen godt være lidt finere og bredere, sådan en kan man vel finde.
Den er naturligvis ikke så fleksibel som originalen, men det kan den vel blive efterhånden.

Hilsen Erik


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 25 jun 2008, 14:20 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
ser super godt ud !

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 25 jun 2008, 15:03 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Rigtig godt. Nu mangler du bare at få en hvid aluminiumoxid-sten på maskinen, så den ikke opheder jernene så meget.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 25 jun 2008, 15:32 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Jeg har faktisk selv været det :-) jeg ahr fået placeret min sliber tæt på vægen, nu kan jeg ikke få armen langt nok ind til at varigrinden kan nå, så jeg lavede da bare en af valnød med et lille hul i til at svinge i... ingen problem :-) regner også med at udvide med faste blokke med vinkel ala den david elsworth stig har. så slipper jeg for at skulle indstille hele tiden.. men kan nøjes med at gribe den rigtige blok justere dybden og afsted det gik..

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 25 jun 2008, 15:47 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Håndholdt vådsliber - sprittusch på æggen :P og afsted det gik.. ingen indstillinger med mindre der er nogen der har flyttet anlægget helt væk.. :P

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 25 jun 2008, 16:36 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Kan du lave en æg med kun 1 fas på den måde, eller er æggen facetteret som en ½ brilliantslibning?


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 25 jun 2008, 16:48 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Som det gjaldt for mig selv, skal der en del overtalelse til for at få folk til at ændre slibemetoder.

Jeg kan sagtens slibe i frihånd og lave en ren fas hele vejen rundt på et jern... men det koster for meget af det dyre jern og tar' for lang tid.

Skrevet af en af de omvendte der nu er Wolverine afhængig, og nu bruger mere tid ved drejebænken end ved sliberen, og som slider mindre på drejejernene... :D :D :D :D :D

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 26 jun 2008, 07:39 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Jeg har et jern af de "billige" ude fra carsten, det har jeg leget space slibning med..
sådan en mellemting mellem Johannes Michellsen og petersen... kan helt helt sikkert udvides/vikles til noget der kan bruges til noget... og det kan kun laves frihånd... men det er mest for sjov... jernet har dimensioner og stål der ikke kan hamle op med thomson så de er "billigt " at lege med..

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 26 jun 2008, 08:56 
Hej.
Her en lille klip hvor min læremester Johannes viser hvordan han sliber sin specielle slibning.http://www.youtube.com/watch?v=wevTPeJoOrs&feature=user
Herunder et par mine egne Hannes ligger kanon i hånden.
EM
Vedhæftet fil:
picture hannes.jpg


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 26 jun 2008, 09:04 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Har set videoen .. jeg skal helt sikkert deltage næste gang han er i landet, skriver med ham på et andet forum. så jeg glæder mig til at se det i levende live.. Bruger du hans slibning ?

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 26 jun 2008, 09:22 
Hej.
Rasmus spørger Bruger du hans slibning ?
Ja det gør jeg man kan nogen ting med den som man ikke kan med andre slibninger. Jeg har været sammen med JM tre gange sidst på et marsterclass hold sidste år, Johannes er enorm vidende så man skal bare spørge og spørge så vælter det frem med guldkorn, han kan godt være lidt svær at komme rigtigt ind på livet af i starten (lidt primadonna nykker vil jeg mene) men når først man får ham tøet op så går det bare der ud ad, men tror desværre ikke han kommer til DK foreløbig.
EM


Top
  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 26 jun 2008, 09:32 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Hehe sådan har jeg skægt nok også vuderet ham... jeg spørger ham om hvornår han regner med at komme igen næste gang :-) 3 gange er ellers ikke så lidt heldige dig....

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 26 jun 2008, 10:58 
Hej.
En af grundene til at JM har været i DK flere gange om året de sidste år er at han har kunnet få elmeknuder at dreje hatte i her Elmen er forlængst væk i USA, men det køre nu også på det sidste her i landet, Allan som også er med her på forum har leveret en del knuder til ham.Han har drejet en hel masse hatte som bliver pakket i kasser og sendt til USA, for at de skal fylde så lidt som muligt bliver hattene ikke presset i facon men stablet inden i hinanden og efter hjemkomst kommer de i ca. 80 grader varmt vand i ca. 1 time og er så neutraliseret og klar til formning.Han påstår at han kan sælge en elmeknudehat i USA til mellem 15 og 20 tusind kroner så hvis man kan stå og dreje feks. 20 hatte og få den pris kan det jo nok give ent pænt overskud selvom der skal bruges lidt på flybillet.Med hen- syn til de specielle håndtag er de udviklet fordi at han har haft store problemer med sine håndled og måtte have Binyrebarkomon -indsprøjtninger et par gange om året for at kunne dreje men da lægen sagde at nu kunne han kun få en behandling mere så var hans eksistensgrundlag truet og derfor begyndte han at arbejde med at konstruere et håndtag der kunne aflaste hans led og det er til fulde lykkedes så nu kan han dreje uden smerter i ledene. det eneste minus man kan sige om hans slibning og håndtag er at der kræves meget plads omkring bænken for at man kan komme til at udnytte dem fuldt ud.
EM


Top
  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 26 jun 2008, 12:01 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej EM,

jeg har et godt stykke tid undret mig lidt over brugen af alle disse forskellige opstillinger til at slibe drejerør i - og så kommer du med denne video sekvens som viser hvordan man, med lidt snilde og håndelag kan slibe sine jern uden at miste for meget ståj, og samtidigt skabe sig et jern/profil som efter min mening bare virker hver gang. jeg har altid slebet mine jern i hånden, tilnærmet meget tæt på hvad gutten viser, og har altid haft det lidt svært med disse "fixturer" som sælges.

Nu er der jo mange som ikke syntes at de "spidse" rør er værd at bruge, og som bruger de vinkelret slebne jern - og som får pæne resultater på den måde, men for mig var det skønt at se ham slibe et rør på den måde. ;) ;) ;) (sådan har jeg gjort det i de sidste 15 år, efter at jeg "gav op" med de vinkelret slebne rør. 200 hug på en ellers hyggelig dag i værkstedet var bare for meget, nu ser jeg aldrig hug mere :D :D :D )

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 26 jun 2008, 14:49 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Med undtagelse af mit DT-jern, så har jeg kun en fas.. jeg har dog heller ikke slebet det så mange gange, for jeg ved ikke helt hvordan, og jeg er heller ikke helt fortrolig med at bruge det.. men det kommer sikkert også.. Og hvis det ikke kommer, så får det en standardslibning som den fra hamlet, og så kan jeg i hvertfald bruge den.

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 85 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team